به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، نماینده اول مردم تبریز یعنی شهر رئیس جمهور و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. در مجلس یازدهم هم حاضر بوده و مجلس دوازدهم دومین دوره حضورش در بهارستان است، دوره ای که علی رغم عمر کوتاه هفت ماهه تا اینجای کار اما وقایع مهمی از جمله رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم در آن صورت گفته است. و فرصتی پیش آمد تا برخی سوالات مهم را در مورد مجلس و دولت جدید مطرح کنیم.
آقای دکتر از اینکه دعوت را قبول کردید تشکر میکنم. دومین دورهای هست که شما در مجلس حضور دارید. از همان ابتدا هم که وارد مجلس شدید عضو هیئت رئیسه بودید. مجلس یازدهم بود که به مجلس انقلابی معروف شد. مجلس دوازدهم را در مقابل مجلس قبل چقدر انقلابی میدانید و تفاوت آن با مجلس قبل چیست؟
متفکر آزاد: مستحضر هستید که حضرت آقا این عنوان ارزشمند را به مجلس یازدهم دادند و تا آخر هم این عنوان را از مجلس یازدهم نگرفتند. این به نظر من معنایش این نیست که همه اقدامات مجلس درست بوده است. مفهوم آن این است که جهتگیری و شعارهای اولیه مجلس تقریبا در این مسیر بوده است.
مجلس متشکل است از 290 نماینده بوده و کنش مجلس اینگونه نیست که نمایندگان دستوری بگیرند و بتوانند کاری انجام بدهند. بر اساس اصل 85 قانون اساسی نمایندگی قائم به شخص است. یعنی مثل دولت نیست که شما بگویید رئیسجمهور رای آورده و همه بدنه دولت در قبال رئیس جمهور پاسخگو هستند. در مجلس هر شخصی پاسخگوی اقدامات خود خواهد بود. یک نمایندهای میتواند با موج مجلس همراه باشد یا نباشد و نطق و رایهای او به نوعی تحت اختیار خود اوست. لذا مجلس را باید ابتدا به این صورت نگاه کرد.
مجلس یازدهم، مجلسی بود که در آن کارهای ارزشمندی انجام شد و اولویتهایی که مردم داشتند و مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند را رعایت کرد. شما در طول چهار سال مجلس یازدهم قوانین بسیار ارزشمند و راهبردی را مشاهده کردید. مثل قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون اقدام راهبردی که در مورد این قانون رهبر انقلاب فرمودند که کشور را در حوزه هسته ای از حیرت نجات داد. مثل قانون جمعیت و تعالی خانواده، قانون ساخت مسکن، قانون مشاغل حساس، در بحث برق قوانین مختلفی در این حوزه به نظرم انجام شد. قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، قانون بانکداری بانک مرکزی که دست رئیس کل بانک مرکزی را باز گذاشت برای اینکه بازار ارز و بانکها را بتواند مهار و مدیریت بکند. لذا شما مشاهده میکنید که مجلس یازدهم در تشخیص اولویتها موفق عمل کرده و خروجیهای آن سعی کرده بر اساس اولویتهای واقعی باشد. من معتقدم شاید این تعریف درستی از مجلس باشد. مجلس یازدهم برای نظام و مردم چالش ایجاد نمیکرد. البته این مواردی که عرض میکنم استثنا هم در آن پیدا میشود و طبیعی هم است.
این مجلس را چطور می بینید؟
متفکر آزاد: به نظرم برای قضاوت کردن این مجلس زود است. چون در این چند ماهی که مجلس کارش را شروع کرده، با طوفانهای حوادث مواجه بوده است. اول کار مجلس یعنی چند روز قبل از شهادت آیتالله رئیسی و هیئت همراه ایشان، بعد از آن آغاز مجلس و بلافاصله انتخابات ریاست جمهوری است. بعد از آن شهادت شهید هنیه و اتفاقات تلخ آن روز است و موضوعات پیرامون منطقه، موضوعات تشکیل دولت جدید است.
**رهبرانقلاب در حمایت از دولت سنگ تمام گذاشتند
موضوعی که در دوره شهید رئیسی اتفاق افتاد این بود که همه اعضای کابینه ایشان رای اعتماد نگرفتند، ولی تمام وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان رای آوردند.
