به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، طرح تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس که برای رأیگیری به صحن علنی مجلس ارائه شده بود، با مخالفت دولت و اکثریت نمایندگان مواجه شد و تصویب نشد. این تصمیم واکنشهای مختلفی را از سوی موافقان و مخالفان در پی داشته و حالا بررسی مجدد این طرح در کمیسیون آموزش در دستور کار قرار گرفته است.
مخالفت دولت و مجلس؛ دلایل و استدلالها
علیرضا نوین، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی، با ابراز تأسف از عدم تصویب این طرح، اعلام کرد که نماینده دولت بهعنوان مخالف در مجلس سخنرانی کرده و نمایندگان همسو با دولت نیز از تصویب آن خودداری کردند. وی انتقاد کرد که وعدههای انتخاباتی رؤسای جمهور درباره اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی همواره نادیده گرفته شده و انتظار میرفت که در دولت فعلی، چنین موضعگیریای صورت نگیرد.
از سوی دیگر، نادری، عضو هیاترئیسه مجلس، تأکید کرد که قانونی شدن آموزش زبانهای محلی در مدارس، میتواند زمینهساز ناسیونالیسم قومی و حتی تجزیهطلبی شود. وی اضافه کرد که زبان فارسی، بهعنوان زبان ملی، همواره موجب انسجام اقوام ایرانی بوده و قانونگذاری در این زمینه ممکن است این تعادل تاریخی را برهم بزند.
حمایت برخی نمایندگان از طرح
در مقابل، روحالله متفکرآزاد، نماینده تبریز، با انتقاد شدید از این تصمیم، خطاب به مخالفان طرح گفت: «دکتر بهشتی و سایر نگارندگان قانون اساسی کمتر از ما نمیفهمیدند! خاک بر سر کسی که فکر میکند ایرانیانی که این کشور را ساختهاند، تهدید هستند!» او همچنین تأکید کرد که دو ساعت تدریس اختیاری زبان مادری در مدارس، امنیت ملی را به خطر نمیاندازد.
علی جعفریآذر، نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز، نیز با تعجب از مخالفت دولت، یادآور شد که رئیسجمهور در گذشته بارها از لزوم آموزش زبانهای محلی حمایت کرده بود، اما اکنون دولت او برخلاف این موضع، در مجلس علیه این طرح سخنرانی کرده است.
بررسی مجدد در کمیسیون آموزش
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، پس از عدم تصویب کلیات طرح، دستور داد که کمیسیون آموزش با همکاری شورایعالی انقلاب فرهنگی، بررسی دقیقتری روی این موضوع انجام دهد و طرحی جامعتر تدوین کند.
منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، نیز در گفتوگو با خانه ملت اعلام کرد که در شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره اصل ۱۵ قانون اساسی مصوباتی وجود دارد و در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش نیز بر اجرای این اصل تأکید شده است. او افزود که مقرر شده تا این طرح با هماهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی، اصلاح شده و ایرادات آن برطرف شود.
آینده تدریس زبانهای محلی در مدارس
با توجه به تصمیم مجلس، به نظر میرسد تدریس زبانهای محلی در مدارس حداقل در کوتاهمدت اجرایی نخواهد شد. اما بررسی مجدد این طرح در کمیسیون آموزش نشان میدهد که موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد. با وجود اختلافنظرهای شدید، نتیجه بررسیهای بعدی میتواند مسیر جدیدی را در خصوص جایگاه زبانهای محلی در نظام آموزشی کشور ترسیم کند.
انتهای خبر/
