مخاطبان محترم : بدینوسیله از مشکل فنی پیش آمده که موجب عدم دسترسی به بخش هایی از سایت و نیز عدم بروز رسانی آن شده بود پوزش می طلبیم.
آرشیو










عضويت در خبرنامه
0 نظر
تاریخ خبر : 1392/4/2 - 9:39
کد خبر : 40885
معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود.
به گزارش آناج به نقل از همشهری جوان، بازتاب موفق مخاطبان پس از سری اول «هوش سیاه» در سال ۸۸ باعث شد که آب پرور سری دوم را هم کلید بزند. حالا او تمام قد از سریالش دفاع می‌کند و می‌گوید قصه طوری طراحی شده که قابلیت دوباره ادامه پیدا کردن را هم دارد. پس منتظر سومین هوش سیاه هم باشید!


چرا «هوش سیاه» را ادامه دادید؟

معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود. از همان‌جا ما به فصل‌ها و اپیزود‌های بعدی هم فکر کردیم. من همانجا گفتم این قضیه می‌تواند حداقل تا ۱۰۰ قسمت ادامه پیدا کند.


پس «هوش سیاه ۳» در راه است؟

نه شرایطی وجود دارد که من نمی‌توانم ادامه‌اش بدهم.


مگر ساختن سریال پلیسی در ایران چه دردسر‌هایی دارد؟

سختی ندارد. زمینه‌هایش باید مهیا باشد. اول از همه زمینه‌های نرم‌افزاری‌اش؛ باید بدانیم از لحاظ فکری وارد چه حوزه‌ای می‌شویم و وقتی کار اکشن و پلیسی می‌کنیم باید چه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را در کار شریک کنیم. در واقع بدانیم که این سریال‌ها با کار‌های آپارتمانی تفاوت دارد،‌ هم هزینه‌هایش فرق می‌کند، هم زمانی که باید صرف کنیم،‌هم آدم‌هایی که درگیرش می‌شوند، تخصص پیچیده‌ای دارند. همه آدم‌هایی که وارد این حوزه می‌شوند، باید آمادگی ذهنی داشته باشند تا یک اثر ناموفق به کار‌های قبلی اضافه نشود. به لحاظ سخت‌افزاری هم باید زمینه‌های تولیدی، تجهیزاتی، ماشین آلات و امکاناتش مهیا باشد. در این سریال‌ها با اکسسوار یک خانه سروکار نداریم. آکسسوارمان ماشین‌ها، سلاح‌های مختلف، هلی‌کوپتر و امکاناتی است که قهرمان و ضد‌قهرمان قصه برا ی جذاب شدن به آن نیاز دارند. سینما و تلویزیون ایران در این زمینه تجربه کمی دارد و بعضی جاها مجبوریم آزمون و خطا داشته باشیم.


پس چرا ما درباره سریال‌های پلیسی سراغ تجربه‌گرایی نمی‌رویم؟ در چند دهه گذشته فقط چند سریال پلیسی موفق مثل «کارآگاه علوی» و «خواب و بیدار» داریم.

برای اینکه ما استراتژی و یک مدیریت فرهنگی واحد نداریم. زمانی تلویزیون این کار را انجام می‌داد، یعنی می‌توانستی به یک وحدت رویه در زمینه امور فرهنگی فکر کنی. آن خط پررنگ فرهنگی را می‌دیدی که تلویزیون روی همه چیز - حتی سینما - تاثیر می‌گذاشت. این نشان می‌دهد که چقدر سازندگان فرهیخته‌ای در تلویزیون حضور داشتند و چه مدیریت فرهیخته‌ای وجود داشت که می‌توانست آنها را به این سمت راهبری کند. اما الان می‌بینیم که به دلیل صف‌آرایی وحشتناک رسانه‌های بیرونی ما بی‌خود در لاک دفاعی فرورفته‌ایم. رسانه ما از خلاقیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به جای فرو رفتن در لاک دفاغی فرهنگی، باید به تنهاجم فرهنگی رو بیاورد.


سروکله زدن با مفاهیم کامپیوتری و اینترنتی دنیای مجازی در سریال‌، مخاطب عام سریال را پس نزده؟

اصلاً رفته رفته همه به این نکته می‌رسند که ظاهراً ناگزیر هستند از این مسائل سردربیاورند. سری اول را که می‌ساختیم، کمی نگران این طیف مخاطبان بودیم. طبیعتاً نشانه‌گیری ما سمت جوانان بود. برای همین هم این قصه انتخاب شد. اما فکر می‌کردیم آدم‌های میانسال، سنتی‌ها و کسانی که سروکاری با تکنولوژی جدید ندارند، ما را پس خواهند زد. کم‌کم دیدیم این جوری نشد. شاید وجود زمینه داستانی،‌گره‌افکنی‌ها و... آنها را علاقه‌مند می‌کرد که سریال را ببینند. در این سری به موضوعات تخصصی نگاه کرده‌ایم و کمی پیچیده‌تر شده. گاهی از طرف کاربر‌های حرفه‌ای‌تر مورد انتقاد قرار گرفتیم که چرا در بعضی مواقع ساده‌انگاری شده. ما هم گفتیم می‌خواستیم معدل کلی را بگیریم که نه سیخ بسوزد، نه کباب. به خاطر همین این دفعه خیلی حرفه‌ای و دقیق پیش رفته‌ایم. مخاطبان این سری از سری پیش هم بیشتر هستند.


