به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی و اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست به همراه مدیرکل دفتر برنامهریزی نوسازی و تحول اداری سازمان ثبت احوال کشور طی نشستی خبری در اداره کل پست آذربایجانشرقی از عقد تفاهمنامه طرح عملیات اجرایی چاپ و صدور شناسنامه در دفاتر پیشخوان و ارسال با پست خبر دادند.
چنانکه به گفته مرتضی ادب، روند دریافت شناسنامه دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشته و پس از اتمام مراحل ثبتنام در دفاتر پیشخوان، شناسنامه طی ۲۴ ساعت به محدوده شهری، ۴۸ ساعت به محدوده شهرستانهای استان و ۷۲ ساعت به روستاهای دورافتاده انجام شده و مراحل ارسال طی این مدت مذکور از طریق پیامک به اطلاع تحویلگیرنده خواهد رسید.
در این نشست، هدف از عقد چنین تفاهمنامهای را صرفهجویی در زمان، کاهش بار ترافیکی و آلودگی، تسهیلگری امورات و… عنوان کردند که تا یک ماه آتی اجرائی خواهد شد
پیش از این، پس از ثبت اطلاعات افراد در دفاتر پیشخوان، فرمها در اختیار ثبت احوال برای چاپ شناسنامه قرار گرفته و فرد برای دریافت شناسنامه دوباره به دفاتر مراجعه میکرد اما در طرح جدید، پس از چاپ شناسنامه، پست وارد عمل شده و مرسوله را پس از احراز هویت، تحویل متقاضی در آدرس مندرج میدهد که تا یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد.
البته تاکید بر این است که باید تغییر نشانی و آدرس مسکونی ظرف ۲۰ روز در سایت ثبت احوال درج شده و آمار جمعیتی استان به رسانهها و دستگاههای استان به صورت سه ماهانه انجام خواهد شد.
رضا ایمانی مدیرکل ثبت احوال آذربایجانشرقی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری، حدود ۱۱۰ هزار جلد را تعویض و صادر کردهایم، گفت: این خدمات ثبت احول از طریق دفاتر پیشخوان محقق میشود.
وی تسریع در صدور کارت ملی هوشمند در دو سال اخیر را مورد اشاره قرار داد و افزود: در صورت تغییر آدرس باید تا ۲۰ روز آتی آن را در سامانه ثبتاحوال درج کنیم.
انتهای خبر/