متفکر آزاد: در دولت شهید رئیسی یک وزیر رای نیاورد و آن هم وزیر آموزش و پرورش بود و یک وزیر هم که در طول دوره استیضاح شد که وزیر صمت بود. در دوره آقای پزشکیان همه وزرای ایشان رای آوردند. من به همه وزرای ایشان رای ندادم ولی قاعدتاً آنچه که از خروجی مجلس فهم کردم، این بود که بالاخره اراده جمعی مجلس این شد که دولت از همان اول کار احساس کند که پشتیبانی میشود و به علت تفاوت دیدگاه سیاسی مورد حمله و هجمه نیست. فقط هم مجلس نبود، به نظرم همراهی با دولت آقای پزشکیان در نظام مشهود است. مثلا از صندوق توسعه ملی چقدر این دولت برداشت کرد، واقعا حضرت آقا برای حمایت از دولت در آغاز کارسنگ تمام گذاشتند؛ مجلس هم همراهی خود را با این دولت نشان داد و اسم این را آقای پزشکیان وفاق گذاشتند. ولی معنایش این نیست در ادامه هم هر کاری انجام داد مجلس بگوید که من ساکت مینشینم و هیچ کاری انجام نمیدهم. مجلس طبعاً نظارت دارد ما باید حقوق مردم را رعایت کنیم.
**در پستهای پایینتر خبری از وفاق نیست/ در برخی وزارتخانهها قلع و قمع کردند
من به جهت وفاق هم به آقایان عرض کردم در بدنه دولت، در پستهای پایینتر خبری از وفاق نیست و در برخی از وزارتخانهها و برخی استانداریها قلع و قمع شدید صورت میگیرد، به گونهای که انگار انقلاب شده است. در یک جاهایی اصلا با رویکرد خودشان هم قابل توجیه نیست.
ما گفتیم اگر کار بکنید پشتتان هستیم. ما الان نشان دادیم که پشت دولت برای کار کردن هستیم. ولی دیگر توقع نداشته باشند که اگر مثلاً وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بازار ارز را نتواند کنترل کند، مجلس ساکت باشد. این حق مردم است و ما نمیتوانیم ساکت بمانیم. ما در کمیسیون انرژی در هفتههای گذشته جلسات متعدد و متکثری با وزارت خانههای مربوطه داشتیم. البته معتقدیم همه این تنگناها قابل عبور است و کشور درگیر نداشتن راه حل نیست.
** میخواهند کشور را به بن بست برسانند، بعد بگویند چارهای جز مذاکره نداریم
یک عده تلاش میکنند که القا کنند کشور برای خروج از مشکلات راه حل ندارد و یک تعدادی هم متاسفانه در دولت حضور دارند و یک تفکر غربگرایانهای دارند که میگویند بگذارید بن بست شود و بعد بگوییم چارهای نداریم و برویم مذاکره کنیم. مگر در گذشته مذاکرهای رخ نداده است؟ مذاکره خوب و مذاکره بد موضوعیت دارد. مذاکره در زمان خوب و مذاکره در زمان بد موضوعیت دارد. وگرنه پیامبر هم اگر در دوره خودشان لازم بود مذاکره میکردند و اگر لازم بود جلوی دشمن میایستادند. اصلا چه افرادی هستند که میخواهند به مردم القا کنند که کشور راه حل ندارد و به بن بست خوردیم و نمیشود کاری کرد؟ چرا نمیشود کاری کرد؟ همه اقتصاددانهای مستقل و غیر سیاسی دارند این حرف را میزنند که قریب به اتفاق نمودارهای اقتصادی در اواخر دولت شهید رئیسی رشد داشته است. پس یعنی راه حل داشته است. حالا شما اگر کاری خوب بوده است خب ادامه دهید و اگر کاری ایراد داشته است سعی کنید جبران کنید و راه حل را عوض کنید.
