مخاطبان محترم : بدینوسیله از مشکل فنی پیش آمده که موجب عدم دسترسی به بخش هایی از سایت و نیز عدم بروز رسانی آن شده بود پوزش می طلبیم.
آرشیو










عضويت در خبرنامه
0 نظر
تاریخ خبر : 1392/4/2 - 9:39
کد خبر : 40885
معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود.
به گزارش آناج به نقل از همشهری جوان، بازتاب موفق مخاطبان پس از سری اول «هوش سیاه» در سال ۸۸ باعث شد که آب پرور سری دوم را هم کلید بزند. حالا او تمام قد از سریالش دفاع می‌کند و می‌گوید قصه طوری طراحی شده که قابلیت دوباره ادامه پیدا کردن را هم دارد. پس منتظر سومین هوش سیاه هم باشید!


چرا «هوش سیاه» را ادامه دادید؟

معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود. از همان‌جا ما به فصل‌ها و اپیزود‌های بعدی هم فکر کردیم. من همانجا گفتم این قضیه می‌تواند حداقل تا ۱۰۰ قسمت ادامه پیدا کند.


پس «هوش سیاه ۳» در راه است؟

نه شرایطی وجود دارد که من نمی‌توانم ادامه‌اش بدهم.


مگر ساختن سریال پلیسی در ایران چه دردسر‌هایی دارد؟

سختی ندارد. زمینه‌هایش باید مهیا باشد. اول از همه زمینه‌های نرم‌افزاری‌اش؛ باید بدانیم از لحاظ فکری وارد چه حوزه‌ای می‌شویم و وقتی کار اکشن و پلیسی می‌کنیم باید چه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را در کار شریک کنیم. در واقع بدانیم که این سریال‌ها با کار‌های آپارتمانی تفاوت دارد،‌ هم هزینه‌هایش فرق می‌کند، هم زمانی که باید صرف کنیم،‌هم آدم‌هایی که درگیرش می‌شوند، تخصص پیچیده‌ای دارند. همه آدم‌هایی که وارد این حوزه می‌شوند، باید آمادگی ذهنی داشته باشند تا یک اثر ناموفق به کار‌های قبلی اضافه نشود. به لحاظ سخت‌افزاری هم باید زمینه‌های تولیدی، تجهیزاتی، ماشین آلات و امکاناتش مهیا باشد. در این سریال‌ها با اکسسوار یک خانه سروکار نداریم. آکسسوارمان ماشین‌ها، سلاح‌های مختلف، هلی‌کوپتر و امکاناتی است که قهرمان و ضد‌قهرمان قصه برا ی جذاب شدن به آن نیاز دارند. سینما و تلویزیون ایران در این زمینه تجربه کمی دارد و بعضی جاها مجبوریم آزمون و خطا داشته باشیم.


پس چرا ما درباره سریال‌های پلیسی سراغ تجربه‌گرایی نمی‌رویم؟ در چند دهه گذشته فقط چند سریال پلیسی موفق مثل «کارآگاه علوی» و «خواب و بیدار» داریم.

برای اینکه ما استراتژی و یک مدیریت فرهنگی واحد نداریم. زمانی تلویزیون این کار را انجام می‌داد، یعنی می‌توانستی به یک وحدت رویه در زمینه امور فرهنگی فکر کنی. آن خط پررنگ فرهنگی را می‌دیدی که تلویزیون روی همه چیز - حتی سینما - تاثیر می‌گذاشت. این نشان می‌دهد که چقدر سازندگان فرهیخته‌ای در تلویزیون حضور داشتند و چه مدیریت فرهیخته‌ای وجود داشت که می‌توانست آنها را به این سمت راهبری کند. اما الان می‌بینیم که به دلیل صف‌آرایی وحشتناک رسانه‌های بیرونی ما بی‌خود در لاک دفاعی فرورفته‌ایم. رسانه ما از خلاقیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به جای فرو رفتن در لاک دفاغی فرهنگی، باید به تنهاجم فرهنگی رو بیاورد.


