گروه سیاسی آناج: کمتر از دو سال از آغاز به کار دولت سیزدهم میگذرد و اتفاقی که طی این دو سال در آذربایجانشرقی رخ داده است به ثمر رسیدن بسیاری از پروژههای نیمه کاره و خواستههای دیده نشده مردم بوده است. دولت سیزدهم در آذربایجانشرقی به نوعی دولت امید بوده که به تمام خواستهها و مشکلات مردم توجه داشته است، در راس استان اما حضور عابدین خرّم به عنوان مدیری دلسوز و پیگیر هم خدمات دولت رئیسی در آذربایجانشرقی را دوچندان کرده است.
به بهانه آغاز سال جدید و برای بررسی عملکرد دوساله دولت در استان پای صحبتهای استاندار آذربایجانشرقی نشستیم تا نقاط قوت و ضعف مدیریتی استان در این مدت را بازگو کنیم.
آناج: در ابتدا سال جدید را تبریک میگوییم و امیدواریم سال خوبی پیش روی مردم و دولت سیزدهم باشد.
خرّم: بنده هم آغاز سال 1402 و تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را به مردم عزیز تبریک عرض میکنم و امیدوارم که تقارن این دو بهار مبارک پر از خیر و خوشی و پیشرفت باشد و فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی، سرلوحه کار مسئولان دستگاهها باشد و این فرمایشات را اجرایی کنیم.

تفاوت دولت سیزدهم با دیگر دولتها این است که تلاش کرده هم فرامین رهبر معظم انقلاب را اجرایی و هم با مردم صادقانه صحبت کند؛ این دولت تلاش کرده تا مردم را در کارهای دولت مشارکت دهد، به ویژه اینکه امسال هم رهبر انقلاب تاکید بر استفاده از ظرفیت مردم داشتند زیرا در گذشته فراز و نشیبهایی وجود داشت و از این ظرفیت چندان استفاده نکردیم، اما دولت سیزدهم مصمم است که نقش مردم و استفاده از توانمندیهای آنان را در همه عرصههای مدیریتی و کاری در سرلوحه قرار دهد.
آناج: پیش از انتصاب به عنوان استاندار چه تصوری از استانداری داشتهاید و چه تغییری در این دیدگاه ایجاد شده است؟
خرّم: مسئولیتها در نظام جمهوری اسلامی را با تصورات شخصی نمیتوان پیش برد؛ تصور من از استانداری و دستگاههای کشوری این بوده که میشود بیش از این تلاش کرد و تاثیرگذار بود و مشکلات را بهتر حل کرد؛ من با این حوزه بیگانه نبودم و اکنون فقط شکل مسئولیت تفاوت کرده است؛ وقتی من در این جایگاه ورود پیدا کردم، واقعیتها و تصورات دقیقتر شد؛ ما در طول انقلاب تجربه کرده بودیم که هرجا نگاه، حرکت و مدیریت جهادی و انقلابی وارد عرصه مسئولیت شود، اتفاق مبارکی رخ خواهد داد. این دیدگاه را در مسئولیت جدید عملیاتی می کنیم و به عنوان یک راهبرد مهم و مبنایی در بدنه مسئولین دولتی در آذربایجانشرقی تسری میدهیم؛ این موضوع مهمترین کاری بود که باید انجام می شد تا حرکت مدیریتی ریل خدمت به مردم را با تلفیقی از کارهای تخصصی و مطالعاتی با تفکر جهادی پیش ببریم؛ خوشبختانه این ذهنیت برای کارگزاران فعلی دولت سیزدهم ایجاد شده است.