ما در مورد سوخت، برق و… راه حل داریم. ما در برنامه هفتم و احکام بالادستی، در قوانین رسمی و ثابت کشور و قوانین مستمر کشور راه حلها داریم. قانون مانعزدایی صنعت برق راه حل دارد. برنامه هفتم گفته است که 13هزار مگاوات برق خورشیدی باید در طول برنامه تولید بشود. هزار مگاوات برق هسته ای باید به سه هزار مگاوات افزایش پیدا بکند. در موضوع بهینهسازی و افزایش بهرهوری نیروگاههای موجود هر سال یک درصد افزایش داشته باشد. نیروگاههای جدید بالای 55 درصد افزایش بهرهوری ساخته بشود.
این قطعیهای برق را میتوان در پازل همان به بن بست کشیدن کشور ارزیابی کرد؟
متفکر آزاد: نمیدانم پشت صحنهای دارد یا نه، ولی حتما به کسانی که دوست دارند به چنین نتیجههایی برسیم شک کنید.
**دانشگاه محل عقدهگشایی و تاخت و تاز باندهای سیاسی/ به وزارت علوم هشدار دادیم
شما از جامعه دانشگاهی کشور هستید و دانشیار دانشگاه تبریز هم هستید. وضعیت عملکرد وزارت علوم را چطور ارزیابی میکنید؟
متفکر آزاد: ما از وزارت علوم بسیار گلایه مند هستیم. شما اگر بخواهید کشور در حوزه علم و فناوری رشد کند باید آن را از تلاطمهای سیاسی و عقدهگشایی دور کنید. اما دست فرمان وزارت علوم در استفاده از عناصر مسئلهدار متاسفانه به چشم میخورد. مثلاً وزیر علوم وقتی اظهار نظری میکند، به عنوان وزیر علوم جمهوری اسلامی دارد نظر میدهد. کجای دنیا در مسائل علوم انسانی اینگونه که این آقایان دارند صحبت میکنند این موضع گیری وجود دارد؟ علوم انسانی ما به کدام سمت میخواهد حرکت بکند که مشکل کشور حل شود؟ ما دغدغههای جدی در بکارگیری عناصر مسئلهدار و اخلاقی و سیاسی و همینطور دغدغه جدی در حرکت محتوایی وزارت علوم و به حاشیه رفتن آن داریم.
من به خود ایشان و معاون ایشان و دوستان دیگر اعلام کردم که ما داریم وضعیت وزارت علوم را رصد میکنیم؛ آموزش و پرورش هم همین طور. جهتگیری حکمرانی علمی ما باید به سمت توسعه علمی و فناوری و حل نظام مسائل کشور باشد. وزارتخانههای علمی ما نباید محل تاخت و تاز باندها و جریانات سیاسی برای عقده گشایی باشد. در همه دولتها هم این موضوع را گفتیم و فقط مخصوص این دولت نبوده است. اما اینجا این دغدغه را داریم میبینیم و من هم این هشدار را به آنها دادهام، مجلس هم روی این مسائل حساس است.
جوانهای ما باید راه حل بدهند و نقد کنند و دانشگاه ما باید سیاسی باشد. رهبر انقلاب هم گفتند که خدا لعنت کند آن افرادی را که نمیخواهند دانشگاه ما سیاسی باشد. ولی دانشگاه را نباید محل تاخت و تاز جریانات سیاسی و احزاب و باندها قرار داد. دشمن در یک فضای غبار آلود میتواند کشور را به جای حرکت به سمت مسیر درست، به سمت حواشی ببرد. این نقطهای است که ما روی آن تمرکز داریم و دانشگاه ما اگر اینگونه باشد حتماً میتواند پیشرفت کند. دانشمند ما آرامش و تامین مالی میخواهد، دانشمند کشور من آسایش فکری میخواهد، احساس پیشرفت و موثر بودن میخواهد. اینها را باید به دانشمند داد و باید حرمت او را نگه داشت. او میخواهد کرامتش حفظ شود و به او احترام گذاشته شود. اینها را دولت، مردم و مجموعههای ملی باید در اختیار دانشمندان ما قرار بدهند تا از سر ریز این دانش ما توسعه تکنولوژیک و اقتصادی داشته باشیم.
