به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، حجتالاسلام قاسمیان، صبح امروز در نشست تبیینی «رویکرد رسانه ای تدبر در آیات مقاومت»، که با حضور فعالان رسانه و فضای مجازی، رسانهها و انسان رسانهها، برگزار شد، ضمن تشریح مفهوم «نظام داوطلبی»، تأکید کرد که مومن امروز باید فراتر از ساختارهای رسمی، در میدان حضور فعال داشته باشد؛ نه بهخاطر دستور سازمانی یا پرداخت فاکتور، بلکه بهواسطه تعهد وجودی به یک جنگ فراگیر.
وی افزود: «ما در یک جنگ وجودی قرار داریم؛ مثل کشتی است، نه لیگ برتر! در کشتی، یا تو میمانی یا حریف؛ مساوی وجود ندارد. این جنگ، وعده الهی دارد: بین ما و اسرائیل. وعدهای که خدا داده است.»
جنگ تمدنی: روایتی از نبرد بیامان حق و باطل
قاسمیان با تأکید بر اینکه آنچه امروز رخ میدهد، صرفاً یک جنگ نظامی نیست، به مخاطبانش گوشزد کرد که «جنگ تمدنی» یعنی جبههای از روایتها، معناها، تصویرها و امیدها. از نظر او، جوان مسلمان امروز در خط مقدم این نبرد قرار دارد؛ حتی اگر در اتاقی کوچک با یک گوشی موبایل مشغول تولید محتوا باشد.
وی با تاکید بر اینکه «شما فعال مجازی هستید؟ شما در خط مقدم هستید! جنگ امروز، جنگ معناهاست، نه فقط خاک و خون»، افزود که امروز دشمن نهتنها از راه نظامی، بلکه با ابزارهای فرهنگی و رسانهای، در حال نبردی نرم و خاموش است. از نظر او، پاسخ به این حمله، نیازمند «عمل»، «آگاهی از نقشه الهی» و «تدبر در قرآن» است.
قرآن؛ نقشه جامع نبرد آخرالزمانی
قاسمیان بخش قابل توجهی از سخنان خود را به تأکید بر نقش قرآن اختصاص داد. به گفته او، فهم جنگ موجود بدون رجوع به قرآن، انحراف از مسیر الهی است.
وی خاطرنشان کرد: «قرآن فقط برای طاقچه نیست. قرآن بخوانید تا بفهمید در کدام زمین بازی میکنید. اگر نفهمید، بازی خوردهاید. اگر تدبر نکنید، نخواهید دانست که چرا باید بجنگید، کجا باید بایستید، و اصلاً دشمن کیست.»
او سورههایی چون انفال، محمد(ص)، صف، احزاب، توبه، حجرات و فتح را نقشهراه نبرد حق و باطل معرفی کرد و گفت که باید وعدههای الهی را شناخت تا مأیوس نشد و دچار ناامیدی و انفعال نگردید.
از تولید محتوا تا عملیات روانی؛ همه چیز جهاد است
داور برنامه قرآنی محفل با استناد به نمونههایی از تأثیر روانی روایتهای مجازی، تصریح کرد که ابزارهای فرهنگی، رسانهای و فضای مجازی، اگر درست استفاده شوند، میتوانند به اندازه یک موشک اثرگذار باشند.
او حتی از ماجرایی گفت که دخترش و دوستان هجدهسالهاش در فضای مجازی با واکنشی از سوی کاربران طرف مقابل مواجه شده بودند و افزود: «اگر بلدی توییت بزنی؟ بزن! بلدی عبری کار کنی؟ کار کن! هوش مصنوعی هست، هر کاری میتوانی بکن. مهم این است که در میدان باشی.»
ماجرای وحدت؛ فهم نادرست از شیعه و سنی، انحراف است
قاسمیان از وحدت اسلامی دفاع کرد، اما تأکید کرد که این وحدت نباید با مماشات یا بیموضعی اشتباه گرفته شود و ادامه داد: «وحدت، یعنی وحدت در اقامه دین، نه در اسم. آن سنی که در صف مقاومت است، برادر ماست. آن شیعهای که در بغل انگلیسی میخوابد، نه! دشمن ماست.»
وی به انتقادات برخی از فعالان نسبت به مواضع وحدتگرایانه خود پاسخ داد و گفت: «به من میگویند بیغیرت وحدتی! اما من حرف قرآن را میزنم. خود قرآن گفته پیامبر به خدا و مؤمنان اعتماد دارد، نه به همه مردم.»
ما باید پیشرو باشیم، نه همیشه پشت آقا پنهان شویم
قاسمیان در بخشی از سخنرانیاش با لحنی انتقادی نسبت به برخی جریانهای منتظر دستور، گفت که مردم و نیروهای فرهنگی نباید فقط منتظر رهبری باشند تا قدمی بردارند، یادآور شد: «آقا باید کار خودش را بکند، ما هم باید ایدهها را برداریم و عمل کنیم. آقا بلندگوی تو نیست! برو خودت اجرا کن.»
مطالعه، عمل، و تولد سربازان تمدن اسلامی
قاسمیان در پاسخ به سؤالی درباره سیر مطالعاتی و نقش عمل در کسب معرفت، به نقل قولی از آیتالله بهجت اشاره کرد: «من عمل بما علم، ورّثه الله علم ما لم یعلم». اگر به دانستهات عمل کنی، خدا نادانستهها را به تو خواهد آموخت.
او گفت که هیچکس نمیتواند بدون حرکت، بدون جهاد، و بدون مشارکت در عرصههای مختلف اجتماعی و فرهنگی، مدعی درک معنای وعدههای الهی باشد.
قیام، مأموریت مشترک ما در هر نقش و موقعیتی
در پایان، حجتالاسلام قاسمیان تأکید کرد که تمام مسلمانان در هر جبههای که هستند، چه رسانهای، چه فرهنگی، چه سیاسی یا حتی خانگی، موظفاند که از موقعیت خود برای تحقق وعده الهی استفاده کنند. «در کل عالم، یک لوکیشن بیشتر نداریم: قیام! و آن هم الْبَيْتِ الْحَرَامِ، قِيَامًا لِلنَّاسِ. هر کسی در جای خودش باید قیام کند.»
انتهای خبر/