آناج: روش مدیریتی دولت سیزدهم چه تفاوتی با دولت قبل داشته است؟
خرّم: من کاری با دولت قبل ندارم که چه کارهایی انجام داده و چه کارهای انجام نداده است، اما معتقدم که در دولت سیزدهم توقف، رکود و ایستایی ممنوع است؛ من در گذشته شاهد بودم که برخی مسائل مدام تکرار میشود، اما حل نمیشود؛ به طور مثال در حوزه انرژی از سال ۱۳۹۷ من در تبریز میدیدم که در تابستان قطعی آب و برق و در زمستان قطعی گاز داریم و هر ساله هم تکرار میشود و این سوال را پیش می آورد که آیا واقعا ظرفیت کشور همین است؟ به همین دلیل هم اولین کاری که با همراهی مدیران انجام دادیم، این بود که باید این مشکل از زندگی مردم حذف شود.
آناج: فکر میکنید در این مدت چقدر به مردم نزدیک بودهاید و مردم توانستهاند مشکلاتشان را به شما بگویند؟
خرّم: در تابلوی مدیریتی این دولت چند شعار وجود دارد که در اجرا و عمل به آنها فروگذاری نکرده است؛ اولین شعار دولت مردمی، «ایران مردمی» بود که نه تنها یک شعار نیست، بلکه منظومه فکری امامین انقلاب و رئیس جمهور است که کنار مردم باشیم و مردم به راحتی بتوانند با دولت ارتباط برقرار کنند.

میز خدمت؛ راهی برای ارتباط مستقیم با مردم
قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مشکلات مردم مطرح میشد اما این اتفاق شاید سالی یکی دوبار این اتفاق میافتاد، اما از روزی که مسوولیت خدمت مردم را به عهده گرفتیم تمام مسئولین استان از بخشدار یک بخش تا شخص خودم موظف شدیم که در نماز جمعهها حاضر شویم و با مردم ارتباط داشته و آنها را تکریم کنیم و تا به امروز این مساله تعطیل نشده است؛ نکته بعدی حضور خود بنده با مجموعهای از مدیران در محلات و شهرهاست؛ من در این مدت تمام شهرها را با مجموعهای از مسئولین دولتی گشتهام و ارتباط با مردم در این مدت به صورت میدانی وجود داشته، زیرا اطلاع از مطالبات مردم باعث میشود اولویتها را بهتر فهمید. در محلات تبریز هم تمام مسئولان را موظف به برپایی میز خدمت کردهایم؛ این اقدام ادامه خواهد داشت و حتی در سفر رئیس جمهور به تبریز معاونین وزرا و خود وزرا در میز خدمت حضور پیدا کرده و با مردم ارتباط داشتند، به طوری که بیش از 70 هزار درخواست مردمی در آن سفر وجود داشت که بخشی همان روز و بخش دیگر در روزهای بعدی اجابت شد.
اینها نشانه ارتباط با مردم است که بهتر و بیشتر هم میشود؛ البته مشکلی که وجود دارد این است که در این مدت نتوانستیم با تمام اقشار تخصصی جلسه داشته باشیم که خودمان را موظف میدانیم این جلسات را هم برپا کنیم. فکر میکنم هر مسئولی خود را بیشتر در معرض مردم قرار دهد، مسئول بهتری است.
آناج: شما در این مدت استاندار عمارت نشین نبودید و در تمام حوادث و مشکلات در دل ماجرا حضور داشتید، چه تفکری پشت این مساله بوده است؟
خرّم: سخت ترین روزهای مدیریت استان، روزهایی است که در محل کار نشسته و بخواهیم پشت میز و با تلفن کاری را انجام دهیم؛ از روزی که اینجا آمدم هرجا لازم بود تلاش کردم خودم در میدان باشم، به طوری که بعضا به من گفته میشود که این روش خوبی نیست و مثلا در حوادث حضور استاندار موضوع را حساستر میکند، اما خط قرمز من عدم حضور در میدان است؛ وقتی من به استانداری آمدم، اعلام شد که در مرزهای استان مشکلات زیاد است و در دو گمرکی که داریم، برخی روزها صف خودروهای سنگین چند کیلومتری ایجاد میشود و من برای هر دو گمرک جلفا و نوردوز هر ماه یک روز زمان گذاشتم تا این مشکل حل شود و امروز دیگر کسب وضعیت قبلی را در آنجا نمیبیند؛ در آتش سوزی جنگل های ارسباران نیز شرایط کار بسیار سخت بود و مثلا در برخی موارد باید منتظر دستور از تهران میشدیم، اما در این مدت تلاش کردیم که اولا آتش سوزیها را به حداقل برسانیم و دوم اینکه در تمام مدت در میدان باشیم تا کارها به سرعت پیش برود.

