• امروز : جمعه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 5 December - 2025
آناج گزارش می‌دهد؛

هشدار برای آزادراه تبریز – زنجان

  • کد خبر : 101895
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۵
هشدار برای آزادراه تبریز – زنجان
آزادراه تبریز – زنجان طی سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌توجهی شرکت‌های بهره‌بردار خصوصی، به یکی از پرمخاطره‌ترین محورهای کشور تبدیل شده است. خرابی شدید روکش آسفالت، ایجاد چاله‌ها و فرسایش مداوم جاده، بارها منجر به بروز تصادفات مرگبار شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آناج»، آزادراه تبریز – زنجان به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی ارتباطی شمال‌غرب کشور و بخش مهمی از کریدور ترانزیتی تهران – بازرگان و مسیر تاریخی راه ابریشم، در سال‌های اخیر با مشکلات گسترده‌ای در حوزه ایمنی و کیفیت زیرساختی روبه‌رو شده است.

فرسودگی شدید آسفالت، تصادفات پرتکرار، و نارضایتی گسترده عمومی باعث شده این آزادراه، به نماد ناکارآمدی در نگهداری راه‌های کشور تبدیل شود. این گزارش مروری است بر وضعیت موجود، اقدامات انجام‌گرفته، نقش نهادهای نظارتی و انتظارات پیش رو.

 

وضعیت بحرانی و نارضایتی عمومی

آزادراه تبریز – زنجان طی سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌توجهی شرکت‌های بهره‌بردار خصوصی، به یکی از پرمخاطره‌ترین محورهای کشور تبدیل شده است. خرابی شدید روکش آسفالت، ایجاد چاله‌ها و فرسایش مداوم جاده، بارها منجر به بروز تصادفات مرگبار شده است.

اعتراض‌های مردمی در فضای مجازی و رسانه‌ها، همراه با هشدارهای پیاپی پلیس راهور، باعث شد که موضوع وضعیت نابسامان این محور، به دغدغه‌ای ملی تبدیل شود. برخی کاربران در فضای مجازی از این مسیر با تعبیر «جاده مرگ» یاد کرده‌اند.

 اعتراض رسمی نمایندگان مجلس و آغاز پیگیری جدی

علی جعفری‌آذر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفتگو با خبرنگار آناج، اظهار کرد: در واکنش به اوضاع نامطلوب جاده، ۱۱ تن از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بانک ملی ایران، خواستار تسریع در آغاز عملیات روکش آسفالت شدند.

وی با اشاره به افزایش نارضایتی‌های عمومی نسبت به وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه پیامبر اعظم (ص) در مسیر تبریز – زنجان، گفت: نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای رسمی به تاریخ ۱۴۰۴/۲/۱۰ خطاب به مدیرعامل بانک ملی ایران، خواستار تسریع در اجرای عملیات بهسازی و روکش آسفالت این مسیر پرتردد شدند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر یادآور شد: در این نامه که با استناد به مصوبه هیأت وزیران به شماره ۶۵۵۵۷۶۵۶۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ و نیز ابلاغیه کمیسیون عمران مجلس تنظیم شده از شرکت احداث آزادراه تبریز – زنجان وابسته به بانک ملی خواسته شده هرچه سریع‌تر نسبت به آغاز عملیات اجرایی اقدام نماید.

 

هشدار نسبت به وضعیت موجود

جعفری‌آذر با اشاره به بخشی از متن این نامه عنوان کرد: در این متن تاکید شده است که «بانک ملی شرکت احداث آزادراه تبریز – زنجان نسبت به امضاء و ابلاغ الحاقیه تنظیمی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور مربوط به سهامداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در آزادراه تبریز- زنجان و بالعکس اقدام نماید و سازمان راهداری نیز نسبت به آغاز عملیات اجرایی بهسازی و روکش آزادراه مذکور اقدام نماید.»

وی گفت: نمایندگان در بخش دیگری از این نامه در تذکر به رئیس بانک ملی ایران یادآور شده‌اند که «بنابراین با توجه به وضعیت بسیار نامناسب آسفالت آزادراه موصوف و تصادفات مکرر و نارضایتی مسافران و گردشگران از وضعیت موجود و با توجه به سپری شدن بیش از ۸ ماه از مصوبه دولت و ۴۵ روز از ابلاغ کمیسیون عمران مجلس با قید فوریت دستور فرمایید اقدام لازم در این خصوص بعمل آید و از نتیجه اینجانبان را مطلع دارند.»

