گروه اجتماعی آناج: چند ماهی است که خیابانهای تبریز اوضاع ترافیکی عجیبی دارند که شاید در سالهای گذشته خبری از آن نبود. تقریبا از ابتدای تابستان امسال گره کورِ ترافیکی در خیابانها و معابر تبریز افتاد که مردم پیش از این به آن عادت نداشتهاند و تنها در روزهای منتهی به عید و نزدیکِ بازار تبریز آن را دیده بودند.
فارغ از موضوعاتی مانند آُسفالتریزی و یا تصادف که از عوامل ایجاد ترافیکهای موقت در خیابانها بودند اما چند ماهی است گویی شهر قفل کرده و با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز و تاریک شدن هوا وضعیت بدتر میشود.
شاید تنها دلیلی که میتوان برای این وضعیت ترافیکی را متصور شد، علاقمندی بیشتر مردم به استفاده از خودروی شخصی و آماده نبودن زیرساخت خیابانهای تبریز برای این حجم از بار ترافیکی باشد. با توجه به نارضایتی مردم از وضعیت ناوگان حملونقل عمومی بخشی از جامعه به سمت استفاده از خودروی شخصی رفتهاند و خودروهای تک سرنشین بیش از قبل در خیابانها دیده میشوند.
با چنین اوضاعی بعید به نظر میرسد که تبریز دیگر بتواند خیابانهایی خلوت را به ویژه در ساعات شلوغی تجربه کند و شاید شهر اولینها هم در وضعیت ترافیکی خیابانها به سمت تهران شدن برود.
انتهای پیام/

سلام وقت به خیر بنده به عنوان کارشناس حوزه شهرسازی وحمل ونقل وترافیک معتقدم که استفاده از تک گزینه ها وراه حلها برای پاسخگویی به مسایل نظام آمدوشد شهرتبریز فقط درکوتاه مدت وبه صورت مقطعی کارآیی دارد.دربرنامه ریزی حمل ونقل ومهندسی ترافیک استفاده همزمان ازروشهای مدیریت وتنظیم تقاضا ومدیریت عرضه نتایج مطلوب خواهدداشت.متاسفانه شهرداری تبریز درسالهای اخیر از پرداختن به موضوع مدیریت وتنظیم تقاضا غفلت نموده است وتمام تلاشها به مدیریت وبهینه نمودن عرضه اعم طراحی واجرای تقاطعهای غیرهمسطح واصلاح هندسی تقاطعها ویک طرفه نمودن خیابانها معطوف شده است.تنظیم ومدیریت تقاضا ارتباط تنگاتنگی باسیاستها واقدامات شهرسازی داردوتا زمانی که مدیریت وتنظیم تقاضا ( تجدید نظراساسی درصدور مجوز برای کانونها ومراکز جاذب سفرهای شهری)دردستورکارقرارنگیرد معضلات نظام آمدوشد تشدید خواهندشد.