در خانه نمینشینم تا به من گزارش دهند
معتقدم حضور در میدان به شدت انگیزه کار برای دیگران را هم افزایش میدهد؛ به عنوان مثال در موقع تحویل سال من در خانه ننشستم تا وضعیت حاکم بر شهرها و جادهها را از زبان دیگران بشنوم، بلکه بارها به ایستگاه های هلال احمر، پلیس راهنمایی، آتش نشانی و… سر زدم؛ مثلا شبانه و سرزده پر جاده مرند_تبریز، تبریز_ارومیه حضور یافتم تا از تلاش پلیس راه در شب هنگام تشکر کنم. البته هدف از این حضورها تبلیغاتی نیست، بلکه اعتقادی است، چون من باید خودم را جای مامور عزیز پلس راه، کارمند هلال احمر و … بگذارم و در سختترین ساعات به دیدن آنها بروم؛ این مشی مدیریتی است که به تمام مدیران هم آن را گفتهام و نمود عینی آن ستاد خدمات سفر در ایام نوروز است که هم امسال و هم سال گذشته، اقدامات چشمگیری انجام داد، اما مشکلات جزئی وجود دارد که تلاش می کنیم حل شود؛ مثلا در تعطیلات نوروز پارسال در یک مجتمع خدماتی، نشانی از شور و نشاط نبود اما امسال در آن مجتمع ضمن اینکه مسجد فعال بود، بازارچه صنایع دستی و صنایع فرهنگی نیز برپا شده بود تا گردشگران ظرفیتهای این استان را در کلیبر، مراغه، خداآفرین و … ببینند.
مانعی برای کار کردن نمیبینم
آناج: بزرگترین مانع و مهمترین کمک حال خودتان را در مدیریت استان چه میدانید؟
خرّم: من مانعی برای خودم نمیبینم، اما معتقدم میشود بهتر از این عمل کرد؛ هرچقدر همدلی، وحدت و یکپارچگی بیشتر باشد، کارها سهلتر پیش میرود.
آناج: آیا در این مدت فشاری در خصوص موضوع عزل و نصبها وجود داشته است؟
خرّم: اگر بگوییم که هیچ مشکلی وجود نداشته که درست نیست، اما در این مدت، تعامل و مشورت را مشی خودم قرار دادم، اما طبیعی است خواسته یا ناخواسته برخی از مسئولین اصرار به استفاده از برخی افراد در مسئولیتها دارند که اگر این فرد شایسته باشد، بکارگیری او موجب آرامش مجموعه میشود، اما اگر شایسته و کارآمد نباشد موجب آشفتگی میشود؛ به نظرم باید این تعامل را به گونهای انجام دهیم تا بهترینها استفاده شوند و اگر کسی غیر از این اصرار کند که متاسفانه گاه این مساله وجود دارد، باعث اختلال در مدیریت استان میشود.

آناج: چند کار مهم و نشدنی در مدت مدیریت شما انجام شده است؟
خرّم: معتقدم «کارِ نَشُد» در جمهوری اسلامی وجود ندارد؛ قبل از اینکه این مسئولیت را قبول کنم، برخی کارها در ذهنم بود که فکر می کردم معطل ماندن آنها باعث عقب ماندگی میشود؛ به طور مثال ظرفیت جغرافیایی آذربایجانشرقی در بخش کشاورزی کممانند است که استفاده درست از آن می تواند این استان را به یکی از قطبهای امنیت غذایی کشور تبدیل کند؛ متاسفانه این ظرفیت در سال های قبل مورد غفلت قرار گرفته بود که خوشبختانه با توجه ویژه ای که شد و کارهایی که در مدیریت پهنه آبی کار انجام دادیم و 16 هزار هکتار زیر کشت مکانیزه رفت، در یک سال گذشته با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی، یک و نیم میلیون تن بر مقدار محصولات کشاورزی ما افزوده شد؛ در موضوع آب شرب، استان ما به دلیل محدودیت حوضههای آبریز دچار مشکل بود و تنها 25 سال قبل اقدامی برای انتقال آب از زرینه روز انجام شد و بعد از آن به چاهها متکی بودیم که باید برای آن فکری میشد؛ در این راستا طرح انتقال آب ارس را که مغفول و متوقف مانده بود، با پیگیریهای مستمر فعال و احیا کردیم شد تا آب شرب تبریز، شبستر و مرند تامین شود.
ما موهبات الهی مانند معدن در استان را داریم؛ 8.5 میلیارد تن ذخایر معدنی با ارزش بالای در آذربایجانشرقی وجود دارد، در حالی که از مجموع 650 معدن استان نیمی از آنها 100 درصد تعطیل بود و آنهایی هم که فعال بودند با ظرفیت پایین فعالیت می کردند؛ در یک سال و نیم اخیر، شورای معادن تا سطح شهرستانها فعال شد و در حال حاضر واحدهای تعطیل به مزایده گذاشته شده و 150 معدن به چرخه بازگشته اند و طرح های توسعهای آن به جد در حال انجام است؛ به طور مثال 14 مصوبه از سفر استانی رئیس جمهور در خصوص معدن مس سونگون گرفتهایم که هر 14 مصوبه با سختیهای بسیار در حال انجام است، به طوری که فقط در حوزه سرمایه گذاری شرکت ملی مس ایران موظف به انجام 24 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