سروکله زدن با مفاهیم کامپیوتری و اینترنتی دنیای مجازی در سریال‌، مخاطب عام سریال را پس نزده؟

اصلاً رفته رفته همه به این نکته می‌رسند که ظاهراً ناگزیر هستند از این مسائل سردربیاورند. سری اول را که می‌ساختیم، کمی نگران این طیف مخاطبان بودیم. طبیعتاً نشانه‌گیری ما سمت جوانان بود. برای همین هم این قصه انتخاب شد. اما فکر می‌کردیم آدم‌های میانسال، سنتی‌ها و کسانی که سروکاری با تکنولوژی جدید ندارند، ما را پس خواهند زد. کم‌کم دیدیم این جوری نشد. شاید وجود زمینه داستانی،‌گره‌افکنی‌ها و... آنها را علاقه‌مند می‌کرد که سریال را ببینند. در این سری به موضوعات تخصصی نگاه کرده‌ایم و کمی پیچیده‌تر شده. گاهی از طرف کاربر‌های حرفه‌ای‌تر مورد انتقاد قرار گرفتیم که چرا در بعضی مواقع ساده‌انگاری شده. ما هم گفتیم می‌خواستیم معدل کلی را بگیریم که نه سیخ بسوزد، نه کباب. به خاطر همین این دفعه خیلی حرفه‌ای و دقیق پیش رفته‌ایم. مخاطبان این سری از سری پیش هم بیشتر هستند.


در اجرای فرم تصویری سریال، آگاهانه از فرم سریال «۲۴» استفاده کرده‌اید؟

«هوش سیاه ۱» بعد از سریال «۲۴» ساخته شده و ممکن است این تصور به وجود بیاید که تقلید کرده‌ایم اما من در تله فیلم «خشاب خالی» هم که قبل از نمایش سریال «۲۴» ساخته‌ام، از همین فرم اسکرین استفاده کرده‌ام. البته من فوق‌العاده «۲۴» را دوست دارم.


به نظر خودتان پلیس‌های سریال توقع مخاطب را برآورده می‌کنند؟ شکل دیگری از پلیس در ذهنتان نبوده که عملی نشود؟

ما می‌خواستیم پلیسمان را چابک‌تر، تیز‌هوش‌تر و تکنیکال‌تر نمایش بدهیم. چون هم جهان نوین این سمت در حرکت است، هم برای ما یک چالش ایجاد کرده بود که این آدم‌ها باید توانمند و هوشمند باشند که بتوانند با جنایت‌ها هوشمندانه مقابله کنند. بالاخره نزدیک ۴۰ قسمت اینها مثل موش و گربه دنبال هم هستند اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید پلیس ناتوان است. برای اینکه نشانه‌های تیز‌هوشی او را می‌بیند. جاهایی حتی از مجرم جلوتر حرکت می‌کند ولی در بازی موش و گربه به ابتکار عمل دست موش است.


چرا اصرار دارید که علاوه بر دنبال کردن روایت قصه اصلی در سریال، همزمان موضوعاتی مثل شرکت‌های هرمی و... را با هم پیش ببرید؟

اصولا دوست دارم این خرق عادت انجام شود. اینکه وسط سریال شام هم بخوریم و با مهمان هم حرف بزنیم ولی هیچ چیز را از دست ندهیم، یک تصور قدیمی و نخ‌نما شده است. نباید بتوانید سریال را رها کنیم. باید به بغل دستی‌تان بگویید «حرف نزن، می‌خواهم سریال ببینم» به همین خاطر باید حجم و ریتم اطلاعات طوری باشد که خلائی در آن ایجاد نشود. اگر جایی هم هست که داستان سبک‌تر پیش می‌رود، باید بدانید اینها به اصطلاح نفس خور وسط کار است. وقتی شما به نقطه هیجان می‌رسید، دریچه‌های یادگیری بازتر است و بهتر یاد می‌گیرید. این نقطه حدی دارد. بعد از آدرنالینی که با هیجان به شما تزریق می‌شود، باید یک نفس راحت بکشید. مثل عوض کردن دنده و خلاص کردن برای ماشین. منتهی مردم ما بدعادت شده‌اند. حق مردم است که فیلم و سریال درجه یک ببینند. اگر این اتفاق بیفتد. دیگر خودشان سمت آثار سطحی نمی‌روند. یکی از آرزو‌ها و اهداف من همین سلیقه‌سازی برای مردم است.

 
به خاطر همین فضای زندان سریال را هم متفاوت و فرهنگی طراحی کرده‌اید؟! «انگار این زندان اساسا در ایران نیست.

من فکر می‌کنم فضای ایده‌آل باید این جوری باشد. واقع‌گرایانه با این موضوع برخورد نکرده‌ام. من نرفته‌ام و دوربینم را در یک زندان بگذارم و از همان استفاده کنم. آن موقع که چیزی به جامعه‌ام اضافه نکرده‌ام من باید الگو بسازم و بگویم یک زندان آرمانی، فقط می‌تواند مراودات اجتماعی یک زندانی را از او بگیرد، نه چیز‌های دیگری را.

 
اما به درک مخاطب از واقعیت ضربه می‌زند.