در اجرای فرم تصویری سریال، آگاهانه از فرم سریال «۲۴» استفاده کرده‌اید؟

«هوش سیاه ۱» بعد از سریال «۲۴» ساخته شده و ممکن است این تصور به وجود بیاید که تقلید کرده‌ایم اما من در تله فیلم «خشاب خالی» هم که قبل از نمایش سریال «۲۴» ساخته‌ام، از همین فرم اسکرین استفاده کرده‌ام. البته من فوق‌العاده «۲۴» را دوست دارم.


به نظر خودتان پلیس‌های سریال توقع مخاطب را برآورده می‌کنند؟ شکل دیگری از پلیس در ذهنتان نبوده که عملی نشود؟

ما می‌خواستیم پلیسمان را چابک‌تر، تیز‌هوش‌تر و تکنیکال‌تر نمایش بدهیم. چون هم جهان نوین این سمت در حرکت است، هم برای ما یک چالش ایجاد کرده بود که این آدم‌ها باید توانمند و هوشمند باشند که بتوانند با جنایت‌ها هوشمندانه مقابله کنند. بالاخره نزدیک ۴۰ قسمت اینها مثل موش و گربه دنبال هم هستند اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید پلیس ناتوان است. برای اینکه نشانه‌های تیز‌هوشی او را می‌بیند. جاهایی حتی از مجرم جلوتر حرکت می‌کند ولی در بازی موش و گربه به ابتکار عمل دست موش است.


چرا اصرار دارید که علاوه بر دنبال کردن روایت قصه اصلی در سریال، همزمان موضوعاتی مثل شرکت‌های هرمی و... را با هم پیش ببرید؟

اصولا دوست دارم این خرق عادت انجام شود. اینکه وسط سریال شام هم بخوریم و با مهمان هم حرف بزنیم ولی هیچ چیز را از دست ندهیم، یک تصور قدیمی و نخ‌نما شده است. نباید بتوانید سریال را رها کنیم. باید به بغل دستی‌تان بگویید «حرف نزن، می‌خواهم سریال ببینم» به همین خاطر باید حجم و ریتم اطلاعات طوری باشد که خلائی در آن ایجاد نشود. اگر جایی هم هست که داستان سبک‌تر پیش می‌رود، باید بدانید اینها به اصطلاح نفس خور وسط کار است. وقتی شما به نقطه هیجان می‌رسید، دریچه‌های یادگیری بازتر است و بهتر یاد می‌گیرید. این نقطه حدی دارد. بعد از آدرنالینی که با هیجان به شما تزریق می‌شود، باید یک نفس راحت بکشید. مثل عوض کردن دنده و خلاص کردن برای ماشین. منتهی مردم ما بدعادت شده‌اند. حق مردم است که فیلم و سریال درجه یک ببینند. اگر این اتفاق بیفتد. دیگر خودشان سمت آثار سطحی نمی‌روند. یکی از آرزو‌ها و اهداف من همین سلیقه‌سازی برای مردم است.

 
به خاطر همین فضای زندان سریال را هم متفاوت و فرهنگی طراحی کرده‌اید؟! «انگار این زندان اساسا در ایران نیست.

من فکر می‌کنم فضای ایده‌آل باید این جوری باشد. واقع‌گرایانه با این موضوع برخورد نکرده‌ام. من نرفته‌ام و دوربینم را در یک زندان بگذارم و از همان استفاده کنم. آن موقع که چیزی به جامعه‌ام اضافه نکرده‌ام من باید الگو بسازم و بگویم یک زندان آرمانی، فقط می‌تواند مراودات اجتماعی یک زندانی را از او بگیرد، نه چیز‌های دیگری را.

 
اما به درک مخاطب از واقعیت ضربه می‌زند.

بله. روز‌های اول ما را به سریال «فراز از زندان» نسبت می‌دادند. هرچه بیشتر پیش رفتیم. این حرف و حدیث‌ها کمتر شد. معلوم می‌شود که باید عادت‌های قدیمی را دور برزیم. من سعی کردم در سریالم به اصطلاح‌ نمایشی‌ها یک دنیای خود‌بسنده بسازم. دنیایی که خودش کامل است و قواعدی دارد که به آن احترام می‌گذارد. بعد از مدتی مخاطب فرض می‌گیرد که این زندان واقعی است. البته من فقط ۴ قسمت از «فرار از زندان» را دیدم و بقیه‌اش را ندیدم تا ناخودآگاه از آن تاثیر نگیرم.

