** لطفا سوژه ها و گزارشات مردمی را از طریق منوی ارسال سوژه و یا ایمیل news@anaj.ir ارسال نمایید **
آرشیو










عضويت در خبرنامه
0 نظر
تاریخ خبر : 1392/4/2 - 9:39
کد خبر : 40885
معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود.
به گزارش آناج به نقل از همشهری جوان، بازتاب موفق مخاطبان پس از سری اول «هوش سیاه» در سال ۸۸ باعث شد که آب پرور سری دوم را هم کلید بزند. حالا او تمام قد از سریالش دفاع می‌کند و می‌گوید قصه طوری طراحی شده که قابلیت دوباره ادامه پیدا کردن را هم دارد. پس منتظر سومین هوش سیاه هم باشید!


چرا «هوش سیاه» را ادامه دادید؟

معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود. از همان‌جا ما به فصل‌ها و اپیزود‌های بعدی هم فکر کردیم. من همانجا گفتم این قضیه می‌تواند حداقل تا ۱۰۰ قسمت ادامه پیدا کند.


پس «هوش سیاه ۳» در راه است؟

نه شرایطی وجود دارد که من نمی‌توانم ادامه‌اش بدهم.


مگر ساختن سریال پلیسی در ایران چه دردسر‌هایی دارد؟

سختی ندارد. زمینه‌هایش باید مهیا باشد. اول از همه زمینه‌های نرم‌افزاری‌اش؛ باید بدانیم از لحاظ فکری وارد چه حوزه‌ای می‌شویم و وقتی کار اکشن و پلیسی می‌کنیم باید چه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را در کار شریک کنیم. در واقع بدانیم که این سریال‌ها با کار‌های آپارتمانی تفاوت دارد،‌ هم هزینه‌هایش فرق می‌کند، هم زمانی که باید صرف کنیم،‌هم آدم‌هایی که درگیرش می‌شوند، تخصص پیچیده‌ای دارند. همه آدم‌هایی که وارد این حوزه می‌شوند، باید آمادگی ذهنی داشته باشند تا یک اثر ناموفق به کار‌های قبلی اضافه نشود. به لحاظ سخت‌افزاری هم باید زمینه‌های تولیدی، تجهیزاتی، ماشین آلات و امکاناتش مهیا باشد. در این سریال‌ها با اکسسوار یک خانه سروکار نداریم. آکسسوارمان ماشین‌ها، سلاح‌های مختلف، هلی‌کوپتر و امکاناتی است که قهرمان و ضد‌قهرمان قصه برا ی جذاب شدن به آن نیاز دارند. سینما و تلویزیون ایران در این زمینه تجربه کمی دارد و بعضی جاها مجبوریم آزمون و خطا داشته باشیم.


پس چرا ما درباره سریال‌های پلیسی سراغ تجربه‌گرایی نمی‌رویم؟ در چند دهه گذشته فقط چند سریال پلیسی موفق مثل «کارآگاه علوی» و «خواب و بیدار» داریم.

برای اینکه ما استراتژی و یک مدیریت فرهنگی واحد نداریم. زمانی تلویزیون این کار را انجام می‌داد، یعنی می‌توانستی به یک وحدت رویه در زمینه امور فرهنگی فکر کنی. آن خط پررنگ فرهنگی را می‌دیدی که تلویزیون روی همه چیز - حتی سینما - تاثیر می‌گذاشت. این نشان می‌دهد که چقدر سازندگان فرهیخته‌ای در تلویزیون حضور داشتند و چه مدیریت فرهیخته‌ای وجود داشت که می‌توانست آنها را به این سمت راهبری کند. اما الان می‌بینیم که به دلیل صف‌آرایی وحشتناک رسانه‌های بیرونی ما بی‌خود در لاک دفاعی فرورفته‌ایم. رسانه ما از خلاقیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به جای فرو رفتن در لاک دفاغی فرهنگی، باید به تنهاجم فرهنگی رو بیاورد.