به دنبال دریافت تمام مالیات مس سونگون هستیم
موضوع دیگر مالیات مس سونگون بود که یک ریال آن هم به استان داده نمیشد، اما ریال آن به استان ما باز گردانده نمیشد؛ با پیگیریهای که انجام شد، به ما اعلام کردند که وسط سال این مصوبه انجام شده و نمیتوان آن را در سال 1401 انجام داد، اما با جلسات متعددی که با سازمان ها و نهادهای مختلف در تهران گذاشتیم، 350 میلیارد تومان از مالیات مس سونگون به استان ما واریز شده و به دنبال آن هستیم که همه 2 هزار و 500 میلیارد سهم مالیاتی آن به آذربایجان شرقی بیاید؛ در موضوع گردش مالی حساب های بانکی مجتمع مس سونگون موفق شدیم 8 هزار میلیارد پول مس به بانکهای استان بیاید که این پول میتواند گردش مالی و پرداخت تسهیلات را افزایش دهد.
در موضوع گردشگری، ما یک استان مرزی با سابقه تاریخی و فرهنگی عمیق هستیم که این وضعیت نشان می دهد باید بتوانیم با همسایگان خودمان ارتباط داشته باشیم و پیشرو در حوزه گردشگری باشیم، زیرا این صنعت یکی از بزرگترین صنایع ثروت آفرین جهان است؛ البته در حوزه گردشگری به مدت دو سال، کرونا مطرح بود اما خوشبختانه کرونا با همت دولت سیزدهم و تزریق واکسن مهار شد و با کارهایی که انجام شد، در سال 1401 حضور گردشگران در استان 300 درصد نسبت به پیش از کرونا افزایش یافت؛ تابستان پارسال تقریبا تمام ظرفیتهای هتل آذربایجان شرقی پر بود و حضور گردشگران خارجی در استان نیز ۱۵۰ درصد افزایش یافت. در حوزه هتلینگ کمتر از 12 هزار تخت داشتیم که این رقم در حال حاضر به 14 هزار تخت افزایش یافته است، ضمن اینکه سرمایه گذاری بالای 17 هزار میلیارد تومانی در این حوزه در استان در دولت سیزدهم انجام شد.