ما برای حل مسائل اقتصادی چارهای جز افزایش GDP و تولید ملی نداریم. هر کار دیگری هم انجام میشود مسکنهای رسیدن به آن نقطه مطلوب است. پس تولید ما رشد کند. باید GDP افزایش پیدا کند. سیاستگذاری قانون جهش تولیدی دانش بنیان و برنامه هفتم این بوده است. وزارت علوم برای این موضوع باید چه برنامهای داشته باشد؟ از این حاشیهها بیاید بیرون و بنشیند سر کار.
**پزشکیان صادق است/ مراقب پیچیدگیهای حکمرانی باشد
جهان: شما نماینده تبریز بودید و با آقای پزشکیان در مجلس کار کردید. به نظر شما آقای پزشکیان نماینده بهتری بودند یا رئیس جمهور بهتری؟
متفکر آزاد: حالا برای قضاوت ریاست جمهوری ایشان به نظرم زود است. آقای پزشکیان شخصیتی بودند که ما در مجلس با ایشان خیلی تعامل داشتیم و جزو نمایندگانی بودند که ما با هم دعوا نداشتیم. ما برای کارهای حوزه انتخابیه خود با یکدیگر همافزایی میکردیم. ایشان نسبت به بنده پیشکسوت بودند. آن موقع ایشان سه دوره بیشتر از من تجربه نمایندگی داشتند.
ایشان شخصیت وزین و محترمی دارند؛ آدم صادق و اصطلاحا رکی هم هستند. آن چیزی که هستند را نمایش میدهند، موضوعی را پنهان نمیکنند و چیزی را بزک نمیکنند. صادق بودن را من در ایشان دیدهام و میبینم. در پیچیدگیهای حکمرانی پیشنهاد من به ایشان این است که باید مراقبتهای لازم را در این مورد انجام بدهند. این صادق بودن باید با آن پیچیدگیهای عصر حکمرانی در دنیای پیچیده و پر تلاطم امروز یکجا جمع بشود. ما با هم در آن دوران به لحاظ سیاسی هم فکر نبودیم، لذا در بعضی از مواقع همدیگر را نقد میکردیم ولی این نقدها در یک فضای آرامش و احترام بود.
**انتصاب ظریف غیرقانونی است
رئیس مجلس در نشست خبری گفته بودند که حضور آقای ظریف در دولت غیرقانونی است. مجلس نمیخواهد ورود جدیتری در این موضوع داشته باشد؟
متفکر آزاد: بله همین طور است، انتصاب ایشان قانونی نیست. مجلس ورود کرده و نمایندگان درخواستهای متعددی در رابطه با این موضوع دارند. دوستان الان در مجلس طرحهایی در رابطه با این موضوع دارند، از جمله طرح ماده 35 و ماده 34 که از کمیسیونها میآید و بحث خواهد شد.
نکته ویژه دولت شهید رئیسی به نظرتان چه بود؟ تفاوت دولت ایشان با دولت آقای پزشکیان چیست؟
متفکر آزاد: خدا آیت الله شهید رئیسی و هیئت همراه ایشان را رحمت کند و با سیدالشهدا(ع) محشور کند. شهید رئیسی خیلی کار میکردند و مخلصانه هم کار میکردند. در عین حال کمتر حرف میزدند و کمتر شعار میدادند. مظلومانه هم کار میکردند در عین اینکه حرف هم میشنیدند. بالاخره یک چیزی را بعد از خسران اقتصادی دهه نود تحویل گرفته بودند که مثل یک سونامی داشت روی سر این بنده خدا خراب میشد. با این وضعیت کشور را رساند به نقطهای که الان میگوییم وقتی ایشان شهید شدند مولفههای اقتصادی رو به جلو بود.
**شهید رئیسی هیچ وقت شعار وفاق نداد ولی به آن عمل کرد
هم حرف شنید، هم کار کرد و هم اخلاص داشت. نگاهشان به مردم از بالا به پایین نبود و واقعا متواضع بودند. مولفه ایشان مظلومیت همراه با کار و تلاش بود. ایشان هیچ وقت شعار وفاق نداده بودند، اما در دولت شهید رئیسی، در استان ما حداقل 11 مدیر کل دولت آقای روحانی در دولت شهید رئیسی ماندند. شهید رئیسی هم رفتند ولی اینها ماندند. بدون اینکه بگویند من دارم وفاق میکنم. بدون اینکه شعار بدهند این کارها را انجام دادند. خط قرمزشان این نبود که اگر کسی مثل ما فکر نمیکند پس کار نکند. ممکن است در یک استانی یا یک ادارهای و یا وزارتخانهای هم کسی را جا به جا کرده باشد. حق دولت است که افراد را عوض کند و دولت آقای پزشکیان هم این حق را دارند که این کار را انجام بدهند. ولی در دولت شهید رئیسی حرفی از وفاق زده نشده بود ولی آن فرد باقی مانده بود.
