• امروز : یکشنبه, ۲۳ آذر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 14 December - 2025
آناج گزارش می‌دهد؛

«دینداری گزینشی» با کلاه شرعی بر سر ناخن‌کاران

  • کد خبر : 69837
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
«دینداری گزینشی» با کلاه شرعی بر سر ناخن‌کاران
قصه از جایی غم انگیز‌تر می‌شود که دین هم فدای دنیا و زیبایی می‌شود و این افراد کلاه شرعی ساخته و خود را قانع می‌کنند و البته برخی آرایشگران خانم هم در تبلیغ کاشت ناخن در بروشور‌های تبلیغاتی خودعنوان می‌کنند که ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی‌کند.

گروه اجتماعی آناج/ پریسا حق پرست: داشت با خانم ناخن‌کار حرف می‌زد، از تعریف و تمجید‌های همسرش می‌گفت که عاشق ناخن بلند است«به خاطر همسرم اینهمه اذیت را متحمل می‌شوم، هر کسی عقاید خودش را دارد، یکی با توجیهات دینی خودش را قانع کرده، یکی با اصرار همسر؛ مثلاً من خودم علاقه‌ای به کاشت ناخن نداشتم ولی همسرم هر روز عکس یک ناخن و دست را می‌آورد و می گفت که باید دستانت مثل این‌ها باشد، اگر اجباری نبود، هیچوقت چنین کاری نمی‌کردم.»حرفش تمام نشده، زیباجوی دیگر شروع کرد: مگر همیشه باید یک مرد پشت زیبایی‌های ما پنهان شد؟ به خاطر دل خودم ماهی ۳۰۰ می‌دهم که هر وقت ناخن‌هایم را ببینم دلم غنج برود.

تا من شروع به صحبت کنم یکی از خانم‌های لاین دیگر پرسید: پس نمازتون چی میشه؟

خانم ناخنکار مجالی به جواب دادن نداد برگه پرس شده را از کشویش در می‌آورد، با کمال تعجب همه استفتا‌ها به ترتیب نوشته بود و بلا استثنا در نتیجه همه استفتا‌ها نوشته بود« ایرادی ندارد و می‌توان وضوی جبیره کرد» باقی جمله مرجع تقلید را نیاورده بود.

اکثرا با توجیه‌های منطقی و مستندی که آدمی‌ را اقناع می‌کنند، حرکت قبیح را تلطیف‌تر می‌کند و عوام مردم و گاهی حتی مذهبی‌ها بدون توجه به نظر مراجع و دین، به سراغ کاشت ناخن ‌می‌روند.

اعمال اعتماد به نفس کاذب با کاشت ناخن!

این‌ها تمام مکالماتی بود که در یکی از سالن‌های زیبایی شاهد آن بودیم؛ در یکی دوسال گذشته ژلیش، کاشت و لمینت ناخن به علت مقاومت و ماندگاری بیشتری که در مقایسه با لاک در مقابل آب، مواد شوینده و مواد پاک‌کننده از جمله اسیتون و… دارد جایگزین برای لاک بوده و خانم‌ها تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند.

تقریباً اوضاع تمام آرایشگاه‌ها همین است، بیشتر در آمدزایی این افراد ازهمین کار‌های ناخن است که هم پول بیشتری دارد و هم بهترین ابزار برای اعمال اعتماد به نفس به نفس کاذب!این روز‌ها یکی از معیار‌های زیبایی و ارزنده بودن، شده کاشت ناخنی که باید مدت‌ها برای نگهداری و ترمیمش، هزینه‌های گزاف داد. هزینه‌ای که علاوه‌بر اینکه ممکن است سلامت ناخن‌ها و دست افراد را در معرض خطر قرار دهد از نظر فقهی نیز مشکلاتی در وضو و غسل ایجاد می‌کند ولی سالهاست هیچکس گوشش بدهکار این حرف‌ها نیست.

به سراغ یکی دیگر از سالن‌های کاشت ناخن  رفتیم، با اینکه ماه محرم بود ولی سالن‌شان از جمله لاین ناخن، به شدت شلوغ بود، خانم مدیر در باره رجوع مشتری‌هایش می‌گفت: اکثر مشتری‌های این ماه، برای کاشت و ترمیم و ژلیش آمده‌اند، برخی آگاه از گناه بودن و برخی هم قانع می‌شوند.

در مورد خطرات کاشت ناخن  می‌گفت: از آنجایی که سطح ژلیش مانند لاک عادی نبوده و با اسیتون و مواد مخصوص پاک نمی‌شود، حتماً باید بعد از چند روز ماندگاری به وسیله سوهان برقی سطح مواد ژلیش از روی ناخن تراشیده شود. در این صورت از آنجایی که مواد ژلیش روی ناخن خشک شده و با سطح ناخن برخورد دارد، در صورت تراشیده شدن با سوهان برقی سطحی از ناخن هم تراشیده شده و ناخن نازک و شکننده می‌شود و اکثر مشتری‌ها آگاه به این قضیه روی صندلی می‌نشیند.