 
خودتان از پلیسی‌ها کدامشان را دوست دارید؟

در بین خارجی‌ها «۲۴» و در سریال‌های داخلی «خواب و بیدار» آقای فخیم‌زاده.


از نظر شما شاخصه‌های یک کار پلیسی موفق چه چیز‌هایی است که این دو سریال را می‌پسندید؟

باید مولفه‌های استاندارد ژانر پلیسی واکنش را رعایت و چاشنی نو‌آوری را به آن اضافه کرد. بومی‌سازی را هم باید در کار پلیسی تعریف کرد. سینما یک پدیده فرهنگی است. ژانر‌بندی‌ها هم که دست ما نیست و قبلاً اتفاق افتاده. وقایع پلیسی هم که رخ می‌دهد، در جوامع شهری ما اتفاق می‌افتد. فرهنگ جوامع شهری فعلی ما تفاوت چندانی با سایر نقاط دنیا ندارد. به خاطر همین باید از کلی‌گویی پرهیز و بحث ریز‌کنیم.


بالاخره ما کار خارجی پلیسی زیادی دیده‌ایم و ناخودآگاه خودمان را با آن مقایسه می‌کنیم. به خاطر همین من باید خیلی بی‌هوش و حواس باشم که بخواهم غربی‌سازی کنم. معمولاً منظور ما از فرمی بومی، یک فیلم ایستا با پلان‌های طولانی، اندازه قاب‌های بی‌خاصیت و بی‌حرکت است. در حالی که دوربین من یک لحظه آرام و قرار ندارد. اینها گرام و ابزار سینماست تا بتوانم تاثیر‌ بگذارم. ضمن اینکه ما الان در پخش جرم و تعدیلی نداریم. اگر از فرهنگ مردم فاصله داشتیم قطعاً با شمشیر پخش مواجه می‌شدیم.
برچسب ها : آناج , زندان , فیلم , پلیس , هوش سیاه ,
نظرات
نام
ایمیل
متن پاسخ
نام
ایمیل
متن نظر
اداره شهر بدون مشارکت شهروندی ممکن نیست خفه کردن مرد 58 ساله تبریزی با شال گردن جدول/ افزایش قیمت سکه و ارز 16 آذر روز تجلیل از نخبگان است یا روز استکبار ستیزی؟!+جوابیه دانشگاه ترویج و معرفی دستاوردهای ایران اسلامی محوریت تولید آثار در بسیج هنرمندان لازمه ی تحقق شعار سال، داشتن روحیه ی بسیجی است سردار جعفری: فتنه۸۸ خطرناک‌تر از جنگ بود/ سردار سلیمانی خاری در چشم دشمن روابط عمومی اورژانس: اطلاعات صحیح به اپراتور های 115 بدهید رتبه 25 آذربایجان شرقی از نظر تعداد کودکان کار/اطلاع درباره کودکان خیابانی به سامانه 123 و 137 برف راه 140 روستای آذربایجان شرقی را مسدود کرد جمع آوری 67 معتاد تابلو و خطرناک در تبریز لزوم آموزش مردم برای مقابله با حملات زیستی، هسته ای و سایبری شیوه‌نامه اجرایی ارتقای فضای کسب و کار استان تصویب شد کاهش قدرت خرید یارانه نقدی+جدول برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی بسیج هنرمندان به میزبانی مراغه نیروهای بسیج ستون فقرات سپاه هستند/ تشکیل بسیج سرنوشت کشور را تغییر داد مسعود پزشکیان با موضوع «رابطه دولت و مجلس» سخنرانی می کند دوربین آناج/اجتماع بسیجیان بمناسبت هفته بسیج اعتراض گسترده به وزیر بهداشت برای افشاگری "خمیر مرغ" و "روغن پالم"! دوربین آناج / بررسی فیلم شیار 143 با حضور نرگس آبیار بسیجیان در حراست از نظام همیشه در صحنه حاضرند عکس/ خرافه عجیب در پاکستان حاجی پور بر کرسی ریاست شورا نشست افزایش 30 درصدی قیمت نان/ اجرای قیمت‌های جدید از اول آذر داعش در مسیر شکست قرار دارد
