به گزارش آناج، بمناسبت روز آذریهای مسلمان جهان، میزگردی در پردیس سینمایی قدس برگزار شد تا با روایت پژوهشگران این حوزه از ابعاد مختلف این رویداد تاریخی را بررسی کنیم.
دایره گفتمانی انقلاب اسلامی، جهانوطنی و مبتنی بر فطرت است
روحالله متفکرآزاد در با اشاره به اینکه قفقاز از بسیاری جهات یک منطقه سوقالجیشی محسوب میشود، اظهارداشت: تحلیل واقعیات و اتفاقات در صحنه قفقاز نیمهای از ماجرا و تسلط بر سناریوهایی که در این منطقه وجود دارد، نیمه دیگر ماجرا است که با کنار هم قرار دادن این دو مهم، به تحلیل درستی از اوضاع حاکم بر قفقاز پی خواهیم برد.
وی با تاکید بر اینکه تا بر اکوسیستم موجود قفقاز واقف نباشیم، تحلیل خوبی نخواهیم داشت، یادآور شد: بازیگران منطقهای عموما با اهداف و چشماندازهای خود سناریو طراحی میکنند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دایره گفتمانی انقلاب اسلامی را جهانوطنی دانست و تصریح کرد: در این بین ما فراتر از جغرافیای کوچک دیگر کشورها برای خود مسیری تعریف کردهایم که از یک دایره تمدنی برخوردار است.
وی برای درک دایره گفتمانی انقلاباسلامی، منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی، یک دنیای دو قطبی وجود دارد، اما نه با قطبهای شرق و غرب، بلکه با قطبهای بین اسلام و استکبار تعریف میشودو نزاع ما با مستکبرین روبنایی نیست.
متفکرآزاد دایره گفتمانی انقلاب اسلامی را مبتنی بر فطرت دانست و عنوان کرد: واقعیت این بود که ملتهای خسته از لیبرال دمکراسی و روزمرگی هم طرفدار شیوه گفتمانی فطرتمحور هستند و برای نیل به این مسیر صرفا زدودن برخی زنگارهای نقش بسته کافی است.
وی با اشاره به اینکه بعد از فروپاشی کمونیسم در آذربایجان، مردم آنجا برای بازگشت به اصل خود قدم برداشتند، ادامه داد: آنها برای بازگشت به دینداری، برای بازگشت به فطرت خود که تنها دارایی بالقوه انسانی است، ۷۰ سال در برابر تمام تجهیزات کمونیسم ایستادند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم آذربایجان دین خود را با تعصبی که داشتند به نحوی حفظ کردند که طی ۷۰ سال استعمار کمونیستی، بدون هیچ خلل و سستی از نسلی به نسل دیگر منتقل شد.
وی وجود ریشههای حُبّ سیدالشهدا را از عوامل اصلی در حفظ طولانی مدت این ودیعه عنوان کرد و گفت: آنها نشان دادند که شور و شعور حسینی را توامان دارند و این مهم در ذات، عمق و بنیه درونی آن مردم ریشه دوانده و این محبت، فصل جدانشدنی از بنمایههای هویتی و قومیتی مردم ساکن قفقاز است.
وی به انتقاد از اینکه در جمهوری آذربایجان، شاه اسماعیل را با لقب ادبیاش یعنی شاه خطایی میشناساند، اذعان داشت: مگر نقطه عطف شاه اسماعیل، تخلص شعری او است؟ مردم او را باید با با جایگاه حکمرانیاش بشناسند، او علمدار شیعه بوده در عصر خود واقعیتی غیرقابل کتمان است.
متفکرآزاد ترویج دین شناسنامهای را از اهداف لابیهای استکبار در منطقه قفقاز دانست و گفت: این عوامل سعی دارند محوریت را در قفقاز از اسلام به سمت دورهم بودن قومیتی تقلیل دهند. ذاتا این ملت حریت طلب بوده و ملت امام حسین(ع) هستند و برای همین رابطه با رژيم کودک کش و غاصب صهیونیستی را بر نمیتابند.
