به گزارش آناج، جلسه امروز شورای شهر تبریز با گزارش عملکرد چهار ساله کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک آغاز شد. سونیا اندیش در خصوص عملکرد این کمیسیون اظهار داشت: در شورای پنجم کارخانه آسفالت سازی شهرداری تولید را آغاز کرد و از همان آسفالت استفاده شد، همچنین شهرداری برای آسفالت اساسی با عمر بالای ده سال متعهد شد.
وی ادامه داد: بررسی چهار هزار میلیارد اعتبار برای مترو تبریز و فایننس دلاری انجام شد که در نهایت به دلیل افزایش قیمت دلار فایننس دلاری محقق نشد، تحقیق و تفحص از قطار شهری صورت گرفت و حادثه مترو تبریز که در دی ماه رخ داد مورد بررسی قرار گرفت
رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حملونقل عمومی تاکید کرد: در حوزه اتوبوسرانی بنا بود که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شود که با توجه به تحریمها قطعات وارد نشد و تا به امروز این کار انجام نشد اما نوسازی برخی از اتوبوسها انجام شده است البته هیچکدام از شهرها هم نتوانستند این اتوبوسها را بگیرند.
گزارش میدان آذربایجان به دادستانی
وی افزود: ترمیم پل عباسی و پیشقدم در این دوره آغاز شد و در مراحل پایانی قرار دارد و همشهریان مطلع باشند که ترمیم کار بسیار زمانبری است، در خصوص میدان آذربایجان تکمیل لوبها در دستور کار گرفت و گزارشها به دادستانی داده شد تا اگر تخلفی صورت گرفته، برخورد انجام شود.
در ادامه محمد حسن اسوتچی گفت: به نوبه خودم تشکری دارم از کمیسیونهای مختلف که به شکل مطلوب گزارشی ارائه کردند. در مورد اتوبان ولایت که در گزارش آمده است، آیا ایرادات پروژه بیان شده و به مدیران شهرداری ابلاغ شده است؟
وی افزود: یک تعداد اشکالات فنی در زمان احداث اتوبان پاسداران مطرح شد، و به آنها اهمیتی داده نشد و بعد از ۳۰ سال امروز مشکلات آن اعم از زیرسازی و شیب و.. بروز میکند.پیشنهادم این است که نظرات کارشناسی کمیسیون عمران نیز دخیل شود.
عبدالله تقی پور هم با اشاره به ایستگاه راه آهن میانه-تبریز عنوان کرد: در خصوص راه آهن تبریز-میانه پیگیریها انجام شد تا ایستگاه تبریز فعلا متوقف شود زیرا این ایستگاه به نفع شهر تبریز نیست، در اتوبان کسایی سی متر خاکریزی انجام شده که بسیار خطرناک است.
خیانت به تبریز با ایستگاه راه آهن
وی ادامه داد: اگر مسیر ریلی از اتوبان کسایی به صورت سطحی برود و زیر سطحی نرود خیانت به تبریز است. اگر میخواهند راه آهن تبریز را به اروپا وصل کنند از دامنههای سهند استفاده کنند و جلوی توسعه تبریز را نگیرند؛ ایستگاه فعلی که با پیشنهاد شورا و شهرداری در خاوران در حال احداث است، جای بسیار بهتری است.
در ادامه لایحه شهرداری تبریز درخصوص متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تبریز شامل مناطق، مرکز، سازمانها و شرکتهای وابسته بررسی شد که محمد باقر بهشتی با اشاره به اینکه ما متمم بودجه سال ۹۹ را الان بررسی میکنیم گفت: اعضای شورای ششم باید شهرداری را موظف به انجام کار در موعد آن و به درستی است.
وی با بیان اینکه در دوازده اسفند ۱۳۹۹شهرداری لایحه متمم بودجه را به صورت ناقص ارایه کرده است، یادآور شد: ۴ ماه طول کشید تا همکاران ما اطلاعات این لایحه را از شهرداری بگیرند اما این لایحه نشان میدهد که بودجه سال ۹۹ که تصویب کردیم، بودجه درستی بود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: ۳۶۹۰ میلیارد تومان بودجه سال ۹۹ بود که با رقم متمم آن ۴۳۰۰ میلیارد تومان شده است. که بخشی از آن اوراق مشارکت است و ۲۰ درصد افزایش یافته است.
چرا شهرداری برخی پروژهها را کنار گذاشته است
فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه در موضوع بررسی متمم بودجه ۹۸ موضوعاتی مطرح شده که پروژه های بسیاری حذف شده بود اما وقتی برای یک پروژه بودجه مصوبی وجود دارد باید اجرا شود، گفت: اتفاقات متمم سال ۹۸ در متمم ۹۹ نیز اجرا شده است باید اختیارات شهرداری در اجرا و عدم اجرای پروژه مصوب مشخص شود.
