به گزارش خبرنگار سرویس مذهبی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، کلمه رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است. وبه معنای سوزانیدن است و ماه رمضان به این نام خوانده شدهاست، زیرا گناهان را میسوزاند. و این ماه به عنوان خجستهترین و بهترین ماه در اسلام شناخته شده است و مسلمانان از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نام میبرند و رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم و درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده میشود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد و اگر بندگان «خدا» میدانستند که در ماه رمضان چه برکتی وجود دارد دوست داشتند که تمام سال، رمضان باشد.
حجتالاسلام همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با آناج اظهارکرد: در حدیث شریفی آمده است «لکل شئ ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»؛ برای هر چیزی بهاری وجود دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
وی ادامه داد: تغییر و تحولات در عالم مادی، که اصطلاحا بهار طبیعت نام دارد، امسال هم همانند سال پیش در تقارن ماه مبارک رمضان قرار گرفته است؛ پس دو بهار معنوی و مادی قرین، همراه و همزمان شدهاند و توصیه شده است که از هردو بهار بهرهمند شویم.
وی افزود: به این معنا که در ماه مبارک رمضان از نور قرآن و برکات معنوی آن و معانی و تفسیر این کتاب الهی استفاده کنیم و با عمل به مفاهیم قرآن وجودمان همانند عالم مادی سرسبز و خرم شود و از پیامبر اکرم(ص) سفارش شده است که خودتان را از باد بهار نپوشانید تا آنکه با برگ درختان میکند با تن و جان شماهم چنین کند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از قدیم الایام یکی از کارهای خوبی که در ایام نوروز پسندیده شده و در اسلام هم سفارش شده است مسئله دید و بازدید است و یا به عبارتی صلهارحام است که البته در تعبیر روایت آمده است که زیارت کنید همدیگر را بخاطر خدا، و ما باید نیتمان این باشد که بخاطر دستور خدا و برای جلب رضایت خدا این کار را انجام میدهیم و با عمل به این کار خیر که مزیت هایی مانند طولانی شدن عمر و پر برکت شدن زندگی دارد و قطع رحم یا فاصله گرفتن از آشنایان هم آثار بالعکس خواهد داشت پس با دید و بازدید ساده و بدون تشریفات خواهیم دید که انسجام مردم در این حوزه بیش تر خواهد بود.
انتهای خبر/
