به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، عزتالله حبیبزاده با اشاره به مشکلاتی که در استان وجود دارد، گفت: از مشکلاتی اساسی که استان ما را در آینده به چالش خواهد کشید یکی از آنها مسئله آب شرب است؛ قطعی موقتی آب شرب در تمام روستاها و شهرهای استان هم اکنون نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: دراینرابطه باتوجهبه این که از رود ارس حق آبه داریم و از طرفی متأسفانه در سالهای گذشته خط انتقال لوله آب رود ارس تنها ۳۲ کیلومتر کار شده است و همانگونه به حال خود رها شده و پیشرفتی نداشته است.
حبیبزاده اضافه کرد: اکنون مجمع نمایندگان و تمام مسئولان استانی دراینرابطه باید با اهتمام و تلاش بیشتر باهدف توسعه استان پیگیر این مسئله باشند؛ مصوبه انتقال خط لوله ارس به تبریز در دولت شهید رئیسی به دولت رفت؛ اما رد و خارج شد؛ ولی با تلاش و همت آقای پزشکیان در دولت فعلی به تصویب رسید رئیسجمهور پزشکیان شخصاً به وزیر نامه نوشت و به اجرای آن تأکید کرد؛ ۲۱ همت برای این پروژه اعتبار لازم است و عملاً از جهت تأمین مانع مالی مشکلی ندارد.
وی در ادامه به دیگر مشکلات استان پرداخت و گفت: دومین چالش ما در استان دسترسی به کریدورها و راههای اصلی است که در شأن آذربایجان نیست و دراینرابطه فرصتهای طلایی را ازدستداده و غفلت کردهایم.
نماینده مردم به شدآمد مسیرهای منتهی به ارس اشاره کرد و گفت: جمعهها برای این که از فرودگاه به صوفیان بیاییم باید ۴ ساعت در راه بمانیم این در شأن استان ما نیست؛ در رابطه با آزادراهها اکنون آزادراه تبریز به ارومیه را به جد پیگیر هستیم، آزادراه تبریز – ماکو – بازرگان باید تاکنون تمام و به بهرهبرداری میرسید، پیمانکار قبلی (ترکیهای) خلعید شد و پیمانکار جدید این پروژه را جلو میبرد و امیدواریم تا پایان آذر ماه این آزادراه تا صوفیان باز شود، آزاد راههای مراغه به هشترود و سراب به تبریز از دیگر پروژههایی هستند که در حال پیگیری هستیم.
حبیب زاده ادامه داد: کریدور کلاله تا جلفا نیز توسط قرارگاه خاتم الانبیا با پیشرفت و جدیتی خاص در حال پیشرفت است، ۱۰۷ کیلومتر طول این پروژه است که باید در سه سال آینده از کلاله تا جلفا تحویل داده شود.
وی ادامه داد: آزادراه ورزقان به طرف خاروانا و نوردوز نیز از دیگر پروژههای استانی است که جا دارد از زحمات نماینده ورزقان تشکر کنیم این پروژه هم قرار است توسط خاتم الانبیا و طی سه سال آینده به بهرهبرداری برسد لازم به ذکر است که منابع این پروژه از مس تامین خواهد شد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پیشرفت استان در عرصههای اقتصادی، اضافه کرد: توسعه استانی، مبادلات اقتصادی و حضور سرمایهگذاران خارجی بخشی از عایدات این پروژهها و آزاد راه برای استان ما خواهد بود.
وی در ادامه گفت: مس و منطقه آزاد ارس دو نعمت بزرگ استان به حساب میآیند، منطقه آزاد ارس ظرفیت بزرگی برای استان ما است و باید موانعی که در این رابطه وجود دارد برداشته شود، باید در منطقه آزاد ارس نگاه اقتصادی داشته باشیم متاسفانه نگاههای سیاسی باعث شده است نتوانیم آن چنان پیشرفت کنیم؛ نبود انگیزه صادرات در بین تولید کنندگان و عدم اعمال معافیتها و معاف از مالیات بخشی از مشکلات منطقه آزاد ارس به حساب میآید.
