به گزارش آناج، ماشینسازی این روزها شرایطی را تجربه میکند که از نظر نتایج بیتفاوت با لیگ شانزدهم نیست. فصلی که سبزقبایان پس از صعود به مسابقات لیگ برتر فوتبال به صورت آسانسوروار در همان سال نخست به مسابقات لیگ دسته یک سقوط کردند.
در آن فصل ماشینسازی تحت حمایت شهرداری تبریز در لیگ برتر حضور داشت. رسول خطیبی که این تیم را به لیگ برتر هدایت کرده بود، در این مسابقات نیز سرمربی سبزپوشان بود اما نتایج ضعیف باعث شد تا او نیمفصل نشده از سمتش کنار برود.
در ادامه فرهاد کاظمی به عنوان سکاندار ماشینسازی انتخاب شد لیکن حضور این مربی کارکشته هم که متخصص بقا در لیگ برتر شناخته میشد، نتوانست ناجی سبزپوشان شود و ماشینسازان در خاتمه فصل با مسابقات لیگ برتر خداحافظی کردند.
جانشینی گسترش فولاد در لیگ
اما این تیم قدیمی و ریشهدار تبریزی که در طول حیاتش مانند فرزند ناتنی و سرراهی بوده و مالکیت آن پس از انصراف کارخانه ماشینسازی از تیمداری، دست به دست چرخیده است، در لیگ هجدهم با یک انتقال امتیاز به مسابقات لیگ برتر فوتبال بازگشت.
جابجایی امتیاز ماشینسازی با گسترش فولاد باعث شد تا ماشینسازی با مالکیت محمدرضا زنوزی دوباره نماینده فوتبال تبریز و آذربایجان در لیگ برتر شود؛ در پی این اتفاق امتیاز تیم گسترش فولاد نیز به ارومیه منتقل شد تا تیم آبی و زرد پوش تبریزیها به تاریخ بپیوندد!
سبزقبایان در لیگ هجدهم عملکرد قابل قبولی داشتند و درنهایت توانستند با رتبه سیزدهمی به کار خاتمه دهند. اما این تیم در لیگ نوزدهم داستان متفاوتی پیدا کرد و اینبار با وجود شروع خوبش با رسول خطیبی در ادامه با تغییرات فراوان و به زحمت در لیگ ماندگار شد.
داستان واگذاری: زیر و رو!
پایان لیگ نوزدهم سرآغاز دوره جدید در ماشینسازی شد و محمدرضا زنوزی برای فرار از حواشی مالکیت مشترک امتیاز این تیم را به محمد پوررضایی واگذار کرد. فردی که فقط تصویرش در این واگذاری وجود دارد و تاکنون در این باشگاه تبریزی رویت نشده است!
اما این شروع ماجراست و پس از این انتقال، ماشینسازی زیر و رو شده و به اصطلاحی از مدیرعامل تا آبدارچی این باشگاه تغییر کردند. در این میان، تغییرات در شاکله تیم بسیار گسترده بود و به جز اتابک زارعی تمامی بازیکنان فصل گذشته رفتنی شدند.
ماشینِ تبریزیها با فرمان سرمربی جوانی به نام وحید بیاتلو و با ترکیب بازیکنانی بومی و گمنام وارد لیگ بیستم شد. ورودی که البته با ناکامی همراه بود و عملکرد ناامیدکننده در هفتههای ابتدایی فصل خیلی زود به کار بیاتلو در این تیم خاتمه بخشید.
شوکی که نتیجه نداد
با کنار رفتن وحید بیاتلو یک مربی جوان دیگر به نام «محمدسعید اخباری» جانشین شد. مربیای که در زمان بیاتلو به کادر فنی ماشینسازی اضافه شد و پس از استعفای این سرمربی به عنوان سرمربی موقت معرفی شد و هدایت سبزپوشان را برعهده گرفت.
این شوک نتوانست ماشینسازی را از دور ناکامی خارج کند و جالب اینکه اخباری با وجود کسب نتایج ضعیف هفته به هفته در نیمکت سبزقبایان ابقاء شد و درنهایت حکم سرمربیگری او به عنوان افزونه یک معرفی دیگر در ماشینسازی تمدید شده و قطعیت پیدا کرد!
باشگاه ماشینسازی پنجشنبه شب از انتخاب حسین خطیبی به عنوان مدیر فنی این تیم خبر داده و در کنار آن اعلام کرد سعید اخباری از این به بعد به عنوان سرمربی قطعی هدایت سبزپوشان تبریزی در لیگ برتر فوتبال را بر عهده خواهد داشت.
اخراج و ابقاء با پارادوکس
نکته جالب توجه اینجاست که نتایج ضعیف ماشینسازان در دوران پسابیاتلو تبعاتی چون اخراج سیدمحمد علوی از مدیرعاملی این باشگاه را داشت اما نه تنها سعید اخباری را از سمت خود در این تیم تکان نداد بلکه حکم سرمربیگری قطعی را نیز برای او به ارمغان آورد!
از سویی، عدم انتخاب مدیرعامل جدید و معرفی مدیرفنی نیز در نوع خود جالب توجه است. باشگاه ماشینسازی پس از اخراج علوی هنوز جانشینی برای او تعیین نکرده و در شرایط حساس خود در لیگ برتر کماکان بدون مدیرعامل به کارش ادامه میدهد.
همه این تغییرات و اتفاقات درحالی است که «امیرسام نصیری» یکی از بازیکنان سابق ماشینسازی که به تازگی از این تیم جدا شده است، چند روز پیش در مصاحبه با ما (اینجا بخوانید) دست به افشاگری زده و از مسائل پشت پرده در این باشگاه تبریزی گفت.
واکنش عجیب به اتهامات
نصیری مدعی شد اخباری از کانال دلالی وارد باشگاه ماشینسازی شده است. او همچنین اتهامات سنگینی را بر علیه بهداد بیات عضو هیات مدیره این باشگاه مطرح کرد، مواردی از قبیل تبانی، دلالی و دخالت مستقیم در مباحث فنی تیم ماشینسازی.
در این میان، سکوت باشگاه ماشینسازی در برابر اتهامات قابل تأمل بوده و قابل تأملتر از آن انعکاس واکنش مدیرعامل باشگاه نود ارومیه به مصاحبه نصیری در رسانه رسمی این باشگاه و همچنین صدور حکم سرمربی قطعی برای اخباری ساعاتی بعد از بازنشر این خبر!
این روایتی کوتاه از داستان قدیمیترین تیم فوتبال آذربایجان از زمان حضورش در لیگ برتر فوتبال بود، حضوری که در این فصل بازهم در خطر وداع دیگر قرار دارد و سبزپوشان تبریزی با جای گرفتن در قعر جدول به عنوان کاندیدای نخست سقوط به حساب میآیند.
انتهای پیام/

تنها راه موفقیت و نجات تیم ماشین سازی واگذاری این تیم به کارخانه ماشین سازی است و بس.و الا این تیم همچنان زیر دستان زنوزی اختلاص گر و دلالان فوتبالی چون بیات و اخباری له خواهد شد.