برنامه ما این است که ظرفیت تختها را به 25 هزار تخت برسانیم که این امر به نوبه خود به رونق گردشگری سلامت، طبیعت و .. منجر می شود.
در حوزه دیپلماسی منطقه ای، در این مدت با سفرا و تجار بیش از 25 کشور دیدار داشتیم تا در حوزههای مختلف سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.
آناج: کدام طرح و پروژه در ذهن تان وجود دارد که تا پایان دولت برای انجام آن زمان نیاز دارید؟
خرّم: آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود باید نقش عمدهای در کریدور غرب به شرق و شمالغرب به جنوب کشور داشته باشد که برای تحقق آن در حوزه راه آهن، جاده و حمل و نقل هوایی نیازمند تحول هستیم؛ با این نگاه، تمام تلاش ما این است که شبکه راه آهن ما که نواقصی دارد، تمام شود؛ خوشبختانه خط آهن میانه_تبریز تکمیل شد و تلاش می کنیم این خط آهن را به کریدور های بین المللی وصلکنیم که میتواند گشایش بزرگی در حمل و نقل داشته باشد.
ناترازی انرژی در استان دغدغه من است
موضوع مهم دیگر ناترازیهای موجود در استان است؛ مثلا ناترازی انرژی همچنان وجود دارد، هر چند ما بیش از 60 همت سرمایه گذاری در صنایع استان داشتیم؛ از سوی دیگر صاحبان صنایع استان، نیروگاههای مقیاس کوچک را راه اندازی میکنند و ما هم مجوز دادهایم؛ در بحث نیروگاههای بزرگ هم دیگر تحمل نیروگاههای فسیلی را نداریم که مازوت سوزانده شود و به همین دلیل مجوز نیروگاه خورشیدی گرفتهایم تا با کمترین آلایندگی، برق مورد نیاز را تامین کنیم، در بحث سهم گاز هم تلاش کردیم تا سهم گاز اضافه داشته باشیم اما باید این موضوع را پایدار کنیم.
یکی از آرزوهای من این بود که بخش اکوسیستم دانش بنیان در استان ما پا بگیرد و شاید استان ما امروز بهترین و شفافترین برنامه را برای توسعه شرکتهای دانش بنیان دارد؛ ما در سال گذشته جزء پنج استان برتر در تعداد شرکتهای دانش بنیان، خانههای رشد و کارخانه نوآوری در سطح کشور بودیم و دنبال این هستیم تا با جذب و نگه داشتن نخبگان به رتبه دوم یا سوم برسیم؛ پارک علم و فناوری داشتیم اما شهرکهای تخصصی نیز راه اندازی کردیم.

در این مدت در حوزه معدن هم آزمایشگاه و شهرک تخصصی راه اندازی کردیم، زیرا کارهای علم پایه هم بهره وری را افزایش و هم ارتباط بین دانشگاه و صنایع را متحول می کند؛ در بخش سلامت نیز در این مدت تمام پروژههای متوقف شده، آغاز به کار کردهاند، ضمن اینکه بیمارستانهای شهرستانها مجهز به دستگاه های مورد نیاز شدند تا عدالت سلامت رعایت شود.
در خود تبریز هم پروژههای نیمه تمام، فعال شده است و برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل به جد دنبال می شود؛ به طور مثال با کمک شهرداری ۳۰۰ اتوبوس و حدود یکهزار دستگاه تاکسی در تبریز نوسازی شد؛ در بخش مترو، بهره برداری خط یک به صورت کامل انجام و مشکل مالی خط دوم کاملا برطرف شد و مطالعات خط سه هم در حال انجام است.
اصلاح بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین نیز دغدغه اصلی ماست که با توافق دستگاههای مرتبط بناست هم از لحاظ مسکن و هم مسیرگشایی و هم حفظ بافت تاریخی به آن توجه شود.

همچنین در موضوع اشتغالزایی که دغدغه اصلی مردم است، سال گذشته برای 58 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد کردیم که این راه را هم ادامه خواهیم داد.
در حوزه فرهنگی، سالنهای فرهنگی ما هم کم بود و همانهایی که وجود داشت، ناقص بودند؛ تلاش می شود طرح بازسازی مقبره الشعرا را اوایل امسال تحویل مردم دهیم. ساخت سالنها و مجتمعهای فرهنگی در تبریز و دیگر شهرستانها از جمله اولویتهای ماست.
انتهای پیام/

سلام ،آقای استاندار ،برای منطقه بزرگ زرخیز اما،محروم قره داغ چه برنامهای دارید ؟؟؟!!!قره داغ محروم از راه آهن،فرودگاه،راههای چهار بانده ،بیمارستان،و…اما دارنده بزرگترین معادن طلا و مس و آهن و…
کلیات کلیشه ای
گفتگوی بدون چالش
با سلام الان نزدیک یک ساله در خصوص احداث مجتمع خدمات رفاهی با الوییت اقدام کردیم در بروکراسی ادارات راه و جهاد گیر کردیم سرمایه گذاری کنیم متاسفانه با تعرفه های گراف وکاغذ بازی داریم منصرف میشیم شاید استاندار محترم خبر از موانع گذاری ها خبر ندارند از میر کل گردشگری بپرسند گزارش میده خلاصه وضعیت اسف باره با وضعیت انتظار دارند سرمایه آورده بشه یا ایجاد اشتغال بشه؟؟؟