الان در برخی از استانها استاندار علناً میگوید که یک نفر را نگه نخواهم داشت؛ خب ما چگونه معنای این را وفاق بگذاریم؟ معنایش این نیست که آقای پزشکیان دروغ گفتهاند، به نظر من آقای پزشکیان دروغ نگفتهاند و واقعا به مسئله وفاق علاقه دارند. اگر بخواهم منصف باشم واقعا همین گونه است. ولی شما باید کشور را با عناصری بچرخانید که اعتقاد دارند به اینکه این کشور باید سربلند و متکی به مردم و خود باشد. این اعتقاد باید در بدنه آن دیده بشود. کسی که میآید عقده گشایی سیاسی بکند، این اعتقاد را ندارد. به هر حال من فکر میکنم که به دولت آقای پزشکیان باید کمک کرد که از اتفاقاتی که پیشرو دارد و درگیر آن است خارج شود.
**دست بردن در قیمت انرژی اشتباه است/ کنترل مصرف سوخت راه حل دارد
الان بحث انرژی یک تهدیدی است که دولت میتواند این را تبدیل به فرصت بکند، قوانین خوب و ارزشمندی در اختیارش است که میتواند از این تهدید یک فرصت بسازد چون الان همه اهمیت موضوع انرژی را درک میکنند. الان وقت آن است که این کار را انجام بدهند در حوزه افزایش تولید، تنوع بخشی تولید برق، در حوزه مدیریت مصرف، اما باید مواظب باشند آدرس غلط به این موضوع ندهند. یعنی ما در حوزه سوخت قائل به هیچ مدیریت قیمتی نیستیم، من شخصا نظرم این هست و خیلی از دوستان هم اینگونه فکر میکنند. یعنی دست بردن به قیمت را من قبول ندارم.
الان مصرف انرژی راه حل دارد. شرکتهای بهینهساز مصرف میتوانند مدیریت مصرف را به دست بگیرند. هفته گذشته من با یکی از اندیشکدهها نشست داشتم و ایدههای خوب و ارزشمندی برای مدیریت مصرف انرژی داشتند. بدون اینکه با روح و روان مردم بازی شود کشور را میتوانند بسیار جلو بیاندازند. در حوزه تولید انرژی هم همین طور میتواند هوشمندانه تولید انرژی افزایش پیدا بکند. 13 هزار مگاوات تولید برق خورشیدی با ورودی که صندوق توسعه ملی دارد انجام میدهد قابل حصول است.
**رنسانس هستهای در دنیا/ نیروگاههای هستهای دنیا سه برابر میشود
یک زمانی میگفتند که دنیا دارد انرژی هستهای را کنار میگذارد. در اجلاس کوپ 28 که سال گذشته در امارات انجام شد میگفتند رنسانس هستهای باید رقم بخورد و نیروگاههای تولید برق هستهای 3 برابر بشود. چطور شد که برای ما خوب نبود و الان برای دنیا خوب شده است؟ آدرسهای غلط اینگونه مشخص میشود. اگر آن موقع به حق مسلم خودمان احترام میگذاشتیم خیلی اتفاقات دیگری میافتاد، الان هم دیر نشده است و میتوانیم انجام دهیم. لذا من معتقد هستم که از تهدیدات میشود فرصت ساخت و به جای اینکه جامعه را به سمت تنش فکری و تشنج ببرند، به رئیس جمهور خیانت نکنند.