سروکله زدن با مفاهیم کامپیوتری و اینترنتی دنیای مجازی در سریال‌، مخاطب عام سریال را پس نزده؟

اصلاً رفته رفته همه به این نکته می‌رسند که ظاهراً ناگزیر هستند از این مسائل سردربیاورند. سری اول را که می‌ساختیم، کمی نگران این طیف مخاطبان بودیم. طبیعتاً نشانه‌گیری ما سمت جوانان بود. برای همین هم این قصه انتخاب شد. اما فکر می‌کردیم آدم‌های میانسال، سنتی‌ها و کسانی که سروکاری با تکنولوژی جدید ندارند، ما را پس خواهند زد. کم‌کم دیدیم این جوری نشد. شاید وجود زمینه داستانی،‌گره‌افکنی‌ها و... آنها را علاقه‌مند می‌کرد که سریال را ببینند. در این سری به موضوعات تخصصی نگاه کرده‌ایم و کمی پیچیده‌تر شده. گاهی از طرف کاربر‌های حرفه‌ای‌تر مورد انتقاد قرار گرفتیم که چرا در بعضی مواقع ساده‌انگاری شده. ما هم گفتیم می‌خواستیم معدل کلی را بگیریم که نه سیخ بسوزد، نه کباب. به خاطر همین این دفعه خیلی حرفه‌ای و دقیق پیش رفته‌ایم. مخاطبان این سری از سری پیش هم بیشتر هستند.


در اجرای فرم تصویری سریال، آگاهانه از فرم سریال «۲۴» استفاده کرده‌اید؟

«هوش سیاه ۱» بعد از سریال «۲۴» ساخته شده و ممکن است این تصور به وجود بیاید که تقلید کرده‌ایم اما من در تله فیلم «خشاب خالی» هم که قبل از نمایش سریال «۲۴» ساخته‌ام، از همین فرم اسکرین استفاده کرده‌ام. البته من فوق‌العاده «۲۴» را دوست دارم.


به نظر خودتان پلیس‌های سریال توقع مخاطب را برآورده می‌کنند؟ شکل دیگری از پلیس در ذهنتان نبوده که عملی نشود؟

ما می‌خواستیم پلیسمان را چابک‌تر، تیز‌هوش‌تر و تکنیکال‌تر نمایش بدهیم. چون هم جهان نوین این سمت در حرکت است، هم برای ما یک چالش ایجاد کرده بود که این آدم‌ها باید توانمند و هوشمند باشند که بتوانند با جنایت‌ها هوشمندانه مقابله کنند. بالاخره نزدیک ۴۰ قسمت اینها مثل موش و گربه دنبال هم هستند اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید پلیس ناتوان است. برای اینکه نشانه‌های تیز‌هوشی او را می‌بیند. جاهایی حتی از مجرم جلوتر حرکت می‌کند ولی در بازی موش و گربه به ابتکار عمل دست موش است.


چرا اصرار دارید که علاوه بر دنبال کردن روایت قصه اصلی در سریال، همزمان موضوعاتی مثل شرکت‌های هرمی و... را با هم پیش ببرید؟

اصولا دوست دارم این خرق عادت انجام شود. اینکه وسط سریال شام هم بخوریم و با مهمان هم حرف بزنیم ولی هیچ چیز را از دست ندهیم، یک تصور قدیمی و نخ‌نما شده است. نباید بتوانید سریال را رها کنیم. باید به بغل دستی‌تان بگویید «حرف نزن، می‌خواهم سریال ببینم» به همین خاطر باید حجم و ریتم اطلاعات طوری باشد که خلائی در آن ایجاد نشود. اگر جایی هم هست که داستان سبک‌تر پیش می‌رود، باید بدانید اینها به اصطلاح نفس خور وسط کار است. وقتی شما به نقطه هیجان می‌رسید، دریچه‌های یادگیری بازتر است و بهتر یاد می‌گیرید. این نقطه حدی دارد. بعد از آدرنالینی که با هیجان به شما تزریق می‌شود، باید یک نفس راحت بکشید. مثل عوض کردن دنده و خلاص کردن برای ماشین. منتهی مردم ما بدعادت شده‌اند. حق مردم است که فیلم و سریال درجه یک ببینند. اگر این اتفاق بیفتد. دیگر خودشان سمت آثار سطحی نمی‌روند. یکی از آرزو‌ها و اهداف من همین سلیقه‌سازی برای مردم است.

 
به خاطر همین فضای زندان سریال را هم متفاوت و فرهنگی طراحی کرده‌اید؟! «انگار این زندان اساسا در ایران نیست.

من فکر می‌کنم فضای ایده‌آل باید این جوری باشد. واقع‌گرایانه با این موضوع برخورد نکرده‌ام. من نرفته‌ام و دوربینم را در یک زندان بگذارم و از همان استفاده کنم. آن موقع که چیزی به جامعه‌ام اضافه نکرده‌ام من باید الگو بسازم و بگویم یک زندان آرمانی، فقط می‌تواند مراودات اجتماعی یک زندانی را از او بگیرد، نه چیز‌های دیگری را.

 
اما به درک مخاطب از واقعیت ضربه می‌زند.