غیبت ده روزه و خداحافظی زودهنگام آقای استاندار صحت دارد؟/ آهنگری: غیبت آقای استاندار شایعه ای بیش نیست مرگ زن 54 ساله تبریزی بر اثر گیر کردن سر در آسانسور/ سر زن متلاشی شد! انتشار نشریه 8+1 همزمان با توافق هسته ای/ تشکیل جلسه هفتگی برخی از فرمانداران برای تاثیرگذاری در انتخابات شیاری:از کارگران استفاده ابزاری نکنید/ نجفی: برخی اعضای شورای شهر روحیه کار کردن ما را به صفر می‌رسانند به اسم اعتدال به کام افراط! جریان بورسیه ها حرکت خامی بود/احمدی نژاد هراندازه که استکبار ستیز است، به همان اندازه مردم گراست جذاب ترین روستای ایران در مرند+تصاویر حکم قصاص 3 مرد قاتل و گروگان گیر دختر بنابی صادر شد عاشورا فقط نوحه و گریه نیست، برای آزادی و آزادمردی است/ اگر مداح تقوا نداشته باشد کارش بی اثر است دوربین آناج/ حضور نوباوه در منطقه آزاد ارس عکس/ هتل داعش هم رونمایی شد دوربین آناج / طبیعت پاییزی دانشگاه تبریز دوربین آناج/ همایش استانی بسیج و رسانه برف و باران مهمان چند روزه استان می شود/آذربایجان شرقی یخ می بندد! افشای کمک 5 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان به داعش عکس/‌بیمارستان‌هاشمی‌رفسنجانی در زلزله عظیم ارومیه چندهزار نفر جان خود را از دست می دهند؟ زبان معیار یک ملت زبانی است که شاهکار های ادبی آنها در آن زبان آفریده شده/ "حیدربابایه سلام" یک شاهکار ادبی ست گفتگوی آناج با سرداری که بعد از شهادت فرمانده سپاه عاشورا شد! دوربین آناج/مصاحبه تفصیلی آناج با سردار کریمیان اعتصاب کارگران کمپرسورسازی فرزندانی که به والدین خود دستور می‌دهند! هلاکت سرکرده عربستانی داعش +عکس ترک اعضا به نشانه اعتراض و عدم برگزاری جلسه فوق العاده جهادگر نکاح که خود را "عروس بهشت" نامید+عکس
دوربین آناج/نشست خبری قبل از بازی تیم های تراکتورسازی و پدیده یکی از مخالفان برگزاری بدون هوادار این بازی بودم/ تراکتورسازی توانایی متوقف کردن "پدیده" را دارد مرفاوی پیکان سوار شد/سلیمان فلاح آبی پوش مقابل "پدیده" نود دقیقه سرنوشت‌ساز پیش‌رو داریم/ قهرمانی نیم‌فصل را بدون بازیکنان سرباز به‌دست آوردیم شاگردان خطیبی در اندیشه صعود به نیمه نهایی/پدیده نوار کلین‌شیت های تراکتور را پاره می‌کند؟ رسول علیزاده به ماشین سازی پیوست/بازگشت کاپیتان به جمع سبز قبایان شهرداری‌ تبریز - جواهری گنید؛ شاگردان بناکار به دنبال نخستین برد خانگی پیروزی پرگل بارسا و چلسی در شب هت تریک آرژانتینی‌ها/بایرن مونیخ 10 نفره به من‌سیتی باخت عکس / نیم صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز چهارشنبه، 5 آذر شهرداری تبریز و راهیان کرمانشاه امتیازات را تقسیم کردند/شکست سنگین شهرداری اردبیل در هرمزگان جریمه شوخی مانند ریبری از سوی گواردیولا +عکس شهرداری ارومیه برترین قدرت حال حاضر لیگ برتر والیبال است برای میزبانی رقابت‌های کشتی بین المللی جام تختی آماده‌ایم منچسترسیتی محکوم به شکست بایرن مونیخ است/مسی و یورش به رکوردی دیگر نامه باشگاه تراکتورسازی به فدراسیون فوتبال مهاجم سابق تراکتور در استقلال/بازیکن تبریزی سایپا در آستانه پیوستن به پرسپولیس عکس/خودروی شخصی سرمربی پرسپولیس برزیل با کلمبیا هم‌گروه شد، آرژانتین با اروگوئه هر آنچه در برنامه نود سوم آذر گذشت + تصاویر عکس/نیم صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز سه‌شنبه، 4 آذر تساوی میلان و اینتر در دربی شهر میلان / مانچینی در گام نخست از شکست گریخت دوربین آناج/ دیدار تیمهای فوتبال گسترش فولاد و راه آهن سورینت باخت هر دو نماینده استان مقابل حریفان/ قعرنشینی تبریزی‌ها در گروه سوم مسابقات مهدی کریمیان خسران زده از ترک تبریز/ سروش رفیعی و احمد عبدالله زاده در آرزوی تبریز سردار نقدی:ساخت 2400 سالن ورزشی بسیج در 3 سال نمادی از مدیریت جهادی است
0.1522