به گزارش آناج، شهر تبریز به دلیل دارا بودن زیر ساخت های و شهرک ها و تاسیسات صنعتی در حاشیه خود، در فصل سرد سال با معضل آلودگی هوا دست و پنجه می کند.
پدیده وارونگی دما و به تبع آن ایجاد آلودگی هوا و تثبیت چند روزه ناشی از عدم بارش یکی از معضلات شهروندان تبریزی در پاییز و زمستان است.
کارشناسان محیط زیست استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز، آلودگی ناخواسته تاسیسات نفتی و پتروشیمی و در نهایت خودروها رو عمده ترین دلایل ایجاد آلودگی هوا را در تبریز میدانند.
البته در سالهای گذشته با اجرای L.E.Z و ممنوعیت ورود خودروهایی که معانیه فنی ندارند و همچنین طرح زوج و فرد تا اندازه میزان اثر آلایندگی خودرو ها کاهش یافته است.
در این میان اما آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز همچنان با مشکل مواجه است. مهدوی فرماندار تبریز خواستار برخورد جدی محیط زیست با واحدهای آلاینده شد و افزود: درصد آلودگی حاصل از مازوت بالا بوده و بخش قابل توجهی از آلودگی شهر تبریز ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی هست که باید تمام تلاش جهت تأمین سوخت پاک این نیروگاه انجام گیرد.
وی با تأکید بر اینکه نباید در مراکز بزرگ جمعیتی از سوخت مازوت استفاده شود، گفت: ماشینآلات و خودروهای فرسوده، آلاینده و حتی ماشینآلات سنگین به راحتی داخل شهر تردد میکنند که قابل قبول نیست. در پایان این جلسه مقرر گردید: به منظور افزایش استقبال از حمل و نقل عمومی، توسعه کمی و کیفی اتوبوسهای درون شهری توسط سازمان اتوبوسرانی شهرداری مورد توجه قرار گیرد.
از طرفی در هفته جاری فیروز خداییمدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران وعده داد قطعی گاز در شمالغرب کشور نخواهیم داشت و از افزایش 30 درصدی میزان گاز انتقالی در این منطقه نسبت به مدت مشابه در سال 99 خبرداد.
حال باید دید با حل مشکل گاز رسانی آیا در روزهای پیش روی پاییز و زمستان در نیروگاه تبریز باز هم از مازوت استفاده خواهد شد؟
گفتنی است در دی ماه سال 95 طبق آمار اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی تبریز 28 روز آلوده را تجربه کرد. این فاجعه در حالی بود که فرماندار وقت تبریز و مسئولین نیروگاه استفاده مازوت را منکر میشدند و علت آلاندگی را اتوبوسهای شهری خط واحد معرفی میکردند، در بهار سال 96 فرماندار وقت در گفتگویی اذعان کرد در زمستان 95مجبور به استفاده از مازوت شدیم!
انتهای پیام/
