به گزارش آناج، حجت الاسلام والمسلمین برگی در سخنان پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تبریز در خصوص بخش شدن باسمنج اظهار داشت: از دهه ۴۰ که برای شهر حریم قائل شدهاند تبریز که شهر تاریخی است در غربت باقی مانده و شاهد بیمهری ها بوده است.
وی ادامه داد: امروز تبریز از سه جهت امکان توسعه ندارد و تنها راه توسعه تبریز از شرق بود که میتوانستیم تبریز را در این ناحیه گسترش دهیم که یک کج سلیقهگی و عدم توجه کافی موجب کاهش ۲۱ هزار هکتاری شهر تبریز میشود.
رئیس شورای شهر تبریز تاکید کرد: ما بارها گفتهایم مخالف بخش شدن باسمنج نیستیم و مشتاق پیشرفت این شهر هستیم اما قرار نیست ما ۲۱ هزار هکتار حریم تبریز را کاهش دهیم تا باسمنج را بخش کنیم.
وی افزود: چگونه است که وزیر سابق با بخش شدن باسمنج مخالفت میکند و مردم هر دو شهر هم مخالف هستند اما این کار انجام میشود.
حجت الاسلام برگی با اشاره به رایزنیها گفت: با نمایندگان مجلس، نائب رییس مجلس، هیئت دولت و مقامات استانی و کشوری در این باره صحبت کردهام ما در شورای شهر به جد مخالف کاستن از حریم تبریز هستیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
تبریز برای اولین بار با برنامه اداره میشود
سپس دستور جلسه اول، گزارش مرکز پژوهشها در دستور کار قرار گرفت که اصغری، رئیس مرکز پژوهش های شورا توضیح داد: هفت نفر از کارکنان شهرداری تبریز به عنوان کادر این مرکز مشغول به فعالیت در مرکز پژوهش های شورا هستند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ پس از ۱۱۲ سال تبریز برای اولین بار دارای برنامه میشود، ابراز داشت: در تدوین برنامه هیچگونه برون سپاری نداشتیم و با کمک کارشناسان شهرداری، نخبگان و سازمان های مردم نهاد این تدوین انجام شده است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورا تصریح کرد: ۴ هزار نفر ساعت در شهرداری و ۱۱۰۰نفر ساعت در مرکز پژوهش ها برای احکام برنامه و ۵۱ جلسه در مرکز پژوهش ها زمان گذاشته شده و اهداف برنامه ۵ساله نوشته شده است.
وی گفت: در تدوین تعرفه عوارض محلی و تفریق بودجه نیز مرکز پژوهش ها نقش فعالی دارد و اخیراً کتابخانه الکترونیکی مرکز پژوهش ها نیز افتتاح شد.
در ادامه فریدون بابایی اقدم، روح الله رشیدی و علیرضا نوای باغبان بعنوان نمایندگان شورای اسلامی شهر در هیئت امنای مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر تبریز انتخاب شدند.
بدون اولویت جایی را آسفالت ریزی نکردیم
دستور جلسه بعدی گزارش معاون فنی و عمرانی شهرداری در خصوص وضعیت پروژههای فعلی بود که محمدحسین اسحقی در این خصوص اظهار داشت: در پنج ماهه نخست 176 مورد مجوز عمرانی صادر شده و 32 درصد پروژهها منجر به قرارداد شده است.
وی ادامه داد: در بودجه امسال 160 میلیارد تومان برای آسفالت ریزی اختصاص داده شد و تمام آسفالت ریزیها بر اساس اولویت بوده است و تحت فشار کسی، جایی را آسفالت نکردیم.
فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه نحوه فرمت گزارشهای شهرداری باید تغییر یابد، گفت: در مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شهرداری بودجه صرفاً عمرانی مطرح می شود اما سایر آیتم های بودجه عمرانی مطرح نمیشود.
وی ادامه داد: در اواخر شورای پنجم شهرداری نسبت به افتتاح پروژههای ناقص اقدام کرد اما امروز همچنان این پروژه ها ناقص است، چگونه است در اواخر شورا انرژی مضاعفی برای افتتاح ها وجود داشت اما امروز همه تعطیل است.
