• امروز : جمعه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 5 December - 2025
رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی:

دانشجو باید در کار فرهنگی معلمی را بیاموزد / رویکرد تعاملی در شنیدن صدای مخالف

  • کد خبر : 74877
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
دانشجو باید در کار فرهنگی معلمی را بیاموزد / رویکرد تعاملی در شنیدن صدای مخالف
رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی، با حضور در تحریریه تبریزبیدار پاسخگوی سوالات خبرنگاران این رسانه در خصوص مسایلی همچون وضعیت فرهنگی، آموزشی و عمرانی دانشگاه فرهنگیان و شرایط دانشجو معلمان طی گفتگوی دو ساعته شده است.

به گزارش آناج به نقل از تبریزبیدار/ دانشگاه فرهنگیان به عنوان بازوی مهم تربیت معلمان، نقش مهمی در نظام آموزشی کشور دارد.

حسین احمدی رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی، با حضور در تحریریه تبریزبیدار پاسخگوی سوالات خبرنگاران این رسانه در خصوص مسایلی همچون وضعیت فرهنگی، آموزشی و عمرانی دانشگاه فرهنگیان و شرایط دانشجو معلمان طی گفتگوی دو ساعته شده است.

 

 

مشروح گفتگو به شرح زیر است:

دانشجو باید در کار فرهنگی معلمی را بیاموزد / تخصیص بودجه برای فعالیت های فرهنگی دانشجویان

تبریزبیدار: رویکرد دانشگاه فرهنگیان در دوره جدید مدیریتی برای فعالیت های فرهنگی دانشجویان چیست؟

احمدی: دانشگاه فرهنگیان باید از نظر فرهنگی و البته تشکیلاتی غنی باشد، این یک لازمه است تا دانشگاه فرهنگیان مانند دیگر دانشگاه ها پیشرفت کند و به باروری برسد، هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان استان بیشترین تعداد تشکل دانشجویی در مقایسه با استان های دیگر فعال است و در آینده روندی را پیش خواهیم گرفت تا نشریات دانشجویی و انجمن های علمی و همچنین کانون ها فعالیت های بیشتر و عمیق تری داشته باشند.

دانشجو باید در کار فرهنگی معلمی را بیاموزد و اساسا معلم باید در مسیر فعالیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد، و البته دانشگاه فرهنگیان پس از این برای هر تشکل مقدار مبلغی به عنوان بودجه در نظر خواهد گرفت و از برنامه های سیاسی و اجتماعی تشکل ها به صورت کامل حمایت می کند.  در دوره مدیریت جدید هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی توجه ویژگی به فعالیت های فرهنگی خواهد شد.

 

 

سنجش کمی و کیفی اساتید دانشگاه فرهنگیان

تبریزبیدار: در سال های اخیر شاهد افت کیفی وضعیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان استان بودیم، در این مورد چه تدبیری دارید؟

احمدی: در راستای ارتقای کیفیت اساتید به ویژه حق التدریسی‌ها کارگروه‌هایی تشکیل شده است و صلاحیت علمی و عمومی بیش از ۶۰۰ نفر از متقاضیان تدریس برای اخذ شناسه تدریس ارزیابی شده است. سنجش کیفیت و سطح اساتید حال حاضر دانشگاه فرهنگیان استان یکی از این فعالیت ها است.

در کل کشور تعداد هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان بسیار ناچیز است که در سال آینده این تعداد افزایشی قابل توجه پیدا خواهد کرد. کارورزی در سال جدید با رویکردی جدید اجرا خواهد شد و مدارس و مدیران مدارس و معلمان راهنما طی دوره هایی، برای کارورزی توانمند شده اند.

 

فضای خوابگاهی و آموزشی گسترش می باید

تبریز بیدار: وضعیت رفاهی و خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان از جمله مواردی بود که مورد اعتراض دانشجومعلمان است، برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟

احمدی: درباره وضعیت عمرانی دانشگاه فرهنگیان استان و گسترش فضای خوابگاهی و آموزشی دانشگاه تصمیم هایی گرفته شده که بزودی اجرا خواهد شد تا تعداد دانشجویان در اتاق های خوابگاه کاهش پیدا کند و فضای آموزشی و خوابگاهی بیشتر در اختیار دانشجویان پسر و دختر دانشگاه فرهنگیان استان قرار بگیرد.

در مورد سلف و افزایش فضای سلف پردیس علامه امینی تبریز هم تصمیم هایی مهمی گرفته شده که از جمله این تصمیم ها می توان به افزایش ۱۵٠ متری فضای سلف و افزایش ۲٠٠ متری آشپزخانه اشاره کرد.

یکی دیگر از طرح های ما تاسیس و برپایی رستوران های تاک در فضای دانشگاه فرهنگیان استان است که باعث افزایش وضعیت رفاهی دانشجویان می شود.

 

 

 اگر فضای آموزشی و سطح علمی شهرستان ها ارتقا نیابد خبری از ایجاد پردیس نیست

تبریزبیدار: این روزها اخبار زیادی پیرامون ایجاد پردیس سراب شنیده می شود، تا چه حد واقعیت دارد؟

احمدی: هنوز مجوزی برای پردیس سراب صادر نشده است و اگر مجوزی صادر شد می توانیم روال قانونی آن را طی کنیم. سراب در صورت رعایت استانداردهای لازم و اخذ مجوز از دفتر گسترش آموزش عالی تربیت معلم سابق در شهرستان‌ها می‌تواند احیا شود.

ایجاد پردیس در شهرستان ها، ظرفیت خوبی است ولی شهرستان هایی که می خواهند در آنها پردیس ایجاد شود باید از نظر فضای آموزشی و سطح علمی خودشان را با شرایط ما و سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان تطبیق دهند.

 

تربیت معلم طراز انقلاب در گرو رفع نیازهای مادی آنها

تبریزبیدار: دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی چه برنامه هایی دارد؟

احمدی: دانشجو دو نیاز مادی و معنوی دارد و برای تربیت معلم در تراز انقلاب اسلامی باید در مرحله اول نیاز مادی آن که نیاز های رفاهی و خوابگاهی است را برطرف کنیم. بدون برطرف کردن نیاز مادی نمی توانیم به برطرف کردن نیاز معنوی برسیم. تشکل ها و کانون های دانشجویی بازوهای قدرتمند دانشگاه برای توانمند سازی دانشجویان و تربیت طراز انقلابی آنها هستند.

 

 

رویکرد تعاملی در شنیدن صدای مخالف 

تبریزبیدار: رویکرد دانشگاه فرهنگیان در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و شنیدن صدای مخالف در دانشگاه چگونه خواهد بود؟

احمدی: رویکرد دانشگاه فرهنگیان استان در اجرای کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه فرهنگیان کاملا رویکرد تعاملی و حمایتی خواهد بود. دانشگاه فرهنگیان استان باید از آرا و نظرات گوناگون استقبال کند و از تشکل های دانشجویی برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی حمایت کند.

 

 

گفتگو از علیرضا محمدی

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://anaj.ir/?p=74877

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.