بله. روز‌های اول ما را به سریال «فراز از زندان» نسبت می‌دادند. هرچه بیشتر پیش رفتیم. این حرف و حدیث‌ها کمتر شد. معلوم می‌شود که باید عادت‌های قدیمی را دور برزیم. من سعی کردم در سریالم به اصطلاح‌ نمایشی‌ها یک دنیای خود‌بسنده بسازم. دنیایی که خودش کامل است و قواعدی دارد که به آن احترام می‌گذارد. بعد از مدتی مخاطب فرض می‌گیرد که این زندان واقعی است. البته من فقط ۴ قسمت از «فرار از زندان» را دیدم و بقیه‌اش را ندیدم تا ناخودآگاه از آن تاثیر نگیرم.

 
خودتان از پلیسی‌ها کدامشان را دوست دارید؟

در بین خارجی‌ها «۲۴» و در سریال‌های داخلی «خواب و بیدار» آقای فخیم‌زاده.


از نظر شما شاخصه‌های یک کار پلیسی موفق چه چیز‌هایی است که این دو سریال را می‌پسندید؟

باید مولفه‌های استاندارد ژانر پلیسی واکنش را رعایت و چاشنی نو‌آوری را به آن اضافه کرد. بومی‌سازی را هم باید در کار پلیسی تعریف کرد. سینما یک پدیده فرهنگی است. ژانر‌بندی‌ها هم که دست ما نیست و قبلاً اتفاق افتاده. وقایع پلیسی هم که رخ می‌دهد، در جوامع شهری ما اتفاق می‌افتد. فرهنگ جوامع شهری فعلی ما تفاوت چندانی با سایر نقاط دنیا ندارد. به خاطر همین باید از کلی‌گویی پرهیز و بحث ریز‌کنیم.


