به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، سامراء خانه پدری آخرین موعود و منجی بشریت است و مهجوریت این شهر داستانی سوزناک را سروده است که ابتدا آن از حبس امامین عسکری در پادگانهای نظامی معتمد عباسی شروع شده و تا به بمبگذاری و تخریب حرمین عسکری در سال ۱۳۸۴ و اعلام خلافت ابوبکر بغدادی در این شهر امتداد مییابد.
حرمین عسکری در سامراء همانند مرواریدی است که بین صدف سخت دیوارههای بتنی قطور و بلند جلوهگری میکند تا گزندی دوباره از سوی معاندان کوردل به این محل و مرجع باصفا متوجه نشود. چنانکه سالیان زیادی است که شیعیان به ندرت توفیق زیارت سامراء را داشته و اگر هم زیارتی میبود با ترس، عجله و تدابیر امنیتی صورت میپذیرفت که بر مهجوریت اینجا هرچه بیشتر میافزود.
فداکاری مدافعان حرم ایرانی و عراقی، به خصوص شهدائی مانند سردار شهید حمید تقوی (ابومریم) در تشکیل نیروهای مردمی حشدالشعبی در کنار رشادتهای شهدائی مانند مهدی نوروزی (شیر سامراء) جانی دوباره به پیکره امنیت سامراء دمید تا حرمین عسکری مستعد پذیرش زائران دلداده صاحب الزمان (عج) باشند.
شورآفرینی میلیونی شیعیان در اربعین حسینی باعث شد تا خلاء نبود امکانات رفاهی و مواکب در اینجا احساس شود و با این منوال تبریزیها اولین گروه از ایرانیانی بودند که جسورانه اقدام به تشکیل موکب در سامراء آنهم با اوضاع نامناسب امنیتی نمودند تا زائران با دلی آسوده در صحن و سرای حرمین عسکری به زیارت بپردازند.
اما حالا آنچه که از بدو ورود به مسیر منتهی حرم مشهود است، تعدد مواکب تبریزی و همچنین حضور مواکبی از شهرهای مشهد، اصفهان، سیستانوبلوچستان و… در این قدمگاه آخرین موعود الهی است که مختصری به نوع خدمات آنها میپردازیم.
تشکیل موکب مشترک اهالی تبریز و بغداد
موکب «امامزادگان» از جمله یکی از مواکب تبریزی است که در میدان قصابان سامراء مستقر بوده و از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی خدمترسانی به زائرین را در شهر سامراء آغاز نموده است؛ اما ابتکار بدیعی که خادمین این موکب امسال آنرا انجام داده اند، برپائی موکب مشترک ایرانیها و عراقیها بود.
موکب «الزهراء» که متشکل از اهالی بغداد است در بحبوحه درگیریهای نظامی در این محل، به زائرین با ایثار خدمترسانی میکردند که امسال نیز با سخاوتی مثالزدنی دوشادوش تبریزیها موکبی مشترک برپا نمودند تا به صورت ۲۴ ساعته به ارائه خدمات بپردازند.

موکب مشترک امامزادگان و الزهراء خدماتی مانند صبحانه، نهار، شام، میانوعده، شربت، چای و آب را در اکثر ساعات روز برای زائرین تدارک دیدهاند؛ همچنین تدارک محلی حسینیه مانند برای استراحت زائرین و برپائی نانوایی از دیگر خدمات این موکب است.
موکبداری برای من «بهشت موعود» است
مدیر موکب امامزادگان در خصوص علت برپائی موکب مشترک، میگوید: “با طرح این سوال که آیا اتحاد با عراقیها به منظور خدمترسانی به زائرین انجام میشود یا خدمترسانی به زائرین بهانهای برای برقراری اتحاد با عراقیها شده است، میتوان جوابگوی بخشی از فلسفه این همافزائی بود؛ چراکه این اتفاق مبارک از زوایایی مانند تحلیف قلوب، خدماترسانی با سطح کیفیت بالا، اجتناب از ایجاد فضای رقابتی در خدمترسانی و… میتواند قابل بحث و بررسی باشد.”

