به گزارش آناج، اللهشوکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز که از نزدیکترین افراد به دستگاه حاکمیتی علیف بوده است که مواضعی در راستای انفعال جریانهای مذهبی در آذربایجان داشته و در گفتمان بدیع خود، قصد دارد نسخهای سکولاریزه و البته ناسیونالیزه شده از تشیع در آذربایجان ارائه دهد.
او در جدیدترین اظهارات خود، به خبرنگار یکی از رسانههای آذربایجانی، در پاسخ به اینکه «صدها نفر از شیعیان آذربایجانی در زندان هستند و به آنان اتهام جاسوسی به ایران زده میشود، چه توضیحاتی در این خصوص میتوانید داشته باشید؟، شما به عنوان شیخ مسلمانان قفقاز، چه توضیحی درباره انسانهائی که به خاطر اعتقادات مذهبی خود محبوس هستند، دارید؟»، اذعان داشته است: «من اینجا صرفا برای اهدای خون آمدهام، وقتی دیگر میآیی تا جواب دهم.»
خبرنگار که از پاسخ او قانع نمیشود، بار دیگر سوال خود را چنین مطرح میکند که، «میگویند شیعیان اینجا سرکوب میشوند، چه توضیحی دارید؟»؛ پاشازاده هم با بیان اینکه «هیچ سرکوبی در کار نیست و اینها همه شایعه و دروغ است»، توپ را به میدان ارمنیها انداخته و ادامه میدهد: «در پشت همه این شایعات من میتوانم حدس بزنم که ارمنیها هستند.»
تاریخ جمهوری آذربایجان از زمان پیشاز فروپاشی شوروی تا امروز، همواره خاطرات تلخی از ایام عزاداری محرم در پیشینه خود ثبت کرده است، چه زمانی که استالین از قهریترین ابزار برای سرکوب عزاداران استفاده میکرد و چه زمانیکه فاجعه تاسفبار نارداران و شهادت و حبس بسیاری از شیعیان آنجا با بدترین انحا به وقوع پیوست؛ قانون ممنوعیت استفاده از پرچمهای عزداری و جایگزینی پرچم آذربایجان، تربیت مادحین حکومتی و چهرهسازی ویژه از آنان و یا حتی سال گذشته برخورد شدید پلیش با پرچمهای عزداری در دیوار خانه یکی از اهالی قصبههای نزدیک به باکو که بانوئی به نام «سیده شهلا»، بخشهای دیگری از این سرکوبها هستند.
این اظهارات متناقض شیخ باکو، نشان از تلاش دولت آذربایجان برای سرپوش گذاشتن خفقان مذهبی حاکم بر اتمسفر این کشور را دارد که مجامع حقوقبشری مبادا برای حبسهای طویلالمدت و اتهامزنیهای ناجوانمردانه علیه فعالین مذهبی کوچکترین فشاری را متحمل شوند.