بله. روز‌های اول ما را به سریال «فراز از زندان» نسبت می‌دادند. هرچه بیشتر پیش رفتیم. این حرف و حدیث‌ها کمتر شد. معلوم می‌شود که باید عادت‌های قدیمی را دور برزیم. من سعی کردم در سریالم به اصطلاح‌ نمایشی‌ها یک دنیای خود‌بسنده بسازم. دنیایی که خودش کامل است و قواعدی دارد که به آن احترام می‌گذارد. بعد از مدتی مخاطب فرض می‌گیرد که این زندان واقعی است. البته من فقط ۴ قسمت از «فرار از زندان» را دیدم و بقیه‌اش را ندیدم تا ناخودآگاه از آن تاثیر نگیرم.

 
خودتان از پلیسی‌ها کدامشان را دوست دارید؟

در بین خارجی‌ها «۲۴» و در سریال‌های داخلی «خواب و بیدار» آقای فخیم‌زاده.


از نظر شما شاخصه‌های یک کار پلیسی موفق چه چیز‌هایی است که این دو سریال را می‌پسندید؟

باید مولفه‌های استاندارد ژانر پلیسی واکنش را رعایت و چاشنی نو‌آوری را به آن اضافه کرد. بومی‌سازی را هم باید در کار پلیسی تعریف کرد. سینما یک پدیده فرهنگی است. ژانر‌بندی‌ها هم که دست ما نیست و قبلاً اتفاق افتاده. وقایع پلیسی هم که رخ می‌دهد، در جوامع شهری ما اتفاق می‌افتد. فرهنگ جوامع شهری فعلی ما تفاوت چندانی با سایر نقاط دنیا ندارد. به خاطر همین باید از کلی‌گویی پرهیز و بحث ریز‌کنیم.


