به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، جواد آهنگری: سفر نظارتی رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور به استان آذربایجان شرقی، فرصت ارزشمندی بود برای حضور در عرصه عمل و مشاهده مستقیم فرایندهای خدمترسانی و رصد اثربخشی که امکان واکاوی عمیق نقاط ضعف و قوت و شناسایی دقیق ظرفیتهای قابل توسعه را فراهم میآورد و زمینهساز تدوین برنامهای مبتنی بر واقعیتهای میدانی برای شتاببخشی به کیفیسازی خدمات و استقرار الگوی یکپارچه خدمترسانی در سطح کشور میشود.
عقیلی در این نشستها، بر چهار محور کلان تأکید کرد: تحول در معماری خدمترسانی از طریق استقرار «پرونده واحد مددجو»، استقرار نظام نظارتی پیشرفته مبتنی بر رتبهبندی عملکردی، تحقق عدالت سازمانی در توزیع منابع و دسترسی به خدمات و توانمندسازی ساختاری مراکز از طریق توسعه سرمایه انسانی و زیرساختها.
از دستاوردهای عملیاتی این گفتگو میتوان به تدوین دستورالعمل اصلی مراکز، طراحی شیوهنامههای تخصصی، برنامهریزی برای افزایش ظرفیت مراکز و تعامل سازنده با مجلس برای تأمین اعتبارات اشاره کرد. این اقدامات، گام بلندی در راستای نهادینهسازی نظام خدمترسانی یکپارچه، هوشمند و عادلانه به شمار میرود.
آنچه در ادامه میخوانید، گزارشی جامع از نشست خبری و مهمترین محورهای مطرح شده توسط رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی ستاد بهزیستی کشور، در جریان سفرکاری و نظارتی به استان آذربایجانشرقی است . در این نشست، عقیلی ضمن تشریح جزئیات این سفر، به تبیین برنامههای آتی مراکز مثبت زندگی پرداخت.
جزئیات سفر نظارتی به آذربایجان شرقی
آیدا عقیلی، رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه فشرده بازدید از مراکز مثبت زندگی در این استان گفت: در راستای نظارت، هدایت و ارتقای عملکرد مراکز مثبت زندگی، بلافاصله پس از ورود به تبریز، بازدید از چهار مرکز مثبت زندگی در این شهر را آغاز کردیم و روز بعد نیز با سفر به شهرستانهای مراغه، عجبشیر و بناب، بازدیدها را ادامه دادیم که در مجموع از ۱۳ مرکز، بازدید فنی صورت گرفت. وی افزود: همچنین در نشست صمیمی و تخصصی با اعضای هیئت مدیره کانون مراکز مثبت زندگی و کارگروه مراکز مثبت زندگی استان با حضور اعضای شورای اداری بهزیستی و روسای مراکز مثبت زندگی استان، مسائل، چالشها و راهکارهای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
جزئیات سفر نظارتی به آذربایجان شرقی
آیدا عقیلی، رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه فشرده بازدید از مراکز مثبت زندگی در این استان گفت: در راستای نظارت، هدایت و ارتقای عملکرد مراکز مثبت زندگی، بلافاصله پس از ورود به تبریز، بازدید از چهار مرکز مثبت زندگی در این شهر را آغاز کردیم و روز بعد نیز با سفر به شهرستانهای مراغه، عجبشیر و بناب، بازدیدها را ادامه دادیم که در مجموع از ۱۳ مرکز، بازدید فنی صورت گرفت. وی افزود: همچنین در نشست صمیمی و تخصصی با اعضای هیئت مدیره کانون مراکز مثبت زندگی و کارگروه مراکز مثبت زندگی استان با حضور اعضای شورای اداری بهزیستی و روسای مراکز مثبت زندگی استان، مسائل، چالشها و راهکارهای مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اهداف سفر؛ نظارت، هدایت و اصلاح
عقیلی هدف اصلی این سفر را نه تنها نظارت، بلکه «هدایت و اصلاح» عنوان کرد و افزود: در این سفر به ارزیابی همزمان عملکرد سه رکن ستاد کشوری، ستاد استانی و خود مراکز پرداختیم تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، برنامه اصلاحی گامبهگام تدوین کنیم.
تمرکز بر اصلاح و ارتقای عملکرد
وی با اشاره به نتایج بازدید از تعدادی از مراکز مثبت زندگی در شهرستانها اظهار داشت: هماهنگیهای بسیار خوبی در استان شاهد بودیم . عملکرد برخی مراکز، فراتر از انتظار و بسیار مطلوب بودند و بعضی مراکز دیگر نیز نیازمند دریافت راهنمایی و راهکارهای اصلاحی برای رفع تدریجی مشکلات بودند. رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی ما بیشتر بر بررسی نقاط ضعف و قوت مراکز، عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی و همچنین ارزیابی هماهنگیهای درونسازمانی بود.وی با تأکید بر رویکرد اصلاحمحور این بازدیدها افزود: هدف اصلی، ارائه راهکارهای اصلاحی و برنامهریزی برای ارتقاء سطح خدمات مراکز مثبت زندگی است.رئیس اداره راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: ما باید در استانها، ادبیات و عملکرد مشابه، یکپارچه و کارآمد و در سطح بهره وری بالا داشته باشیم. این مراکز که در قالب شبکه ای در محلات و با مشارکت شرکای کاری ایجاد شدهاند، در واقع بازوان اجرایی سازمان به شمار میروند.
انتهای خبر/
