به گزارش خبرنگار «آناج»، آذرپارک، نام شرکتی است که در سال ۱۳۸۸ با هدف فعالیت در حوزه مدیریت ترافیک و حملونقل تاسیس شده و از چندین سال پیش، عهدهدار طرح پارک حاشیهای در تبریز بوده است؛ اما از همان ایام تابحال، برخی شائبات در خصوص فعالیت این مجموعه، همواره نقل محافل مدیریت شهری و سیبل انتقادات عوام و خواص بوده است؛ چنانکه در ماههای اخیر مسئله خلعید این شرکت توسط شهرداری نیز بر سر زبانها افتاد.
عصر دیروز، هیئت مدیره این شرکت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفتهاند: ما هیچ تخلفی نداشتهایم و بر اساس قرارداد با شهرداری پیش رفتهایم و اگر تخلفی داشتیم تا امروز قرارداد ما چندین بار فسخ شده بود. بارها برای بررسی ادعای تخلف درخواست تشکیل جلسه ماده ۳۸ را داشتهایم و متاسفانه شنیده میشود برخی اعضای شورا اجازه تشکیل این جلسه را نمیدهند.
آنها همچنین در این نشست با طرح مسائلی مانند کاهش آمار دزدی از خودروها با بودن پارکبانان این شرکت و قدمهای آنان بهسوی امورات دانشبنیانی در اخذ هزینه پارکها کنار دیگر خدمات الکترونیکی؛ درصدد ارائه وضعیت شفافی از فعالیتهای خود شدهاند؛ هرچند که این مدعی (شفافیت شرکت) محل بحث بوده و میطلبد که در فرصتی قریب به بررسی صحت آن پرداخت.
بههمین بهانه نگاهی بر کنشگریهایی که در خصوص عملکرد این شرکت اخیرا از سوی برخی مسئولین و مردم، رسانهای شده است میاندازیم.
خلعید و قرارداد آبکی
روحالله رشیدی، عضو شورا و رئیس کمیسیون حملونقل چند روز پیش در گفتگوئی اذعان کرده است: قرارداد این شرکت محل ایراد است؛ شهرداری راسا قادر به خلعید این شرکت نیست و باید کمیسیون ماده ۳۸ رفعاختلاف این مسئله را مطرح کرده و تصمیمگیری کند، البته آنها نیز تابع یکسری ضوابط هستند، هرچند که از مدت قرارداد آنها زمان کمی مانده و مردادماه آینده بهاتمام میرسد، اما امسال جهت پایبند کردن آنان از افرایش تعرفه ممانعت شده است تا اهرمفشاری بر شفافیت آنان باشد.
رشیدی پیشتر نیز در این خصوص گفته بود: قرارداد به قدری آبکی بسته شده است که از ظرفیت حقوقی نمیتوان بصورت قاطع استفاده کرد و اساسا کارفرما نیز متضرر بوده و آذرپارک مفتکی به خیابانهای شهر صاحب شده است.
«پارک حاشیهای» به حاشیه رفته است
همچنین هفته پیش نیز سیدکاظم زعفرانچیلر در تذکری به شهردار، عنوان کرده بود: موضوع پارک حاشیهای به حاشیه رفته است! هر روز ۴۰ هزار تراکنش در پارک حاشیهای صورت میگیرد. برخی از تخلفات واقعا واضح است، تعجب میکنم که چرا این موضوع به حاشیه میرود؟!
او تاکید کرده بود: شارژهایی که جمع میشود، مبلغ قابل توجهی است. مدیران آذرپارک وقتی میبینند از ناحیه ما هیچ اتفاقی صورت نمیگیرد هر روز تخلفات خود را توسعه میدهند. مبالغ بسیاری از حق و حقوق شهروندان مورد اجحاف قرار میگیرد. حسابی که مسدود است از آن حساب حقوق پرداخت می شود! حرفهای زیادی در این رابطه وجود دارد!
یکی از قربانیان آذرپارک…
حتی احد صادقی نیز در تائید تذکر زعفرانچیلر خود را «یکی از قربانیان آذرپارک» خوانده و حکیمه غفوری، دیگر عضو شورای شهر، نیز یادآور شده بود: در روزهای اخیر که ماشین را پارک کردم پارکبان آذرپارک گفت باید پلاکتان را شارژ کنیم، گفتم اجازه بدهید این جلسه را من پرداخت کنم، گفتند نمیشود باید شارژ کنید! و از ۳۰ هزار تومان کمتر نمیتوانیم شارژ کنیم چون دستور است و باید کارتها شارژ شده باشد.
جنگ مستضعف با مستضعف
رشیدی نیز خاطرنشان کرده بود: در رابطه با پارک حاشیهای به نظر میرسد پیمانکار تا پایان شورای ششم، نشانه و علامت پیروزی خود را نشان داده و برای پشتسر گذاشتن شورای هفتم نیز برنامهریزی خواهد کرد! گروکشی پیمانکار از پارکبانها مشخص است و متاسفانه با شهروند دستبهیقه میشود که نامش را جنگ مستضعف با مستضعف گذاشتهایم!
تداوم انتقادات؟
بنظر میرسد با تداوم چنین وضعیتی صرفا کمیسیون ماده ۳۸ با اهرم فشار حداقلی خود، یعنی ممانعت از افزایش تعرفه تا چندی این روند را تداوم دهد، اما آنچه که بعید بنظر میآید مسئله شفافیت این شرکت در خصوص شائبات مالی و حقوقی مطرح است که محتمل همانند سالهای قبل با گذار از انتقاداتی فصلی به کار خود ادامه دهد، مگر اینکه عزمی برای ورود جدی به این مسئله صورت بگیرد؛ پایگاه خبری آناج در روزهای آتی جهت بررسی جامعتر این موضوع، گفتگوهایی با اعضای شورا، کارشناسان و مدیران این شرکت خواهد داشت.
انتهای پیام/

این شرکت دزد است. قبلاً با یک پیام اعلام خروج می کردیم الان می گن نرم افزار نصب کن و خروج بزن. پدر من گوشیهای هوشمند ندارد چه کند. چند روز قبل ۵۰ هزارتومان شارژ زده الان پارکبان می گن سی و چهارهزار تومان هم بدهکار هستید. یک پارک نیم ساعتی را برایش سه ساعت ثبت شده است. اینکه پارکبان خروج زده یا نزده الله عالم.