بالاخره ما در بین مردم زندگی میکنیم، این گرانی را چه کار بکنیم؟ بازنشسته میگوید من با این پول چهطور زندگی کنم؟ وقتی ما میگوییم متناسب سازی حقوق بازنشستگان انجام شود داشتیم به این جا فکر میکردیم که جنابعالی اگر بخواهید اصلاح اقتصادی انجام بدهید، باید آن قشری که دارد سخت زندگی میکند درآمدش به گونهای باشد که در زیر چرخ دندههای توسعه و اصلاحات اقتصادی شما اذیت نشود. ما الان یک سال است که منتظر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان هستیم. از اول فروردین 1401 به بعد هم دولت به همین اسم یک درصد ارزش افزوده را در بودجه گذاشته است. خب اجرای آن کی شروع میشود؟
ببینید ما نمی توانیم بگوییم که کشور را می خواهیم رشد اقتصادی دهیم، بعد بگوییم که به هر حال یک تعدادی در توسعههای اقتصادی زیر این چرخندههای توسعه له میشوند. نه این دست فرمان را رهبر انقلاب از دهه 70 دارند به ما میگویند که اگر میخواهید توسعه اقتصادی انجام بدهید مردم نباید زیر چرخدندههایتان له بشوند. دیدگاههای لیبرالیستی به اسم کارشناسی سالها در این کشور داده شده است و هنوز هم دارد داده میشود. بعد هم میگویند کارشناسی شده است. این همان کارشناس است، همان موقع هم این کارشناس این دیدگاههای لیبرالیستی را میداد. ارز را میبرید تا مبادله کنید چرا جلوی ارز فردایی را نمیگیرید؟ چرا نمیتوانید بازار ارز فردایی را که ارز مبادلهای را مدام بالا میکشد متوقف کنید؟
** سیاست ارزی دولت باعث بالارفتن دلار شد/ مردم نباید زیر چرخ توسعه له شوند
به نظر شما تصمیمات ارزی دولت در بالا رفتن نرخ دلار موثر بوده است؟
متفکر آزاد: بله در بالا رفتن قیمتها موثر بوده است. یک جاهایی اگر توقع حمایت از مردم، مجلس و.. دارند بایستی به این ملزومات این حمایت پایبند باشند. این دستورالعمل دولت است. اگر این کار را دارید انجام میدهید افزایش قیمت آن را هم باید مهار کنید. چرا در افزایش قیمت مداخله نمیکنند؟ خب بیایید و مبادله را در دست بگیرید، ارزهای خرد را بیاورید در مبادله و بعد بازار غیر رسمی را ببندید و جلوی آن را بگیرید. آن وقت این بخش را که افزایش پیدا کرده و شما میگویید لاجرم بوده جبران کنید. مجلس 120 همت برای بودجه سال بعد با هدف افزایش ارز احتمالی برای اقشاری که صدمه میبینند و مستضعف هستند پیشبینی کرده است. بگویید من دارم اینجا را جراحی اقتصادی میکنم این هم مدیریت آن. وقتی مدیریت نمیکنید و این را کار را هم انجام میدهید جامعه دچار سوء تفاهم میشود و میگوید نکند دارید کاری میکنید که بگویید بدون مذاکره نمیتوانم و بدون بستن با آمریکا نمیشود. آمریکا هم که با تو نمیبندد، میخواهید چه قراردادی ببندید؟ مگر در دهه 90 نرفتید ببندید؟ سعی کنید به این مردم اعتماد کنید، با همین صداقتی که رئیس جمهور دارد حرف میزند. این صداقت قیمت دارد.
نقشه دشمن این است که بین مردم و نظام فاصله بیاندازد. ما چرا اجازه میدهیم که این فاصله بین مردم و نظام بیافتد؟ باید حواسمان به مردم باشد. یعنی شما میگویید من مجبورم جراحی اقتصادی بکنم، این جراحی اقتصادی را شهید رئیسی هم در ارز 4200 تومانی شروع کرده بودند ولی حواسش بود که آرام آرام مردم را با این قانون همراه کند و مردم را زیر این فشار اقتصادی و چرخ دندههای اقتصاد له نکند. الان همین کار را باید این دولت انجام دهد، ما هم کمکش میکنیم. ما جزو آن افرادی نیستیم که بگوییم آن آدم بد است و ما آدم خوبی هستیم. ما میگوییم که همه پای کار هستیم. مسئولیت پذیر هستیم به شرط اینکه تدبیر درست صورت بگیرد.