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر تصریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به اهمیت این محور ارتباطی بانک ملی ایران و شرکت مربوطه اقدامات لازم را در اسرع وقت آغاز کنند تا شرایط ایمن و مناسبی برای تردد فراهم شود. این نمایندگان، بانک ملی را به‌عنوان سهامدار اصلی شرکت آزادراه تبریز – زنجان، مسئول وضعیت موجود دانستند و هشدار دادند در صورت عدم اقدام سریع، وزیر راه و شهرسازی را به مجلس فراخواهند خواند.

 ورود استانداران، دولت و تصویب اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی

همچنین با پیگیری مشترک استانداران آذربایجان‌شرقی و زنجان، و دخالت مستقیم کمیسیون عمران مجلس، موضوع بهسازی آزادراه در سطح ملی پیگیری شد. طبق گزارش وزارت کشور، در جلسه‌ای در دفتر دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری طرح‌های خاص، مقرر شد عملیات روکش آسفالت این مسیر به‌طور فوری با اعتباری معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شود. این تصمیم، در پاسخ به دستور ویژه رئیس‌جمهور اتخاذ شد.

در این نشست که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌ها، مدیرعامل شرکت آزادراه زنجان – تبریز، نماینده بانک‌های سرمایه‌گذار، مدیر بهره‌برداری راه‌های کشور و نماینده معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، تاکید شد که این پروژه تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای کشور آغاز خواهد شد.

عملیات اجرایی روکش آسفالت در حوزه استحفاظی استان زنجان به‌صورت رسمی آغاز شده است. این پروژه به دو پیمانکار واگذار شده و قرار است در دو فاز مجزا اجرا شود.

با این حال، به‌گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، عملیات به‌دلیل بارش باران به‌طور موقت متوقف شده و با بهبود شرایط جوی، مجدداً از سر گرفته خواهد شد. وی همچنین از عزم جدی برای بازسازی ۵۶ کیلومتر از مسیر خبر داد.

 هشدار دستگاه قضایی: اگر نمی‌توانید، کنار بروید

دادستان عمومی و انقلاب زنجان با موضع‌گیری جدی در قبال وضعیت آزادراه، خطاب به شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه هشدار داد. به‌نقل از خبرگزاری فارس، دادستان اعلام کرد: «اگر شرکت مربوط به آزادراه‌ها برای حل معضل جاده زنجان به تبریز راهکاری ندارد، بهتر است عرصه را برای فعالیت راهداری زنجان خالی کند.»

وی همچنین افزود که ادامه این وضعیت منجر به افزایش تلفات جاده‌ای شده و از دستگاه‌های مسئول خواست با فوریت وارد عمل شوند.

چشم‌انداز پیش رو

وحید یوسف‌زاده از کارشناسان حوزه راه‌سازی در گفتگو با آناج یادآور شد: آزادراه تبریز – زنجان که زمانی نماد توسعه حمل‌ونقل در شمال‌غرب کشور بود، امروز به یکی از بحران‌زده‌ترین مسیرهای بین‌شهری بدل شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با دخالت نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی، قوه قضاییه و تخصیص اعتبارات ملی، روزنه امیدی برای بازسازی آن ایجاد شده است.

وی مهم‌ترین اقدامات پیش رو را برشمرد و عنوان کرد: داوم نظارت بر اجرای دقیق و سریع پروژه، جلوگیری از تأخیر مجدد پیمانکاران با ضمانت‌نامه اجرایی، ارائه گزارش‌های منظم پیشرفت به افکار عمومی و ایجاد سازوکار پاسخگویی شفاف توسط بانک ملی و شرکت بهره‌بردار از جمله مواردی است که باید جدی دنبال شود.

وی افزود: اگر این مسیر با جدیت و شفافیت اصلاح شود، می‌تواند نه‌تنها اعتبار دوباره‌ای برای مدیریت زیرساختی کشور کسب کند، بلکه جان صدها نفر از هم‌میهنان را از خطرهای مرگبار نجات دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://anaj.ir/?p=101895

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.