به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، د هر چند افزایش سرعت تولید نسبت به آخرین ماه تابستان امسال تا حدی نسبت به بالا رفتن تیراژ ایجاد امیدواری کرده است، اما توجه به ادامهدار بودن حضور دولت در خودروسازی به نظر باید منتظر افزایش میزان بدهی و زیان خودروسازان نیز بود.
پیرو قیمتگذاری دستوری هر قدر که میزان تولید افزایش پیدا کند به همان اندازه نیز بر این حجم افزوده خواهد شد. کما اینکه طی یک سال گذشته، از آبان پارسال تا آبان سال جاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به عدد افزوده شده است.
بااینوجود، نه دولت و نه وزارت صمت اقدام خاصی برای برونرفت از این وضعیت انجام ندادهاند. البته رئیسجمهور در روزهایی که صلاحیت وزرا بررسی میشد، از برنامههایی حرف زد که مرکز پژوهشهای مجلس آنها را آماده کرده است.
مسعود پزشکیان سهشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳، در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره اولویتهای دولت گفت: «مرکز پژوهشهای مجلس کار خوبی کرده و تقریباً برنامه و عملیات هر وزارتخانه را درآورده و ما را خیلی جلو انداخته است.»
وی افزود: «اولین بحث این است که وزرایی که به دولت میآیند، همین چارچوب برنامه را در اختیارشان قرار میدهیم و آنها باید در وزارتخانه پیگیر باشند.»
رئیسجمهور بیان کرد: «هر معاونتی بسته به رسالت و مسئولیتی که دارد باید بتواند برنامه عملیاتی را برای آنچه قانون برنامه مشخص کرده است طراحی کند و بنویسد و ما یکزبان را نگاه مشترک در ارتباط با آن سیاست و برنامه بین خودمان و بین مجلس و آن اهدافی که باید انجام دهیم را داشته باشیم»
اما تا امروز که خبری از این برنامهها نشده و آنچنان که برمیآید فعلاً وزیر صمت هم به بیان کلیات اکتفا کرده و هنوز خبر خاصی نشده است.
در همین رابطه، نماینده مردم خداآفرین، کلیبر و هوراند با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت گفت: «بحث خصوصیسازی خودروهای داخلی را با حضور وزیر صمت دنبال کردیم و آقای اتابک تصریح کردند که برنامه خوب و مدونی برای ساماندهی خودروهای داخلی دارند»
بهنام رضوانی، درباره جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت و موضوعات مطرحشده در این جلسه ادامه داد: «موضوع خودرو یکی از مهمترین موضوعات مطرحشده در جلسه کمیسیون با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است. بحث واردات خودروهای دستدوم، واردات خودروهای جانبازان، تأمین ارز این خودروها و ساماندهی خودروهای داخلی در این جلسه مطرح»
وی افزود: «همچنین بحث خصوصیسازی خودروهای داخلی را با حضور وزیر صمت دنبال کردیم و آقای اتابک تصریح کردند که برنامه خوب و مدونی برای ساماندهی خودروسازهای داخلی دا» مد.»
بااینحال هنوز معلوم نیست که منظور از برنامه خوبی که وزیر صمت مدون کرده است چیست؟ آیا واقعاً برنامهای وجود دارد یا اینکه برای تسلط بر امور به زمان بیشتری نیاز دارد؟ آیا اتابک که باسابقه حضور در بخش خصوصی امیدوارهای زیادی ایجاد کرده میتواندتواند بار کج خودروسازی دولتی را به منزل برساند یا اینکه باز هم بازار خودرو در اختیار دلالان قرار خواهد داشت؟
چالش خصوصیسازی خودروسازی برای دولت
مجموع بدهی و زیان انباشته خودروسازان به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما دولت نهتنها درباره چگونگی خروج از این وضعیت اقدامی نکرده، بلکه حتی در خصوص خارجشدن از خودروسازی هم اظهارنظر نکرده است، وزیر صمت هم که به کلیات اکتفا میکند؛ آیا دولت واقعاً برنامهای برای خصوصیسازی دارد؟
لینک کوتاه : https://anaj.ir/?p=92079
- منبع : اسب بخار