مدیر موکب الزهراء نیز میگوید: “خدمترسانی در موکب برای من جنت دنیوی محسوب میشود؛ البته اگر روزی مخیر به انتخاب «بهشت موعود» و «بهشت حاضر» باشم، قطعا بهشت حاضر را که خدمت به زائرین خانهپدری حجتبنالحسن(عج) را انتخاب میکنم.
با یک نگاه زائرِ چِشمانِتان کنید
او با طمانینهای بغضآلود ادامه میدهد: “لازم نیست من و دیگر اعضاء اجر معنوی سرشاری از این موکب برخوردار شویم؛ اگر روزی از ایام اربعین مولایمان که حتما از این پیاده راهها عبور میکنند، هنگام تردد از چای این موکب نیز میل نکنند، حداقل چشمانشان به نوکری ما که خواهد افتاد…؛ این حس عاشقانه انگیزهای مضاعف بر من و دیگر جوانان مهدوی موکب برای خدمترسانی ایجاد میکند.”
برای حضور مواکب تبریزی لحظهشماری میکردیم
محمد یکی از خادمان جوان موکب الزهراء بغداد است که وقتی با او وارد صحبت میشوم؛ از خموشی او غوغای درونش را نه من، بلکه هر شخص دیگری نیز میتواند تشخیص دهد.
او میگوید: “هر سال منتظر ایام اربعین میمانیم تا جمع خادمان تبریزی مستقر شوند و دوشادوش هم برای زائران اباعبدالله(ع) و عاشقان صاحبالزمان(عج) خدمترسانی کنیم؛ در دو سالی که همهگیری کرونا باعث عدم حضور مواکب تبریزی و دیگر ایرانیها شد، اعضای موکب بسیار غمگین بودند و لحظهشماری میکردیم تا دوباره باهم در خدمت زوّار باشیم. از این محل (حرم امامین عسکری) رنگ و بوی امام زمان(عج) استشمام میشود و باید جان و مال خود را وقف کنیم تا در حد امکان این مضجع شریف غریب نماند.”

قدم قدم تا تمدنسازی مهدوی
با یکی از خادمین پابهسن گذاشته موکب امامزادگان مشغول صحبت میشوم؛ بیخوابی و خستگی مفرط از چشم و تُن صدایش به خوبی ملموس است؛ اما برق خوشایندی را در نگاهش هنگام توصیف زائرین اربعین میتوان دید.
او میگوید: اربعین جزو اجتماعات نادر تاریخ بشریت است؛ در تورق تاریخ اعصار مختلف و به خصوص تاریخ اسلام، اربعین سالهای اخیر تنها سلوک جمعی و عارفانهای است که در ظواهر خلاصه نمیشود و سطحی نیست؛ در این حرکت میلیونها انسان از هر قشر و طیفی با هر میزان برخورداری مادی و معنوی قدم به قدم تمدنسازی میکنند، تمدنی که پایه و اساس آن با آرمانهای حسینی و اتحاد مسلمانان و آزادگان جهان است.
قیام تودهها برای ظهور قائم آلمحمد(عج)
این خادم میافزاید: به نظر من در جریان اربعین تودهها با پیادهروی خود قیام کردهاند تا در این جهان پر از ظلم و بیعدالتی زمینه را برای آن قیام کننده اصلی فراهم کنند.
نکته جالب این گپوگفت آنجاست که این خادم در حین صحبتهای پرمغز خود از فرط خستگی و ناخودآگاه، خواب عنان کلام را از او گرفته و بر چشمانش مستولی میشود.
«اطعام» و «اسکان»، دو خدمت مهم برای زائرین
موکب عاشورائیان جزو اولین موکبهائی است که در سامراء و در آخرین سیطره منتهی به حرم توانسته است خدمات متعددی به زائران ارائه دهد؛ این موکب با اولویت قراردادن بحث اسکان و اطعام زائران از ابتدای فعالیت تا به امروز نقش مهمی را در تحقق این دو مهم ایفا کرده است. امکاناتی مانند امانتداری و نانوائی نیز در سالهای اخیر جزو دیگر خدمات این موکب شده است.

موکب بهداشت و درمان عاشورائیان نیز جمعی متشکل از پزشکان، پرستاران و دانشجوهای سال آخری این رشتهها و همچنین داوطلبان نیروهای هلال احمر است که در داخل سیطره حرمین عسکری به صورت همافزائی با بخش درمانگاه حرم به مداوای زائران بیمار میپردازد.

در دیگر سمت سیطره منتهی به حرم و داخل یکی از کوچهها، موکب اهالی شهرستان هریس نیز چند سالی از اربعین است که فعالیت میکند؛ البته آنها امسال پیشرفت خوبی در خدمترسانی داشتند و با گسترش آشپزخانه و ایجاد بخشهایی مانند امانتداری و… توانستهاند پا به پای دیگر مواکب به خدمترسانی زائرین مشغول شوند.
رائحه ظهور، دل شیفتگان حق را به صحنه حضور کشانده
در پایان با گریزی به نوشتههای شهید آوینی، میخوانیم: ایران منشاء حرکت نوین تاریخ و خاستگاه فرهنگ نوینی است که دنیای تاریک را سراسر در برخواهد گرفت. رایحه ظهور موعود، دل شیفتگان حق را بىتاب کرده و آنان را به صحنه حضور کشانده است. آری سیدشهیدان اهل قلم فراتر از عصر خویش دریافته بود که ایران قدم قدم به طرف تمدنی مهدوی در حال حرکت است و در این راه قلوب شیفتگان و آزادگان سراسر جهان را با خود همراه خواهد ساخت.
گزارش از حامد سلطانپور
انتهای پیام/
