به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، محبوب عبداللهپور، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه از تدوین طرح جامع حملونقل و ترافیک در تبریز خبر داد و اظهار داشت: این طرح یکبار در سال ۱۳۸۵ با افق مطالعاتی 15 ساله، یعنی تا سال 1400 شروع شد که متاسفانه با شیوع کرونا مختل شده و با چندین سال تاخیر تمام شد.
وی یادآور شد: کرونا سفرهای درونشهری را مختل کرده و مطالعه را از حالت عادی و نرمال درآورده بود و با مطالعات آن نمیشد برای ۱۵ سال آتی شهر برنامهریزی کرد؛ بعد از روی کار آمدن شورای ششم با دانشگاه تربیت مدرس و معاون عمرانی استاندار فقید مذاکره کردیم تا برای 15 سال آتی شهر این مطالعات را شروع کنیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل شهرداری تبریز گفت: تدوین و سپس اجرای طرح جامع حملونقل تبریز در اولویت اقدامات شهرداری قرار دارد؛ بهطوری که قرداد این طرح جامع با دانشگاه تربیت مدرس به مبلغ ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدون احتساب تخفیف منعقد شده و در مرحله آماربرداری است. با جمعآوری و تحلیل دادههای ترافیکی میتوان سیستم بهینه حملونقل ترکیبی را در شهر مستقر کرد. از مردم عزیز تقاضا داریم همکاری کنند.
وی نصب دوربین ترافیکی، احداث شبکه فیبرنوری و اتمام ساختمان کنترل هوشمند ترافیک را سه ضلع مثلث هوشمندسازی تبریز خواند و افزود: در فاز نخست ۵۲۰ دستگاه دوربین ترافیکی در معابر شهر نصب شده و قرداد خرید ۶۱۸ دوربین دیگر نیز منعقد شده است.
عبداللهپور با اشاره به وجود ۸۵۰ هزار خودرو در تبریز، اظهار کرد: تبریز بهعنوان قطب درمان شمالغرب ایران، روزانه پذیرای ۴۰ هزار خودرو از سایر استانها است.
وی با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ تصادف در تبریز رخ میدهد، افزود: هر ۲ روز یک نفر در تبریز جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست میدهد، بهطوری که سال گذشته آمار فوتیها ۱۴۷ نفر بود و این رقم امسال افزایش یافته است.
مدیرعامل سازمان حملونقل شهرداری تبریز با اشاره به نقش برخی قوانین وتبصرهها در تشدید ترافیک شهری، مانند تبدیل کاربری مسکونی به مطب پزشکان تصریح کرد: شهرداری در بافت فرسوده با اجرای طرح تشویقی پروانه ساخت و عوارض رایگان ارائه میدهد اما در اکثر مواقع تمایلی به احداث پارکینگ وجود ندارد.
وی همچنین از اجرای پارک حاشیهای به صورت خوداظهاری و اعتماد دو طرفه بین شهرداری و شهروندان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: ۸۰ درصد پارکینگها و پارک حاشیهای به اصناف و کسبه اختصاص می یابد و نیازمند افزایش پارکینگ در شهر هستیم.
عبداللهپور با بیان اینکه تمامی دستگاههای دولتی از جمله آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی باید در حل معضل ترافیک مشارکت فعالی داشته باشند، گفت: با بهره مندی از دادههای واقعبینانه همچون زمان، مبدا و مقصد سفرهای درون شهری میتوان به شبکه حمل و نقل ترکیبی دست یافت.
وی در ادامه به موضوع تردد ۴۰ هزار وانتبار در تبریزاشاره کرد و گفت: ویزیتورهای کارخانجات نیز به صورت روزانه در سطح شهر فعال هستند که این امر به مشکلات ترافیکی دامن میزند.
مدیرعامل سازمان حملونقل شهرداری تبریز افزود: ماهانه ۱۵ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند و در مواردی منجر به جراحت شهروندان میشود.
انتهای خبر/