وی با بیان اینکه عدم اجرای پروژه به دلیل عدم توافق ناشی از ضعف شهرداری است تصریح کرد: مجموع مبالغ کمکی راه و شهرسازی چقدر بوده که باید مشخص شود.دلایل عدم اجرای پروژه ها به صورت شفاف و کامل ارایه نشده است و باید مشخص شود تکلیف پروژه های اجرا نشده در سال گذشته چه شده است.
در نهایت لایحه متمم بودجه سال ۹۹ شهرداری تبریز به تصویب رسید.
در حاشیه این جلسه از سعید صفرزاده ( رشته دوچرخه سواری)، مهدی پیرجهان(دو و میدانی) و میلاد وزیری(رشته تیر و کمان) که سهمیه المپیک را برای جمهوری اسلامی ایران کسب کرده اند تقدیر و قدردانی شد.
عقب افتادن حقوق کارگران عون بن علی
در ادامه لایحه دو فوریتی صدور مجوز افزایش اعتبار جهت احداث و نگهداری فضای سبز عون بن علی بررسی شد که تقیپور در این خصوص گفت: از آنجا که حفظ فضای سبز مقید به زمان است، در راستای حمایت از فضای سبز موافق این طرح هستم. شاید تعلل ما در تصویب این لایحه، موجب کندی کار شود. ۳ میلیارد چیزی نیست و ما میتوانیم با تصویب این موضوع حمایت خود از فضای سبز را اعلام کنیم.
فیروزیان مدیر عامل سازمان توسعه و عمران عون ابن علی شهرداری تبریز گفت: در چرایی این ۳میلیارد، مستحضر هستید کلیه کمکهایی که از شهرداری میگیریم صرف حقوق کارکنان و کارگران فضای سبز عون بن علی میشود. مستحضر هستید که ۳۹ درصد افزایش دستمزد داشتیم، درسال ۹۵ کمک شهرداری تبریز ۱۲میلیارد بود و این امر در سال ۹۸ ادامه داشت.
وی تاکید کرد: ما در سال ۹۷، ۹ میلیارد حقوق و دستمزد داشتیم.، در سال ۹۸ نیز ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون و در سال ۹۹ نیز ۱۱میلیارد حقوق پرسنل بوده است. ۴۰ الی ۵۰ درصد از منابع مالی حاصل از تغییر ما در سازمان عون بن علی میدادند.
در نهایت لایحه دو فوریتی شهرداری در خصوص جابجایی بودجه سازمان عون ابن علی به تصویب رسید.
بررسی احداث پارکینگ مکانیزه
در ادامه لایحه شهرداری تبریز درخصوص صـدور مجوز جهت برنامه ریزی و سرمایه گذاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و یا با مشارکت شـهرداری به منظور ایجاد و راه اندازی پارکینگ های مکانیزه تمام اتوماتیک در محدوده مرکزی شهر بررسی شد که مدبر شهردار منطقه هشت در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال سال حفظ و احیای بافتهای تاریخی است، شرکتکنندهها در منطقه ۸ برای احداث پارکینگهای مکانیزه اعلام آمادگی کرده است. که در تهران و چند شهر دیگر استفاده میشود. ما در ماده صد چندین پرونده داریم که بخاطر کسر پارکینگ باقی مانده است.
وی افزود: مسئله بعدی این است که ما در نظر داریم در حرایم منطقه این پارکینگها احداث شود، نه در بافت مرکزی، مسئله بعدی این است که این فرد در زمینهای شهرداری احداث میکند که سود آن در ۱۲ سال، هفتاد درصد برای مالک و ۳۰ درصد برای شهرداری است و بعد از ۱۲سال کل مبلغ به شهرداری داده میشود.
شهردار منطقه هشت گفت: موضوع بعدی این است که ما در اکثر پروانهها، کسر پارکینگ داریم که اخذ نشده است. امروز مکانهایی در شهر مثلا والمان داریم که یک خودرو جا میگیرد ولی با ایجاد این پارکینگ چندین خودرو میتواند پارک کند.
بابایی اقدم گفت: هرچیزی که کم می آید به کمیسیون بودجه ارسال میشود موضوعی که به کمیسیون عمران و شهرسازی مربوط است در کمیسیون بودجه بررسی میشود که این اشتباه است.
این لایحه جهت بررسی بیشتر به هفته آینده موکول شد.
شهرداری حق برخورد فیزیکی ندارد