قیمت نجومی کاشت ناخن به قیمت سرطان

همچنین در ژلیش سطح ناخن بین چهار تا پنج لایه با مواد مخصوص کاور می‌شود و پس از قرارگیری دست در داخل دستگاه‌های مخصوص لاک ژل‌ها روی سطح ناخن استحکام پیدا می‌کنند. این امر باعث می‌شود که روی سطح ناخن لایه‌ای قرار گیرد و در نتیجه هوارسانی به سطح پوست و ناخن را مختل شود. همچنین استمرار در استفاده از آن در بلندمدت باعث مشکلات پوستی می‌شود.

البته در برخی از مراکز زیبایی از موادی شیمیایی و خطرناک که به گفته برخی از متخصصان این مواد سرطان‌زا هستند سطح ژلیش را از روی ناخن پاک می‌کنند. در این فرآیند پنبه آغشته شده به اسیتون ۱۰۰ درصد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به وسیله فویل روی سطح پوست و ناخن قرار می‌گیرد تا ژلیش خشک شده روی پوست خیس خورده کنده شود. مطمئناً این مواد جذب پوست و ناخن شده و در طولانی مدت منجر به مشکلات پوستی، قارچ، اگزما، سرطان و… خواهد شد.

از قیمت‌ها پرسیدم: کاشت تقریباً از  ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان است و هزینه ترمیم نسبت به سالن‌ها میانگین هر ۲۰ روز ۴۰۰ تومان است و در این میان، برخی کاشتها بعد از انجام کار لاکژل و دیزان هم دارد که قیمت آن‌ها متفاوت است.

مراجع مربوطه، سالن ها را بررسی کنند

حجت الاسلام نظری در این باره در گفتگو با آناج می‌گوید: «باید مسئولین مربوطه سری به این محافل بزنند که وقتی بروشوری از نظر مراجع چاپ می‌کنند، مورد بررسی قرار بگیرد. کاشت ناخن فى النفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع (ولو با صرف هزینه ممکن) برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیر قابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید). اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن (ولو در روز‌های بعد) باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.»

«دینداری گزینشی» آفت جان خانواده‌ها

بی‌تردید مقوله افراط و تفریط در هر جامعه‌ای و با هر گرایش فکری، امری مذموم و نکوهیده است و زیاده روی و کم کاری در هر زمینه‌ای آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال دارد و متعاقبش افراد خسارت‌هایی را متحمل می‌شوند.

در این زمینه بار‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و در كشاكش میان این دو نظر، رنج‌هایی را تجربه کرده و می‌کنیم، لیکن افراط و تفریط در دین و برخورد سلیقه‌ای و گزینشی در دین داری در مكتبی زندگی آفرین چون « اسلام » كه همواره از جایگاه «اعتدال» و گریز از « افراط » و « تفریط » می‌گوید، شیوه‌ای است که طی سال‌های اخیر با شتاب پیشرونده‌ای در حال حرکت است و مرزی میان خانواده‌های مؤمن و مذهبی و مقید به اصول دینی و اخلاقی و یا خانواده‌های آزاد و ر‌ها نمی‌شناسد و در بین هر دو طیف شیوه‌های جدید دی‌داری در حال گسترش است.

اما قصه از جایی غم انگیز‌تر می‌شود که دین هم فدای دنیا و زیبایی می‌شود و این افراد کلاه شرعی ساخته و خود را قانع می‌کنند و البته برخی آرایشگران خانم هم در تبلیغ کاشت ناخن در بروشور‌های تبلیغاتی خودعنوان می‌کنند که ناخن کاشته شده هیچ خللی برای انجام واجبات شرعی مانند غسل و وضو ایجاد نمی‌کند

سخن آخر

پایان بخش این گزارش می‌تواند سخنی از امام موسی صدر باشد: «راه آزادیِ زن حذفِ عُنصرِ زَنانگی نیست بلكه آن را منحصر به وقتِ خاص خود کردن است. مردِ امروز به شکلی زیرکانه می‌خواهد بر زن تحمیل کُند که تابلویی هنری باشد و این سُلطه‌جویی مایه تحقیرِ شخصیت و کوتاهی عُمر و تَنگ شدنِ «فرصت‌هایِ زندگی» زنان است و زن باید این باور را به مرد تحمیل کند که او را شریکِ خود در «سازندگیِ جهان» ببیند، نه تابلویی هنری برای نگریستن.»

و در این میان جای مسئولان فرهنگی، مراجع تبلیغی، متولیان بهداشت و درمان، داد می‌زند از بی‌خیالی‌هایی که آسیب‌هایش سال‌ها بعد نمایان می‌شود؛ ولی چه حیف که دیر؛ بسیار دیر!!!

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://anaj.ir/?p=69837

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.