حسن آذری در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، با اشاره به اینکه ما باید به صورت فعالانه و کنشگرانه در فضای مجازی حضور داشته باشیم، اظهار داشت: البته این نافی مسئولیت دولتها نیست و باید با وضع یک سری قوانین بهصورت جدی به قضیه ورود کنند.
این مدرس علوم ارتباطات با تاکید بر این که اقتصاد دیجیتال به سمت اقتصاد شناختی حرکت کرده، ادامه داد: سعی دارد با ایجاد جذابیت توجه کاربران را جلب کرده و به خود جذب نماید.
وی با تاکید بر اهمیت نوع سیاست گذاری در مورد پلتفرمها، تصریح کرد: باید بهگونهای باشد که مبتنیبر همکاری اصناف و کاربرانی باشد که در فضای مجازی کسبوکار دارند و همراهی این اصناف باید اتفاق بیفتند.
آذری خاطرنشان کرد: در درون خانواده هم باید قوانینی اعمال شود که رژیم مصرف رسانه رعایت شود، همچنین شکاف سواد رسانهای بین والدین و فرزندان باید پر شود.
وی با بیان اينكه قدرت تیکتاک بهمرور در دنیا و خصوصاً آمریکا افزایش یافته است، یادآور شد: زیاد بودن کاربران فیسبوک و یوتیوب در حال حاضر، برآورد میشود که این میزان افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: اهمیت این قضیه به قدرتیابی فزاینده پلتفرم برمیگردد،از آنجایی که این شرکت در سال ۲۰۲۲ نزدیک ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته که این درآمد افزایش صد در صدی داشته و برآورد شده تا اواخر ۲۰۱۳، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر داشته باشد.
این مدرس رسانهای با اشاره به اینکه به طور کلی حساسیت کشورها روی پلتفرمها در سه دسته اخلاقی، اقتصادی و امنیتی تقسیم میشوند، تصریح کرد: در کشور آمریکا بیشتر به دلایل قدرت اقتصادی و امنیتی میباشد.
وی با اشاره به اینکه از آنجاییکه در پلتفرمهای آمریکایی قابلیت سوءاستفاده توسط دولت آمریکا وجود دارد، گفت: نگران این موضوع هستند که دولت چین هم، دادههای کاربران آمریکایی را جمع آوری نموده و سوءاستفاده امنیتی به نفع چین نماید.
آذری ادامه داد: قدرتیابی تیکتاک نشان میدهد که قدرت آمریکا در حوزه جدید پلتفرمها رو به کاهش است و دولت آمریکا تلاش میکند که حداکثر کنترل را داشته و انحصار این قدرت را در اختیار خود نگه دارند.
انتهای خبر/