وی در رابطه با مشکلات قوانین گمرکی توضیح داد: اگر نمایندگان استان بتوانند گمرکات را در درب خروجی مناطق آزاد بگذارند مناطق آزاد به معنی واقعی خود نزدیک میشوند.
وی در رابطه با عملکرد مدیران مناطق آزاد گفت: هر کسی نسبت به توانی که دارد فعالیت کرده است اما ما باید در این رابطه نگاه اقتصادی داشته باشیم متاسفانه ما نمایندگان هم در این رابطه خوب عمل نکردهایم به جای این که به این مسئله توجه کنیم در رابطه با عزل و نصبها دخالت کردیم در حالی که حق دخالت نداریم و تنها وظیفه ما نظارت بر عملکرد مسئولین است.
وی تصریح کرد: در عزل و نصبها دخالت نداشتم اما مشورت داده ام و به انتصاب افرادی که در رابطه با آنها مشورت داده ام هیچ اصراری نداشتم.
وی در رابطه با وضعیت مدیریتی منطقه آزاد ارس نیز گفت: به زودی تغییراتی در منطقه آزاد ارس خواهد افتاد چرا که دولت چهاردهم روی کار آمده و نیاز است مدیران حاضر در منطقه با سیاستهای دولت چهاردهم پیش روند.
حبیبزاده به اتحاد بین مسئولین استانی تأکید کرد و گفت: یکی از بزرگترین امتیازاتی که در استان ما وجود دارد اتحاد نمایندگان استان و شخص آقای استاندار است و امیدوارم عقبماندگی چندین ساله استان به همت این اتحاد در دولت چهاردهم تصحیح شود.
وی خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه امنیت سرمایهگذاری رتبه 26، منابع بانکی رتبه 20، تسهیلات بانکی 2 درصد (در حالی که تهران 50 درصد بوده است!) داراست.
وی اضافه کرد: سهم استان آذربایجان شرقی در اخذ مالیات سال گذشته ۱۵ همت بود در حالی که استان ما ۱۸ همت و یعنی سه همت اضافه پرداخت کرده است! و مالیات سال جاری ۲۸ همت است که استان ما قادر به پرداخت این مبلغ نیست.
وی با انتقاد از وضعیت فعلی در استان و لزوم توجه بیشتر مسئولین گفت: تولیدیها در استان ما زمینگیر شده و ناترازیهای بسیاری وجود داشته است، در سال گذشته میزان صادرات فولاد در استان ما ۱۲ میلیون دلار بود، در حالی که امسال به کمتر از ۴ میلیون دلار رسیده است.
وی در رابطه با طرح احداث فرودگاه در ارس گفت: با ایجاد فرودگاه در منطقه آزاد ارس موافقم و در این رابطه جلساتی ترتیب داده شده است ولی باید تصمیم بر اساس کار کارشناسی انجام گیرد.
حبیبزاده با اشاره به دیگر نقصها و ضعفها گفت: راه آهن استان ما کلاً فرسوده است افزایش سرعت قطار افزایش کیفیت و ظرفیت قطار از نیازهای اصلی استان ما است، حمل و نقل استان پوسیده و ماشینهای بین راهی فرسوده و همچنان با همان خودروها حمل و نقلها صورت میگیرد.
وی در پایان در رابطه با ایجاد تولیدیهای بزرگ در مرند گفت: با توجه به نبود زیرساختهای بزرگ تولیدی در مرند به دنبال این هستیم برخی از خودروسازان و شرکتهای تولیدی مادر را به شهرستان مرند بیاوریم جلساتی در این رابطه صورت گرفته اما نتیجهای حاصل نشده است که در حال پیگیری هستیم.
نماینده مردم مرند و جلفا:
تغییرات مدیریتی در ارس قطعی است
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدیها در استان ما زمینگیر شده و ناترازیهای بسیاری وجود داشته است، در سال گذشته میزان صادرات فولاد در استان ما ۱۲ میلیون دلار بود، در حالی که امسال به کمتر از ۴ میلیون دلار رسیده است.
لینک کوتاه : https://anaj.ir/?p=92241
- منبع : نصر نیوز
