قربانعلی طاهریفر در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، با تأکید بر اهمیت ارتباط بین نیت درونی و خروجی هنری، اظهارکرد: «هر کاری که آغاز میشود، باید بر پایه تعقل و درکی عمیق از متن باشد تا بتواند ارتباط اولیه را شکل دهد.»
وی با اشاره به وجود سه محور اصلی در فیلمنامه سریال تلویزیونی قول مردونه توضیح میدهد: «این داستان سه محور اساسی دارد. اول، محوریت یک خانواده مؤمن و انقلابی در دهه ۶۰ که درگیر ماجراهای آن دوران است. دوم، نگاهی متفاوت به موضوع منافقین و سازمان مجاهدین خلق، که در فیلمنامه از زاویهای تازه به آن پرداخته شده است. سوم، پرداختن به دهه ۶۰ به عنوان یکی از شریفترین و نجیبترین دهههای پس از انقلاب.»
این کارگردان سینما و تلوزیون به تجریه سینمایی آپاراتچی نیز پرداخته و میافزاید: انتخاب شخصیت آپاراتچی به دلیل جذابیت سینمایی و موقعیت نمایشی آن بوده است.
«از سینمای آپاریزو و توراتوره تا آثار اخیرتر مثل روزی روزگاری در هالیوود، همواره این موقعیت مورد توجه کارگردانان بوده است.» اما آنچه برای طاهریفر مهمتر است، مردمی بودن قهرمان فیلم است؛ قهرمانی که از دل دهه ۶۰ و فضای هنری آن دوران شکل گرفته است.
نجابت و شرافت دهه ۶۰
طاهریفر معتقد است هنوز ادای دین درستی به دهه ۶۰ نشده است؛ چنانکه در این خصوص یادآور میشود: «این دهه فراتر از نگاههای رسمی، مفاهیمی بکر و نجیب دارد که همچنان به درستی منعکس نشدهاند.»
چالشهای سینمای استانها
وی نسبت به شرایط کنونی سینمای استانها ابراز نگرانی کرده و گفت: «در سالهای اخیر محدودیتهای اقتصادی رو به رشد و نبود برنامهریزی مناسب از سوی نهادهای سینمایی، شرایط سختی را ایجاد کرده است. امیدوارم مشکلات مالی، دامنگیر سینمای استانها نشود.»
قول مردانه؛ کمدی با نگاهی انقلابی سریال قول مردانه یکی از پروژههای جدید اوست که با رویکردی طنزگونه به دهه ۶۰ میپردازد.
طاهریفر میگوید: «پرداختن به موضوعاتی مانند جبهه، جنگ، شهادت و منافقین از زاویه کمدی کار دشواری است. اما تلاش کردیم با حفظ ارزشها و شعائر، مفاهیم ملی و مذهبی را نیز منتقل کنیم.»
قدردانی از عوامل تولید
او در پایان از تیم خود قدردانی میکند: «از همه عزیزانی که چه جلوی دوربین و چه پشت صحنه تلاش کردهاند، بهویژه بازیگران محمدرضا هدایتی، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، شهره سلطانی و دیگر بزرگان سینما، صمیمانه سپاسگزارم.»
طاهریفر امیدوار است قول مردانه بتواند نگاه تازهای به مفاهیم انقلابی ارائه دهد و نشان دهد که سینمای انتقادی و انقلابی میتواند همچنان پویا و اثرگذار باشد.
انتهای خبر/
