به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، تفکر امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهان اسلام و فراتر از آن، تأثیر عمیقی بر نظامهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته است.
تحلیلگران حوزه سیاست معتقدند عمده اندیشههای پیر جماران بر محور عدالت، معنویت و استکبارستیزی استوار است و به باور بسیاری از صاحبنظران، این سه رکن اصلی، اساس شکلگیری و ادامه حیات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
در این گزارش به مناسبت سالرور ارتحال امام خمینی(ره) به بررسی دیدگاه چند تن از اساتید و فعالین دانشگاهی و حوزوی تبریز در خصوص تأثیر تفکر آن یار سفر کرده بر اسران و جهان پرداخته شده است.
عدالت، محور اصلی اندیشه امام خمینی (ره)
حجتالاسلام و المسلمین محمد انوری، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، در گفتگو با خبرنگار ما عدالت را محوریترین موضوع در اندیشه حضرت امام خیمینی (ره) معرفی میکند.
به گفته وی، امام خمینی(ره) نظام جمهوری اسلامی را بر پایه عدالت بنا نهاد و معتقد بود که عدالت باید به عنوان ستون مستحکمی باشد که انقلاب اسلامی حول آن شکل میگیرد.
نگاه امام خمینی(ره) به عدالت، نگاهی ساختاری است که فرد در چارچوب آن جایگاه خود را مییابد و میتواند به آن دست یابد.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید میکند که هدف اصلی امام از عدالت اجتماعی، بازگرداندن کرامت به مستضعفان بود تا آنان بتوانند جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند و احساس عزت و کرامت کنند.
از نظر حجتالاسلام انوری در این مصاحبه، عدالت فقط به معنای توزیع برابر نیست بلکه ساختارهایی است که این عدالت را تضمین میکند.
عدالت، عقلانیت و معنویت؛ سه رکن تفکر امام راحل
احمد خردمند از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تبریز، با تحلیل عمیقتری به موضوع عدالت پرداخته و به خبرنگار ما میگوید: نظر امام خمینی(ره) درباره عدالت نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام و حتی سطح بینالمللی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی، عدالت، عقلانیت و معنویت اغلب به صورت جداگانه یا ناقص مطرح بودهاند، اظهار میدارد: در برخی نظامها معنویت بدون عقلانیت و عدالت بوده و در نظامهای مارکسیستی مساوات به جای عدالت مطرح شده است.
به عقیده احمد خردمند، مشکل اساسی در جهان امروز وجود تبعیض و ناعدالتی به دلیل انتزاعی بودن این سه رکن اصلی است و هنر امام خمینی(ره) در این بود که توانست این سه مؤلفه را در قالبی عملی و ساختاری در هم بیامیزد. عدالت اجتماعی، آموزشی، امنیتی و توزیعی در اندیشه امام یکپارچه است و فلسفه حکومت را عدالت میداند.
این پژوهشگر حوزه سیاسی معتقد است عدالت هزینهبر است و این مسئلهای است که نباید با اصطلاحاتی مانند ناترازی پاک شود.
استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان
عزیز جوانپور، استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و تحلیلگر حوزه سیاسی، در گفتگو با خبرنگار ما تاکید میکند که انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) بر پایه استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان شکل گرفته است.
به گفته وی، امام خمینی(ره) در برابر هر گونه نافرمانی در برابر خدا و ظلم به مستضعفان ایستادگی کرد و این موضعگیری را وظیفه ذاتی انبیا و اولیای الهی میدانست.
وی همچنین به نقش امام خمینی(ره) در تربیت و هدایت جوانان اشاره میکند و میگوید: امام خمینی(ره) باور داشت که عقبماندگی کشور تنها با جوانانی فداکار، پرنشاط، دانشمحور و دارای روحیه خطرپذیری قابل جبران است. این دیدگاه، اهمیت ویژهای به جوانان داده و آنها را به عنوان سرمایههای اصلی کشورایران معرفی میکند
منظومه فکری امام خمینی (ره)
حجتالاسلام و المسلمین مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، بر ضرورت شناخت منظومه فکری امام خمینی(ره) تاکید دارد و به خبرنگار ما میگوید: امام خمینی(ره) با سازماندهی نظامهای بینشی، کنشی و ارزشی، منظومه فکری منسجمی را شکل داد که در حوزههای مختلف فرد و جامعه تأثیرگذار باشد.
عضو هیات علمی گروه معراف اسلامی دانشگاه تبریز همچنین بیان میکند که امام راحل، اسلام را از طریق عقل، نقل و ولایت برای مسلمانان و جهانیان شناساند.
از دیدگاه حجت الاسلام نظری، امام خمینی(ره) تنها کلمات و شعارهای مذهبی را مطرح نکرد بلکه آنها را به میدان عمل آورد، که این موضوع در تربیت شهیدانی همچون آیت الله مطهری و سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تجلی یافته است.
بنیانگذار جمهوری اسلامی و احیاگر اسلام در عصر حاضر
علی جعفریآذر، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، امام خمینی(ره) را از دو جنبه مهم معرفی میکند؛ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و احیاگر اسلام در دوره معاصر.
این نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما درباره ابعاد شخصیتی این مرد آسمانی چنین می گوید: امام خمینی(ره) در زمانی که جهان بین دو قطب شوروی و آمریکا تقسیم شده و جریانهایی چون الحاد و لیبرالیسم غالب بودند، با شجاعت نظامی مبتنی بر اسلام را بنیان گذاشت.
جعفری آذر همچنین به مدیریت امام خمینی(ره) در سختترین شرایط کشور، از جمله جنگ تحمیلی 8 ساله و بحرانهای سیاسی اشاره میکند و میگوید: امام عزیز نه مردم را حذف کرد و نه به افراط در مفهوم جمهوریت روی آورد. ایشان بر اصول مردمسالاری تأکید داشت اما آن را در چارچوب اسلام تعریف و تبیین میکرد.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت تداوم خط فکری امام خمینی، می گوید: مقام معظم رهبری جملهای نورانی دارند که برای آن که انقلاب زنده بماند، باید امام زنده بماند؛ این زنده بودن، به معنای حیات فیزیکی نیست؛ بلکه منظور این است که تفکر، اندیشه و مبانی امام در عرصههای مختلف باید زنده بماند.
رهبر انقلاب از آغاز تاکنون، اصلیترین صیانتکننده از مسیر امام بودهاند. ایشان برای جلوگیری از هرگونه انحراف از مسیر انقلاب، بارها تأکید کردهاند که راه ما همان راه امام است.
کلام پایانی
نگاه امام خمینی(ره) به عدالت، معنویت، عقلانیت و استکبارستیزی، پایههای مستحکم انقلاب اسلامی را تشکیل داده و همواره به عنوان راهنمایی برای نظام جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام مطرح بوده است. اندیشه امام خمینی(ره) ساختاری است که در آن انسانها به ویژه مستضعفان از حق و کرامت خود بهرهمند میشوند و نظامهای حکومتی بر مبنای عدالت شکل میگیرند. همچنین اهمیت تربیت جوانان، تأکید بر ولایت و معرفت دینی و مدیریت حکیمانه امام، مسیر توسعه و حفظ انقلاب را تضمین کرده است.
امروز، بیش از ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأثیر اندیشههای امام خمینی(ره) در ایران و فراتر از آن، در جهان اسلام به خوبی دیده میشود و الهامبخش حرکتهای عدالتطلبانه و ضد استکباری است.
انتهای خبر/