** دولت تا این لحظه گفته بنزین را گران نمیکند
اطلاع دارید دولت میخواهد بنزین را گران کند یا نه؟
متفکر آزاد: چیزی در دست ما نیست. تا این لحظه هم اعلام دولت این است که نمیخواهد چیزی را گران کند.
یکدفعه مثل دولت آقای روحانی نشود! آقای پزشکیان هم بگویند صبح جمعه فهمیدم!
متفکر آزاد: یعنی شما فکر می کنید تجربه قبلی را دوباره انجام می دهند؟ اگر این کار را بکنند که مجلس واقعا حتما باید برخورد کند.
**قالیباف در صحن غافلگیر نمیشود/ اختلاف سلیقه داریم
به عنوان آخرین سوال، شما طی این پنج سالی که حضور دارید مدیریت آقای قالیباف در مجلس را چگونه دیدید؟
متفکر آزاد: در این پنج سالی که در مجلس حضور دارم، چهار سال آن را عضو هیئت رئیسه بودهام. رای گیری برای اعضای هیئت رئیسه قائم به شخص است. یعنی هرکسی رای خودش را از صحن میآورد. من هیچ وقت در مجلس و بیرون از مجلس در هیچ حزب و باندی عضو نبوده و نیستم. گروه خونی سیاسی دارم و همه می دانند که من انقلابی هستم ولی در هیچ جریانی حضور تشکیلاتی نداشتم که بگویم من عضو فلان حزب و جریان یا باند هستم. در مجلس داریم به این سمت حرکت می کنیم که مجلس بتواند اولویتها را به طور صحیح تشخیص دهد. یک جاهایی موفق میشویم و یک جاهایی هم نمیشویم چون باید همه 290 نماینده همکاری کنند. به نظر من اختلاف سلیقهها به نفع مجلس است. حتی در داخل هیئت رئیسه هم اختلاف سلیقه کمک میکند. ماها با هم اختلاف سلیقه داریم ولی آنچه که مهم است این است که میفهمیم نظام و مردم تاب آوری دعوای سیاسی ندارند.
در مورد آقای قالیباف هم من فکر میکنم که ایشان آدم فنیای هستند و روی مباحثی که در صحن میآید فکر میکنند، مطالعه میکنند و مشورت میکنند. سعی میکند هر موضوعی که در صحن مطرح میشود قبل از آن سوار بر موضوع باشند. در صحن معمولاً غافلگیر نمیشوند، چون قبلا مطالعه میکند و خودشان هم به خاطر اینکه مدیر بوده و سالیان سال در حکمرانی کشور حضور داشتهاند، شناخت خوبی از موضوعات دارند.
آیا مجلس قالیباف را هم مثل مجلس لاریجانی میتوان گفت یکنفره است؟
متفکر آزاد: رئیس مجلس یعنی محصول رای اکثریت مجلس؛ طبیعی است این شخصی که رئیس مجلس شده، دیدگاه او با اکثریت مجلس همخوانی داشته باشد. چون آنها به این شخص رای میدهند. لذا اگر اینگونه نگاه کنید، هر کسی که رئیس مجلس میشود میتوان به او گفت که مجلس یکنفره است. ولی معنایش این نیست واقعا، چون در مجلس کسی به فرد دیگر دستور نمیدهد. بارها شده که رئیس مجلس یک نظری داشته و مجلس یک نظر دیگری داده است. حتی ماها که کنار هم مینشینیم سیستمهای یکدیگر را هم میتوانیم ببینیم که به چه کسی یا چه چیزی رای دادهایم. بارها شده من یک رای دادم و آقای قالیباف یک رای دیگر دادند. این را می فهمیم که در کشور نباید دعوا کرد. بله باید بحث کرد، روی حق ایستاد و اتفاقاً اختلاف سلیقه باعث پیشرفت است. اگر مجلس را اینگونه جلو ببریم که همه بتوانند حرف بزنند و همه سلیقهها بتوانند ورود کنند، موفق هستیم، اما بالاخره در خروجی ما یک اصطلاح داریم که میگوییم رای باید آرام بخش مجلس باشد.
انتهای خبر/