بالاخره ما کار خارجی پلیسی زیادی دیده‌ایم و ناخودآگاه خودمان را با آن مقایسه می‌کنیم. به خاطر همین من باید خیلی بی‌هوش و حواس باشم که بخواهم غربی‌سازی کنم. معمولاً منظور ما از فرمی بومی، یک فیلم ایستا با پلان‌های طولانی، اندازه قاب‌های بی‌خاصیت و بی‌حرکت است. در حالی که دوربین من یک لحظه آرام و قرار ندارد. اینها گرام و ابزار سینماست تا بتوانم تاثیر‌ بگذارم. ضمن اینکه ما الان در پخش جرم و تعدیلی نداریم. اگر از فرهنگ مردم فاصله داشتیم قطعاً با شمشیر پخش مواجه می‌شدیم.
برچسب ها : آناج , زندان , فیلم , پلیس , هوش سیاه ,
نظرات
نام
ایمیل
متن پاسخ
نام
ایمیل
متن نظر
پروژه اتوبان ارمنستان تعطیل نشده است/ برای پایان دادن به تصادفات در جاده مرگ استان به 100 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم دوربین آناج/ نشست خبری معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی دهه فجر مطلع رهایی ایران از دست استعمارگران و ابرقدرتهاست قیمت سکه، طلا و ارز در بازار (جدول) قیمت انواع تلویزیون سایز بزرگ +جدول پیام احمدی‌نژاد به مناسبت دهه فجر وزارت بهداشت عجله و اشتباه کرد سربریدن پایان نامه کودکان داعشی!+عکس واکنش شورای نگهبان به ادعاهای رحیمی غرب در منجلاب فساد دست‌وپا می‌زند/عوامل اهانت به پیامبر اکرم(ص) مرگ خود را تعجیل کردند بهره‌برداری از 30 طرح عمرانی با 73 میلیارد ریال در عجب‌شیر زنگ انقلاب در مدارس شبستر نواخته شد+تصاویر آشی که جمهوری‌خواهان و اسرائیل برای اوباما پختند افزایش بی‌حد و حساب سلاح‌های شکاری در سطح استان استمداد روزنامه‌نگار عدالتخواه از رسانه‌ها/ محكومیت سلیمی‌نمین به‌جرم افترا به احمدی‌نژاد و جاسبی رژه‌ی آمریکایی‌ها در دوازده بهمنِ تبریز! خاطره مسن ترین عضو شورای شهر تبریز از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مبارزه با فسادی که یکی از آرمان های انقلاب بود بیمه قالی بافان واقعی در آذربایجان شرقی دستکم 33 کشته و زخمی در اوکراین جلوگیری مرزبانان ترکیه از بازگشت سوریها به عین العرب دوربین آناج/ مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی تبریز شکایت رسایی از وکیل مهدی هاشمی تصاویر/ انقلاب اسلامی در تبریز دوربین آناج/مراسم زنگ انقلاب در دبیرستان مهدیه ناحیه3تبریز باحضور آیت الله شبستری
اسامی نمایندگان استان که در جریان انتصاب رحیمی تشکر کردند ای کاش میمردم و این خبر را نمی شنیدم! دوربین آناج / کنسرت بابک جهانبخش در تبریز جسارت وزیر ترک در اهانت به امام راحل داعش برای خراسان والی تعیین کرد! شش کشته در سقوط پیکان به داخل آب در تبریز+ عکس رژه‌ی آمریکایی‌ها در دوازده بهمنِ تبریز! دختری که با خودش ازدواج کرد +عکس این است همان مدیریت بی‌پسوند! ما عزادار نیستیم! ثمره هاشمی برای تجمیع نامزدهای مورد اعتماد احمدی نژاد راهی تبریز خواهد شد دوربین آناج/گرامیداشت جاویدالاثر امیرسرلشگر خلبان شهید اصغر صدری نوشاد افسردگی مردم را در خاک قرمز عون بن علی دفن کنیم/عون بن علی ناجی تبریز از مشکلات زیست محیطی است شهردار منتخب بناب از قبول مسئولیت انصراف داد 6 کشته و 12 مصدوم حاصل تصادفات امروز جاده های آذربایجان شرقی/تصادف زنجیره ای 15 خودرو در اتوبان تبریز-زنجان در ایران ترس شدیدی حاکم است/ باید از کسانی که می‌خواهند ایران را عوض کنند حمایت کنیم! راه‌اندازی بیمارستان یک هزار و ۵۰۰ تختخوابی در تبریز/ سفر قریب الوقوع وزیر بهداشت به آذربایجان شرقی امواج درونی زمین همچنان حول آذربایجان می چرخند از ظلم سران فتنه 88 به نخبگان تا اهدا یک مدال جهانی به سردار قاسم سلیمانی راه اندازی شبکه تلویزیونی " آموزش " در جمهوری آذربایجان کسانی که به عنوان میهمان سیاسی هستند، باید مراقب اظهارات خودشان باشند عکس دیده نشده از ضیافت شام رهبری و دولت خاتمی دوربین آناج/ رژه موتورسواران به مناسبت ورود امام خمینی (ره) به میهن وزیر صنعت و معدن استیضاح می شود هزینه کارمزد کارتخوان‌ها از مردم اخذ می‌شود/ گرفتن پول زور قطعی شد!
عکس/ نیم‌صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز دوشنبه، 13 بهمن دوربین آناج/ دیدار تیم‌های فوتبال شهرداری اردبیل و تربیت نوین یزد پیروزی خانگی شهرداری اردبیل مقابل قعرنشین خطیبی و کمالوند مهمانان این هفته برنامه موج فوتبال تماشاگران انزلی باید احترام ما را نگه می‌داشتند / دست تک تک هواداران‌مان را می‌بوسم پیروزی مقابل شهرداری تبریز کاملا هدایت شده بود/ از مسئولان شهرداری بخاطر میزبانی خوبشان تشکر می‌کنم شهرداری تبریز از شکست خارج از خانه گریخت برتری خارج از خانه ماشین سازی مقابل شاهین کیش / صعود شاگردان باغ آبادی به رده سوم جدول گزارش تصویری/ شاهکار امیدهای گسترش فولاد تبریز هیات فوتبال استان از تیم های پایه باشگاه گسترش فولاد تبریز تجلیل کرد عملکرد حرفه‌ای آندرانیک در مقابل حواشی / لک چرا مصاحبه نمی‌کند؟ ویلیامز هم بود، اخراجم نمی‌کرد/ هواداران نگرانِ بازی با پیکان نباشند تجدید پیمان موتورسواران تبریزی با امام راحل/ موتورسواران تبریزی از فرودگاه تا گلزار شهدا رژه رفتند کاش فحاشی‌ها مانند طرفداران ملوان باشد! تساوی دورتموند در خانه لورکوزن / شاگردن کلوپ همچنان قعرنشین ماندند چلسی و من‌سیتی امتیازات را تقسیم کردند / منچستریونایتد به رده سوم صعود کرد بیانیه اداره کل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی پیروزی پرگل رئال و اتلتیکو مقابل حریفان رم در خانه از پس امپولی برنیامد / بهرتین فرصت برای بیانکونری‌ها عکس/ نیم‌صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز یکشنبه، 12 بهمن تبریز قهرمان لیگ وزنه برداری استان شد تیم منتخب هفته هجدهم لیگ‌ برتر / تبریزی‌ها بدون نماینده برترین‌های رقابت‌های سنگ‌نوردی جام فجر آذربایجانشرقی مشخص شدند اعتراض رسمی باشگاه گسترش فولاد نسبت به قضاوت زاهدی‌فر مقابل سایپا کار بزرگ گسترش فولاد تبریز در قائمشهر
0.1284