به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، ششم آذرماه، پس از نزدیک به ۱۶ روز خاموشیهای برنامهریزیشده به دلیل کمبود سوخت نیروگاهها، وزارت نیرو اعلام کرد که این محدودیتها به پایان رسیده و از آن پس نیازی به اعمال خاموشی نخواهد بود.
بااینحال، پنجشنبه، 22 آذر، بدون اطلاع قبلی از سوی وزارت نیرو و توانیر، خاموشیها بازگشت و مردم را غافلگیر کرد. پیامهای مردمی در فضای مجازی نشان میدهد که برخی مناطق تهران دو بار قطعی برق را تجربه کردهاند. خاموشی خیابانها و معابر نیز برای مردم مشکلاتی را بهوجود آورد.
قطعیهای جدید برق که در چند روز گذشته در کشور رخ داده، به خاموشی سایتهای مخابراتی نیز منجر شد و ارتباط از طریق اینترنت ثابت و تلفن همراه را مختل کرد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اطلاعیهای درباره این اختلالها اعلام کرد که خاموشی سایتهای اپراتورهای همراه به دلیل ناکارآمدی تجهیزات ذخیرهکننده برق رخ داده است. این وزارتخانه همچنین افزود که خرابی باتریهای سایتها نیز یکی از عوامل این اختلالها بوده و برای رفع این مشکل، جلسات متعددی با اپراتورها برگزار شده است.
خاموشیهای قبلی از ۲۰ آبان و در پی اطلاعیه شورای اطلاعرسانی دولت آغاز شد. در آن اطلاعیه، دولت تأکید کرده بود که هدف از این اقدام، جلوگیری از استفاده از مازوت در نیروگاهها و کاهش آلودگی هوا در شهرهایی مانند اراک، کرج و اصفهان است.
سخنگوی دولت در آن زمان مدعی شد: «شرط عدالت نیست که برای تولید برق، بخشی از جامعه با جان خود هزینه بپردازد.» اما چند روز بعد مشخص شد که مشکل اصلی، نهفقط آلودگی هوا، بلکه کمبود سوخت نیروگاهها بوده است.
یکی از مهمترین گلایههای مردم، اعمال خاموشی بدون اعلام قبلی است. شهروندان میگویند قطع برق اتفاقی است که در این دولت آن را پذیرفتهایم، اما حداقل توقع آن است که مسئولان مربوطه زمان خاموشی را اعلام کنند تا افرادی که بیمار، کودک یا بزرگسالی در منزل دارند، بتوانند برای انجام امورات مورد نیاز، تدبیر کنند.
سرانجام روز گذشته، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: «با توجه به شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و محدودیت تأمین سوخت نیروگاهها، مشترکان محترم میتوانند برای اطلاع از برنامه زمانبندی احتمالی خاموشیها به سامانه «برق من» یا پورتال اینترنتی این شرکت به نشانی tbtb.ir بخش اطلاعرسانی خاموشیها مراجعه کنند.»
البته مردم با یادآوری خاموشیهای دولت حسن روحانی که اگرچه برنامه خاموشی اعلام میشد، اما رعایت نمیشد(!) اظهار نگرانی میکنند و امیدوارند این بار اتفاقات گذشته تکرار نشود.
تکلیف خسارت به اموال مردم
یکی درگیر از سؤالات مردم، درباره خسارت به لوازم الکترونیکی در اثر نوسان برق است. در این زمینه از توانیر پیگیر شدیم که اگر وسایل الکترونیکی مردم در اثر قطع برق سراسری دچار خسارت شود، چگونه قابل پیگیری است و آیا بیمه چنین خساراتی را پوشش میدهد؟
عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در پاسخ به سؤال خبرنگار ما اظهار داشت: مطابق قانون، بیمه تنها در مواردی به زیاندیدگان تعلق میگیرد که این قطع و وصلها منجر به وقوع آتشسوزی شوند. در واقع، بیمه خسارات مربوط به آتشسوزی را بهطور کامل پوشش میدهد.
وی ادامه داد: اما درخصوص خسارات ناشی از قطع و وصل برق که ممکن است منجر به ایجاد اتصالی در شبکه و آسیب به وسایل برقی شود، شرایط متفاوت است. اگر این قطع و وصلها باعث خسارت به تعداد اندکی از وسایل برقی (مانند یک یا دو مورد) در مناطق پراکنده شوند، معمولاً نمیتوان این آسیبها را بهطور قطعی به عملکرد شبکه برق نسبت داد. اما اگر تعداد وسایل آسیبدیده به حد قابل توجهی برسد، پروندهها توسط شرکتهای توزیع برق بررسی خواهند شد.
انتهای پیام/
