به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»،احمد حمزهزاده، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی امروز در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به احیای بناهای ثبت ملی تبریز با محوریت خانههای تاریخی، از تبیین سیاستگذاریهای ویژه برای احیای خانههای تاریخی با مشوقهای سرمایهگذاری و تسهیل فرآیند اخذ مجوزها و موافقتهای اصولی خبر داد.
وی در ادامه به ۲۱۰ خانه تاریخی ثبت ملی در استان اشاره کرد و افزود: برخی از این خانهها تحت مالکیت ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان قرار دارند که از طریق صندوق حفظ، احیا و بهرهبرداری از بناهای تاریخی در بازه زمانی مشخص به کاربریهای گردشگری واگذار میشوند.
حمزهزاده ضمن تأکید بر جایگاه تبریز بهعنوان یکی از شهرهای مهم دارای خانههای تاریخی افزود: حفظ و احیای این بناها میتواند نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد و تبریز را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تاریخی کشور تبدیل کند.مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی در ادامه به سیاستگذاریهای مشترک ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان و شهرداری تبریز برای حمایت از مالکان خانههای تاریخی اشاره کرد و گفت: مشوقهایی از جمله تغییر کاربری رایگان و تسهیلات کمبهره برای تبدیل بناهای تاریخی به کاربریهای مرتبط گردشگری در نظر گرفته شده است. این اقدامات در راستای بهرهبرداری بهتر از این میراث ارزشمند انجام میشود.
وی گفت: بخش اعظم این خانههای تاریخی دارای مالکیت خصوصی بوده و قابل سکونت هستند. برخی از این بناها توسط بخش خصوصی به کاربریهای مرتبط مانند هتل بوتیک، کافیشاپ، و مراکز فروش صنایعدستی و سوغات تبدیل شدهاند که در نظر داریم، با اهتمام ویژهای نسبت به احیای خانههای تاریخی تبریز وارد عمل شویم.
حمزهزاده با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در تعداد آثار ثبتی بهویژه در حوزه بناهای تاریخی بیان کرد: بخش اعظم این خانههای تاریخی دارای مالکیت خصوصی بوده و قابل سکونت هستند.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی ادامه داد: یکی از اقدامات کلیدی برای جذب بیشتر گردشگران، حفاظت و مرمت آثار تاریخی موجود در این استان است؛ حفظ این میراثفرهنگی نه تنها به معنای صیانت از تاریخ و فرهنگ منطقه است، بلکه با افزایش ارزش گردشگری این آثار، میتواند به جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی در بخش گردشگری کمک کند.
وی افزود: از سوی دیگر، تنوع و گسترش برنامههای فرهنگی و گردشگری که بر مبنای این آثار تاریخی طراحی شدهاند، میتواند تجربهای منحصر به فرد و غنی برای گردشگران فراهم کند، و با توجه به رویدادهای فرهنگی متنوع و ارائه خدمات بومی و محلی در کنار این جاذبهها، آذربایجان شرقی را به مقصدی جذاب و متنوع برای انواع گردشگران تبدیل کند.
حمزهزاده با اشاره به اهمیت بازاریابی گردشگری گفت: با توجه به رشد روزافزون گردشگری فرهنگی در سطح جهان، بازاریابی مؤثر و هدفمند برای معرفی آذربایجان شرقی به عنوان مقصدی با میراثفرهنگی غنی، نیازمند توجه به بازارهای جدید گردشگری و استفاده از روشهای نوین تبلیغاتی است که بتواند این استان را در سطح بینالمللی به عنوان مقصدی پرجاذبه معرفی کند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://anaj.ir/?p=95015