بالاخره ما کار خارجی پلیسی زیادی دیده‌ایم و ناخودآگاه خودمان را با آن مقایسه می‌کنیم. به خاطر همین من باید خیلی بی‌هوش و حواس باشم که بخواهم غربی‌سازی کنم. معمولاً منظور ما از فرمی بومی، یک فیلم ایستا با پلان‌های طولانی، اندازه قاب‌های بی‌خاصیت و بی‌حرکت است. در حالی که دوربین من یک لحظه آرام و قرار ندارد. اینها گرام و ابزار سینماست تا بتوانم تاثیر‌ بگذارم. ضمن اینکه ما الان در پخش جرم و تعدیلی نداریم. اگر از فرهنگ مردم فاصله داشتیم قطعاً با شمشیر پخش مواجه می‌شدیم.
برچسب ها : آناج , زندان , فیلم , پلیس , هوش سیاه ,
نظرات
نام
ایمیل
متن پاسخ
نام
ایمیل
متن نظر
پیشنهادی که «ضراب» در زندان نپذیرفت یارانه نقدی به تولیدکنندگان نخواهیم داد/اگر بشود هر 2 ماه سبد کالا می دهیم گزارش ویژه نفتی زنگنه به روحانی مرگ بر آمریکا حذف شود یا زنده نگه داشته شود؟ شرط رهبری برای نخستین مذاکره با آمریکا هشدار درباره تشدید اقدامات تروریستی/24 کشته و زخمی در مناطق مختلف استاندار به محل کار خود بازگشت جولان دوباره دلالان در بازار ارز گوگل، تهدیدی برای آینده جهان واکنش‌ لاریجانی به بلوکه‌ شدن اموال بنیاد علوی اقتصاد کشور امسال از رکود خارج می شود/ 4.2 میلیارد دلار درآمدهای ایران آزاد شده است آذربایجان شرقی و ترابوزان در راستای توسعه روابط ایران و ترکیه همکاری می کنند حفظ جامعه با کرامت باید باشد نه با مزدوری/ سایه فرهنگ باید بر اقتصاد قرار بگیرد «محمد مرسی»به اعدام محکوم می‌شود نرخ جدید دیه هنوز ابلاغ نشده است تعرفه‌های جدید برق ابلاغ شد 85 دانش آموز دختر نیجریایی همچنان در بند شبه نظامیان هستند توسعه و خودکفایی ایران به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است برخورد آذرخش جان هفت راس گاو را در چاراویماق گرفت تعیین 11 پله جدید برای قبوض آب/ هزینه آب خانوار 4 نفره اعلام شد واردات کالای خارجی به اسم ایرانی داور عربستانی قاریان ایرانی را کافر خواند اعتبار 80 میلیارد ریالی برای پروژه میدان افلاک نما + عکس اعلام آمادگی یونان برای کمک به ترکیه در یافتن هواپیمای جنگی ناپدید شده آغا بیز حلال ائله‌میه‌جیوک !
از احوالپرسی رهبر انقلاب به زبان آذری تا پرسش جالب ایشان از وزیر ارتباطات و فن اوری اطلاعات متروی تبریز چندمین متروی جهان است؟/خطوط مترو تبریز چه مسیرهایی را شامل می شود؟ دوربین آناج / حاشیه های مراسم ورود واگن های متروی تبریز عیادت آیت‌الله مجتهد شبستری از استاندار آذربایجان شرقی+عکس راه اندازی آزمایشی متروی تبریز تا بیست روز دیگر/ برای تکمیل خط یک 400 میلیارد تومان نیاز است دارایی رهبری طبق قانون اعلام می گردد ولی دریافتی مدیران شهرداری به شورا اعلام نمی گردد احتمال افزایش 30 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها و اتوبوس ها/انصراف مسئولان از یارانه نمایشی است! عیادت صفی پور از علیرضا رنجی پور+عکس اعضای کمیسیون های شورای شهر تبریز مشخص شد+جدول آیین تودیع و معارفه مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان برگزار می شود دوربین آناج/انتخابات اعضای کمیسیون های شورای شهر تبریز سه نما از سه نماینده تبریز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی احمدی نژاد در دادگاه مجرم شناخته شد نمی‌توانم از مردم خواهش کنم که یارانه نگیرید آقای رئیس جمهور، دوره‌ی گفتار درمانی تمام شده است!+عکس شما هم اگر پیامک دریافت نکرده‌اید و تایید نهایی نشده اید بخوانید! دوربین آناج/تمرین رژه ارتش تیپ تکاور رضا می گفت من فرمانده نیستم!/ وقتی جنازه اش را دیدم خیلی زیبا شده بود، انگار نه انگار که شهید شده باشد خانه تاریخی تبریز در آستانه نابودی+تصاویر هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز صدا و سیمای در تبریز برگزار می شود کارت همیار ملی برای اعطای امتیازات به ثروتمندان! حرفهای مگو! دوربین آناج/ همایش هنرمندان بسیجی در تبریز هزینه اردوهای راهیان نور در قبال سایر برنامه های فرهنگی ناچیز است/پر کردن خلأ انقطاع نسل بزرگ ترین تاثیر راهیان نور است حاشیه های سفر روحانی به سیستان و بلوچستان/ دکتر کلید را رو کن دنیا را زیر رو کن!/ ترور یک معلم شیعه
محمدرضا گلزار خواستار حضور کریمی در تیم ملی با حمایت شهرداری و شورای شهر، خانه هنرهای رزمی تبریز ساخته می‌شود فوتسال ایران ازبکستان را درهم کوبید/گلزنی فوتسالیست های تبریزی برای تیم ملی نوروزی: کیروش دنبال موفقیت تیم ملی است/لغو نشدن اردوی آفریقا اتفاق خوبی بود ملی پوشان استقلال به اردوی تیم ملی اضافه می شوند دوربین آناج/جلسه هم اندیشی روسای سبک ها با رئیس جدید هیات ورزش های رزمی استان دوربین آناج/مسابقات موتور کراس جام ارس سومین پیروزی متوالی شاگردان قطبی/صعود شیمیزو تا رده ششم آخرین اخبار از اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی دژاگه: ما هم مانند نیجریه و بوسنی شانس صعود داریم پیروزی اتلتیکو مادرید بر الچه و تثبیت صدرنشینی در لیگا مهمترین رویدادهای ورزشی امروز/30 فروردین عکس/نیم صفحه اول روزنامه های ورزشی امروز شنبه، 30 فروردین کادرفنی به تراکتورسازان استراحت داد/تمرینات از شنبه آغاز می شود تراکتورسازان صبح امروز به تبریز رسیدند کناره گیری پورجمشیدیان از ریاست هیئت مدیره باشگاه تراکتورسازی عکس/ ساعی مجری و گزارشگر فوتبال در لباس خدمت سربازی آنالیز بازی الاتحاد و تراکتورسازی به روایت تصویر دوربین آناج/ دیدار سوم تیمهای بسکتبال شهرداری تبریز و کوشا البرز خسوس 16 بازیکن را به تیم ملی فوتسال دعوت کرد/3 بازیکن سهم فوتسال تبریز در تیم ملی ناراحتی استقلالی‌ها از شکست تراکتورسازی یک دوره مسابقه مینی گلف در تبریز برگزار می شود تیم دوچرخه سواری شهرداری تبریز عازم تور فیلیپین میشود اعلام برنامه مرحله پایانی مسابقات مناطق رده سنی امید میزبانی تبریز و پنج شهر دیگر ایران در جام ملت‌ها برای معرفی به AFC قطعی شد
4.7914