آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ «وقار بایراماف» نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و عضو کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس این کشور گفت: راهاندازی کریدور حملونقل جدید خلیجفارس–دریای سیاه از طریق ایران، آذربایجان و گرجستان طرحی مهم برای کشورمان است.
بایراماف در گفتوگو با رسانههای جمهوری آذربایجان اظهار داشت: شکلگیری خطوط حملونقل در این مسیر مستقیماً به حجم محمولههای بینالمللی در منطقه تأثیر خواهد گذاشت.
به گفته وی، ظرفیتهای منطقه از نظر حملونقل بینالمللی بار بسیار زیاد است.
بایراماف افزود: آذربایجان و ایران کشورهای هستند که در کریدور حملونقل شمال-جنوب مشارکت دارند. آذربایجان و گرجستان در زمینههای مختلف حملونقل همکاری دارند. میان دو کشور همکاری در مسیر راهآهن باکو – تفلیس – قارص و کریدور حملونقل بینالمللی شرق – غرب نیز جریان دارد. تشکیل یک کریدور حملونقل جدید که سه کشور منطقه ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان را به هم متصل میکند، نشان میدهد کشورهای منطقه سعی دارند در بهرهگیری از فرصتهای حملونقل بینالمللی موجود فعالتر باشند.
وی افزود: گرچه گرجستان مشارکت خود را در بستر همکاری منطقهای 3+3 تأیید نکرده است، اما علاقهمند به همکاری در قالبهای دیگر در منطقه است.
به گفته بایرام اف چنین شکلی از همکاری بین آذربایجان و گرجستان از دیرباز وجود داشته است. همکاری آذربایجان، گرجستان و ایران در زمینه حملونقل نباید به عنوان جایگزینی برای بستر همکاری منطقهای 3+3 تلقی شود. این تنها یکی از مصادیق همکاریهایی است که در منطقه اجرا و در گذشته نیز وجود داشته است.
سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرد، ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان از هفته جاری کریدور حملونقل جدید را راهاندازی میکنند.
سفیر کشورمان در صفحه توییتری خود در این ارتباط نوشت: ایران مرکز ثقل کریدورهای ترانزیتی جهان و «هارت لند» است.
موسوی افزود: بعد از احیای کریدور اکو (پاکستان، ایران، ترکیه) و نیز راهاندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال – جنوب (فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران، خلیجفارس و هند) این هفته شاهد فعال شدن کریدور جدید (ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا) خواهیم بود.
انتهای پیام/
