حجت الاسلام کاظم علیمحمدی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، به بازخوانی مدیریت جهادی در ایام دفاع مقدس ۱۲ روزه در حوزه تامین نیازهای اقتصادی کشور پرداخت و اظهار کرد: جنگ فقط در میدان نظامی اتفاق نمیافتد. یکی از اصلیترین میدانهای جنگ، «اقتصاد» است؛ یعنی تأمین مایحتاج، تداوم خدمات، حفظ ذخایر راهبردی و مقابله با تحریم و محاصره. برای مثال مردم غزه، در همان روزهای جنگ، نشان دادند که بدون آنکه از هم بپاشند، میتوانند اقتصاد زندگی را در شرایط حداقلی حفظ کنند. این همان «دفاع مقدس اقتصادی» است.
معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه آذربایجانشرقی با طرح این سئوال که این مقاومت را چگونه باید با مدیریت جهادی پیوند زد؟، گفت: مدیریت جهادی یعنی مدیریت در اوج فشار، بدون وابستگی به سازوکارهای متعارفِ ناکارآمد. وقتی در ۱۲ روز همه رکنهای کشور فعالاند، چرخ زندگی میچرخد، کارگاههای تولید پابرجا هستند، این یعنی الگوی موفق مدیریت جهادی مردمی.
وی با اشاره به مشابهتهای جنگ ۱۲ روزه به دفاع مقدس، یادآور شد: در روزهای نخست دفاع مقدس، با قحطی لجستیک، آشفتگی اقتصادی و تحریم کامل مواجه بودیم. اما با همان دست خالی، نهادهایی چون کمیته امداد، جهاد سازندگی، بسیج سازندگی، تعاونیهای مردمی، در میدان آمدند. امروز هم اگر بخواهیم در برابر محاصره اقتصادی غرب بایستیم، باید از همان مدل استفاده کنیم.
علیمحمدی به مؤلفههای اصلی مدیریت جهادی در این عرصه اشاره کرد و افزود: چند اصل اساسی دارد که در جنگ ۱۲ روزه هم دیده شد؛ اولی میدانداری مردمی است؛ چراکه سهم مردم در تأمین کالا، خدمات، لجستیک و اطلاعات از نهادهای رسمی بیشتر است. دومی نیز شبکهسازی منطقهای است؛ به این معنی که مثلا حماس و جهاد اسلامی با کمک جریان مقاومت در لبنان و یمن و حتی مردم کرانه باختری، حلقه تأمین خود را تقویت کردند.
وی نوآوری در بحران و استغنا از دشمن را دو مولفه دیگر مدیریت جهادی و گفت: از دل ضرورتها و کمبودها باید شیوه مدیریت جهادی را معنا کنیم.
انتهای خبر/