وی گفت: برقراری ۷۰ سال حکومت کمونیستی، تنها عامل جدایی مردم دو منطقه بود و کاخ کمونیسم نیز بنابه پیشبینی حضرت امام معلوم بود که فروخواهد پاشید چنانکه ایشان با نگرش عمیق خود حتی توصیه به نیفتادن در دام لیبرالیسم بعد از کمونیسم کردند، موضوعی که بعدها بسیاری ا ایدئولوگهای شاخص جهان به آن معترف شدند.
چشم طمع قدرتهای نوظهور خارجی در منطقه قفقاز
حامد خسروشاهی از پژوهشگران حوزه قفقاز نیز در این میزگرد اظهارداشت: این روز به ابتکار آیتالله عاملی، امام جمعه اردبیل بهمناسبت رویآوردن شیعیان جمهوری آذربایجان به مرزهای ایران در حین فروپاشی حکومت شوروی سابق نامگذاری شد.
وی به وجود ترکیب جمعیتی شیعیان آذری در برخی از کشورهای منطقه از جمله روسیه اشاره کرد و گفت: برای مثال در مسکو ترکیب جمعیتی قابلتوجهی از شیعیان آذری داریم که نبض جمعیتی و بازارهایی مانند میوه و ترهبار مسکو را بهدست گرفتهاند.
این پژوهشگر حوزه قفقاز حضور رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران را واقعیتی غیرقابل انکار دانست و گفت: آنها تحت پوشش بازسازی قرهباغ و یا برخی پایگاههای نظامی سعی دارند تا کنترل مرز ایران را در دست داشته باشند.
وی سیاست قطعی جمهوری اسلامی را مبتنی بر دیپلماسی ۱۷ ربیع مقام معظم رهبری دانست و افزود: در این دیپلماسی مخالفت ایران با هرگونه جنگ و تنش بین طرفین تعریف میشود.
خسروشاهی متعلق بودن سرزمینهای اشغالی به جمهوری آذربایجان را از جمله تاکیدات دیپلماسی ۱۷ ربیع دانست و اذعان داشت: همانطور که شاهد بودیم جمهوری اسلامی در آزادسازی این سرزمینها رویکرد مثبتی داشته و از این آزادی خوشحال بود.
وی شیعه بودن اهالی قفقاز را جزئی از بدنه هویتی جمهوری آذربایجان دانست و گفت: طول تاریخ آذربایجان حتی اگر به صورت سطحی مرور کنیم متوجه عمق فرهنگ شیعی این منطقه خواهیم شد. چنانکه در تبریز نیز علمایی داشتیم که همگی ریشه و اصالتی قفقازی داشتند، مانند آیتالله قرهباغی، آیتالله بادکوبهای، آیتالله ایروانی و آیتالله تفلیسی که همگی گواه شیعه نشین بودن این منطقه هستند.
این کارشناس مسائل قفقاز سیاست قطعی ایران مبنی بر عدم تغییر در جغرافیای منطقهای را مورد اشاره قرار داد و ابرازداشت: ارمنستان همسایه ما است و از این راه صدها سال است که به شمال آسیا راههای ترانزیتی داریم و نباید هیچوقت قطع شود.
وی چشم طمع قدرتهای نوظهور خارجی را در منطقه قفقاز متعدد دانست و گفت: این منطقه کوچک بهقدری مهم است که از هند، پاکستان، روسیه و… جهت نقشآفرینی برنامهریزی میکنند.
خسروشاهی با تاکید بر اینکه به دریای خزر در ادبیات سیاسی رایج دنیا، هارتلند یا قلب جهان میگویند، یادآور شد: قلب دریای خزر نیز قفقاز و مناطق مورد مناقشه است.
وی به نقش اسلامگرایان جمهوری آذربایجان در فتوحات قرهباغ اشاره کرد و گفت: همین طلاب جامعهالمصطفی و اسلامگرایان آذربایجان بودند که با سربند یاعلی و عزاداری پیشروی کرده و در شوشا و… اذان گفته و نماز خواندند.
انتهای پیام/

ان شاالله کاخ ارامنه اشغالگر نیز با اتحاد مسلمانان فرو خواهد ریخت چون بفرموده رهبر ، قره باغ متعلق به مسلمانان است ولی بعضی ها دوست دارند که قره باغ را متعلق به ارامنه متجاوز و خونخوار بنامند و از وکیل مردم می خواهم که در این مورد در مجلس هم بیانیه ای بدهد…..