به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، استاندار آذربایجان شرقی گفت: از زمان آغاز مسئولیتم در کمتر از یکسال گذشته به اندازه ۱۷ استاندار گذشته با بحرانهای مختلف مواجه شدهایم، اما اجازه ندادهایم مسائل به سمت امنیتی شدن پیش برود.
بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی، دیشب در جمع خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار در استانداری با اشاره به وضعیت ناترازی برق استان پیش از جنگ ۱۲ روزه، اظهار کرد: تلاش ما مدیریت بهینه مصرف انرژی با کمترین قطعی ممکن بود و برای حمایت از تولید و صنایع، اولویت تعطیلی را بهجای صنایع، به ادارات اختصاص دادیم.
وی با بیان اینکه در دوران جنگ جلسات شورای تأمین و مدیریت استان بهطور مستمر برگزار شد، افزود: با برنامهریزی و پیشبینیهای انجامشده، کمبودهای احتمالی در حوزه کالاهای اساسی، بنزین و نان به حداقل رسید و حتی شوک روانی ناشی از جنگ نیز به استان وارد نشد.
استاندار آذربایجان شرقی درباره برگزاری جشن قهرمانی تیم تراکتور و برخی نگرانیها از بروز مباحث قومگرایی یا تجزیهطلبی اظهار داشت: جریان اقلیت ایرانشهری تعریف درستی از آذربایجان ندارد، اما من به نهادهای مسئول تضمین دادم که این نگرانیها بیاساس است. شناخت و باورم به فضای این دیار باعث شد با اطمینان کامل مسئولیت برگزاری جشن را بپذیرم و دیدیم که این جشن مردمی، حتی با صرف هزاران میلیارد تومان نیز قابل اجرا نبود.
وی با اشاره به بحران کمآبی استان گفت: سد بوکان که ۵۳ درصد آب شرب تبریز را تأمین میکند، در ۴۷ سال گذشته هیچگاه به اندازه امسال کاهش ذخیره نداشته است؛ بهگونهای که از ۴۶۰ میلیون مترمکعب در مدت مشابه سال گذشته، به ۱۵۳ میلیون مترمکعب رسیدهایم. این به معنای حدود ۶۰ درصد کسری آب است و بخشی از مدیریت این وضعیت و اطلاعرسانی راهکارها بر عهده رسانههاست.
استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: از زمان آغاز مسئولیتم به اندازه ۱۷ استاندار گذشته با بحرانهای مختلف مواجه شدهایم، اما اجازه ندادهایم مسائل به سمت امنیتی شدن پیش برود. رویکرد ما امنیتزدایی از مسائل، افزایش سرمایه اجتماعی و اجرای سیستم محلیمحور بوده است.
سرمست از آغاز بازسازی آزادراه تبریز-زنجان، احداث قطعه شش آزادراه تبریز-ارومیه، آزادراه هشترود-مراغه، اتصال ایستگاه راهآهن خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز و چشمه ثریا، ترک تشریفات مناقصه و تصویب طرح انتقال آب ارس به تبریز و احداث جاده مرزی کلاله به جلفا بهعنوان بخشی از اقدامات خود یاد کرد و گفت: اگر پروژه جاده مرزی کلاله به جلفا در زمان خود اجرا میشد، امروز شرایط متفاوتی داشتیم.
وی افزود: هیچ فرودگاهی در کشور طی جنگ ۱۲ روزه به اندازه فرودگاه تبریز آسیب ندید؛ در حالی که پیشبینی میشد بازسازی آن ۴۵ روز طول بکشد، با فعالیت شبانهروزی این فرودگاه ظرف ۹ روز مجدداً فعال شد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از پیگیری احداث نیروگاههای خورشیدی و کلنگزنی نیروگاه ۴۲۰ مگاواتی در استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۶ هزار مگاوات درخواست احداث نیروگاه خورشیدی ثبت شده و برای هزار و ۱۲۵ مگاوات پروانه بهرهبرداری صادر شده است. توسعه نیروگاه حرارتی تبریز، تأسیس نهاد مالی برای پشتیبانی از طرحهای توسعه و پروژههای عمرانی، و تصویب منطقه ویژه اقتصادی فناوریهای نوین از دیگر برنامههای در حال اجراست.
انتهای خبر/
