به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، نشست مشترک اعضای شورای شهر تبریز با نمایندگان مجلس شورای حوزه انتخابیه تبریز، عصر روز گذشته در محل پردیس رسانه و هنر شهرداری تبریز برگزار شد. نشستی که شاید خلاء برگزاری آن، نه در شورای ششم حتی در ادوار گذشته شورای شهر تبریز نیز تاحدودی محسوس بود.
هرچند که هر کدام نمایندگان پارلمان شهری، بهجهت جایگاه سیاسی و حزبی خود حداقل با چند نفر از نمایندگان خانه ملت روابط نزدیکی دارند و این نقطه قوت میتواند برای انتقال و پیگیری غیررسمی چالشها و مشکلات پیشروی مدیریت شهری مفید واقع شود، اما بهلحاظ رسمیتدهی و تقویت این تعامل میطلبید که شورای ششم که قرابت فکری زیادی هم با بهارستانیها دارند، اهتمام مضاعفتری به این کار داشتند.
حال در روزهای زمستانی عمر شورای ششم برگزاری این جلسه خبری مسرتبخش بود؛ اما اینکه چرا طرفین تصمیم به برگزاری جلسه پشت درهای بسته بگیرند خود جای تامل است. البته ناگفته نماند که داود امیرحقیان، نائب رئیس شورای شهر تبریز در پایان صحن علنی شورا از نشست خبر داد، اما ظواهر نشان میداد که آنچنان هم رغبتی به رسانهای شدن جلسه نبود. پساز انتقاد چند فعال رسانهای از برگزاری این جلسه پشت درهای بسته، هر کدام از اعضای شورای شهر نسبت به محتوای ردوبدل شده در جلسه اشاراتی داشتند.
چنانکه غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، هدف از برگزاری این نشست را «بررسی و پیگیری مطالبات راهبردی شهر تبریز در حوزههای بازآفرینی شهری و ایمنسازی محدودههای پرخطر، توسعه و نوسازی حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا» عنوان کرده است.
وی همچنین «ضرورت تخصیص ردیفهای بودجهای مستقل، تسریع در تأمین اعتبارات ملی و ایفای نقش مؤثر دستگاههای خدماترسان در پروژههای بازآفرینی شهری، بهویژه در محدوده ۴۸ هکتاری پرخطر» از مطالبات اصلی نمایندگان پارلمان شهری دانسته است.
به گفته وی «تأمین اتوبوس از محل اعتبارات ملی، نوسازی ناوگان فرسوده و حمایت از حملونقل پاک و اجرای کامل قانون هوای پاک، کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک و تأمین اعتبارات ملی برای کاهش آلایندهها» نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
روحالله دهقاننژاد، دبیر شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با پایگاه خبری تبریزبیدار، این جلسه را یک «نشست صممیمی» عنوان کرده است که نوع برگزاری آن در قالبی فراتر از جلسات علنی یا غیرعلنی و خارج از محل شورا و شهرداری بود؛ وی علت این نشست صمیمی را هم «پیگیری موارد مطرح شده در جلسات قبلی» دانسته است.
وی همچنین از عدم تعامل دستگاههای اجرایی برای رفع موانع پروژه مسیرگشایی ش آلهاشم و عهدهداری شهرداری در این خصوص خبر داده است.
به گفته وی امضا خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در دوره شورای ششم که ۳۰۰ دستگاه آن تحویل داده شده است را از اقدامات اساسی این دوره از شورای ششم عنوان کرده است؛ خریدی که به گفته دهقاننژاد، طی بازه دهساله (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰)، فقط ۵۱ دستگاه اتوبوس خریداری شده بود.
وی بیمسئولیتی دولت در پرداخت سهم ۸۰ درصدی خود از هزینه ناوگان حملونقل عمومی را از موارد قابل پیگیری دانست و تاکید کرد که «مصوبات قبلی سفر ریاست جمهوری، آلودگی هوا و مازوتسوزی» را از دیگر مباحث مطرح شده عنوان کرد.
روحالله رشیدی، سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در صفحه اینستاگرامی خود یادآور شد که «وضعیت پروژههای مربوط به حاشیه نشینی مانند شهرک جوانان و اسدگولی، تكاليف معطل مانده دولت در زمینه پروژههای بازآفرینی شهری و لزوم فعالسازی ظرفیت دستگاههای دولتی در این زمینه، وضعیت حملونقل عمومی شهر تبریز اتوبوسرانی مترو تاکسیرانی» در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته وی، «ضرورت تامین مالی از سوی دولت برای ارتقای ناوگان حملونقل عمومی و آلودگی هوای تبریز و مطالبات مردم برای مقابله ریشهای با آلودگی هوا از جمله آخرین اقدامات برای بهبود عملکرد نیروگاه و پالایشگاه و موضوعات دیگری مانند سهم شهر تبریز از عوارض آلایندگی جرایم رانندگی مالیات شرکت ملی مس» نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای خبر/