مناطق محروم، محروم از آسفالت
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در شهرداری منطقه ۷ که منطقه محروم است ۳ هزار تن آسفالت ریزی شده و در منطقه های برخوردار بیش از ۸ تن آسفالت ریزی شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکاران رغبتی برای همکاری با شهرداری ندارند، عنوان کرد: اما مدیران شهرداری در این زمینه میتوانند راهکاری پیدا کنند که یکی از آنها بهره وری نیروی انسانی و اجرای پروژه به صورت امانی است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: میدان آذربایجان سالهاست باقی مانده ولی هنوز به حال خود رها شده است. میدان آذربایجان جلوی دید شهروندان است و هر اقدام غلطی شهروندان را بیش از پیش بدبین می کند.
هزینه کرد پروژههایی که ناقص افتتاح شدهاند، مشخص شود
پرویز هادی هم با بیان اینکه وضعیت آسفالت در محلات نارضایتی مردم را در پی دارد، تاکید کرد: لیست آسفالت محلات به مردم ارائه شود تا مردم بدانند به کجا آسفالت داده میشود. در برخی مواقع اعضای شورا آسفالت را به عنوان عملکرد خود مطرح کردهاند.
هادی تصریح کرد: در کف سازی مجموعه ورزشی باغشمال از طرف شهرداری هزینه شده جایی که در اختیار شهرداری نیست، اما مجموعه های ورزشی خود شهرداری که نیازمند تعمیر و نگهداری است رها شده است.
روح الله دهقاننژاد نیز با اشاره به هزینه برخی پروژه ها گفت: شهرداری گزارشی از پروژههای ناقص که در اواخر شورای قبل افتتاح شده ارائه کند و هزینه کردها نیز مشخص شود.
وی ادامه داد: برخی هزینهها در پروژه ها مطرح میشود که قابل قبول نیست و باید بررسی شود.
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه اساس نحوه اجرا پروژه ها باید مشخص شود، عنوان کرد: در خصوص پل ارتش نیز باید مشخص شود مصوبه شورای ترافیک دارد یا خیر.
جایگاه نامعلوم کمیته تخصیص در پروژهها
شروع مجدد فعالیت عمرانی در خط ۳ مترو
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم سال آینده از بودجه دولتی استفاده کنیم امسال باید عملیاتی شود که خط یکی نیز کم کم از خط بودجه دولت خارج خواهد شد که این خط باید جایگزین شود.
بابایی اقدم با بیان اینکه از اقدامات انجام شده در مترو قدردانی میکنیم، عنوان کرد: شورا مترو را موظف کند شفت خروجی در حیدر آباد اجرا شود.
محمد حسن اسوتچی هم با اشاره به اینکه خط شمال به جنوب از جهات مختلف مهم است، اظهار داشت: در گذشته نیز در مسیر گشایی ها نیز اهمیت بالایی داشت، با توجه به تجربیات در احداث خطوط مترو این موضوع مطرح شد که خط یک قرار بود تا آخر سال ۹۹ به اتمام برسد اما هنوز خط یک پس از افتتاح توسط رییس جمهور سابق کامل افتتاح نشده است.
وی تصریح کرد: ایستگاه ۹ و ۱۰ چندین مدت است افتتاح شده اما هنوز سکوبان ما با سرما مواجه است و سرویس بهداشتی نیز تکمیل نشده است سرویس بهداشتی که به تحریم ها بستگی ندارد که بگوییم نمی دهند!
عضو شورای شهر تبریز افزود: اگر هزینههای میلیاردی برای ما حساس شده است جان انسان ها نیز اهمیت داشته باشد. هزار میلیارد بودجه هزینه شده اما نیروی انسانی ما با مشکل نبود سرویس بهداشتی مواجه است.
رشیدی نیز در این خصوص گفت: اورهال دستگاه ها شاید یک سال طول بکشد عجلهای شروع به اجرا نکنیم و تا زمان اورهال موضوع از نظرات مختلف بررسی شود و سپس اقدام به اجرا و تصویب کنیم.
وی ادامه داد: اگر برای خط ۳ بودجه تعیین میشود به این معنی نیست که به خط ۱ و ۲ توجه نشود.
حجت الاسلام برگی با اشاره به اهمیت اتمام مترو گفت: لازم است پروژه مترو در زمان مقرر به اتمام برسد، اگر خط ۳ را شروع می کنیم که از منطقه محروم است باید به صورت جهادی اجرا شود تا شرمنده شهروندان نباشیم.
لایحه شهرداری تبریز در خصوص صدور مجوز جهت اصلاحیه و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل مطالعات و اصلاح خط سه قطار شهری به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.
انتهای پیام/
