** لطفا سوژه ها و گزارشات مردمی را از طریق منوی ارسال سوژه و یا ایمیل news@anaj.ir ارسال نمایید **
آرشیو










عضويت در خبرنامه
0 نظر
تاریخ خبر : 1392/4/2 - 9:39
کد خبر : 40885
معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود.
به گزارش آناج به نقل از همشهری جوان، بازتاب موفق مخاطبان پس از سری اول «هوش سیاه» در سال ۸۸ باعث شد که آب پرور سری دوم را هم کلید بزند. حالا او تمام قد از سریالش دفاع می‌کند و می‌گوید قصه طوری طراحی شده که قابلیت دوباره ادامه پیدا کردن را هم دارد. پس منتظر سومین هوش سیاه هم باشید!


چرا «هوش سیاه» را ادامه دادید؟

معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود. از همان‌جا ما به فصل‌ها و اپیزود‌های بعدی هم فکر کردیم. من همانجا گفتم این قضیه می‌تواند حداقل تا ۱۰۰ قسمت ادامه پیدا کند.


پس «هوش سیاه ۳» در راه است؟

نه شرایطی وجود دارد که من نمی‌توانم ادامه‌اش بدهم.


مگر ساختن سریال پلیسی در ایران چه دردسر‌هایی دارد؟

سختی ندارد. زمینه‌هایش باید مهیا باشد. اول از همه زمینه‌های نرم‌افزاری‌اش؛ باید بدانیم از لحاظ فکری وارد چه حوزه‌ای می‌شویم و وقتی کار اکشن و پلیسی می‌کنیم باید چه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را در کار شریک کنیم. در واقع بدانیم که این سریال‌ها با کار‌های آپارتمانی تفاوت دارد،‌ هم هزینه‌هایش فرق می‌کند، هم زمانی که باید صرف کنیم،‌هم آدم‌هایی که درگیرش می‌شوند، تخصص پیچیده‌ای دارند. همه آدم‌هایی که وارد این حوزه می‌شوند، باید آمادگی ذهنی داشته باشند تا یک اثر ناموفق به کار‌های قبلی اضافه نشود. به لحاظ سخت‌افزاری هم باید زمینه‌های تولیدی، تجهیزاتی، ماشین آلات و امکاناتش مهیا باشد. در این سریال‌ها با اکسسوار یک خانه سروکار نداریم. آکسسوارمان ماشین‌ها، سلاح‌های مختلف، هلی‌کوپتر و امکاناتی است که قهرمان و ضد‌قهرمان قصه برا ی جذاب شدن به آن نیاز دارند. سینما و تلویزیون ایران در این زمینه تجربه کمی دارد و بعضی جاها مجبوریم آزمون و خطا داشته باشیم.


پس چرا ما درباره سریال‌های پلیسی سراغ تجربه‌گرایی نمی‌رویم؟ در چند دهه گذشته فقط چند سریال پلیسی موفق مثل «کارآگاه علوی» و «خواب و بیدار» داریم.

برای اینکه ما استراتژی و یک مدیریت فرهنگی واحد نداریم. زمانی تلویزیون این کار را انجام می‌داد، یعنی می‌توانستی به یک وحدت رویه در زمینه امور فرهنگی فکر کنی. آن خط پررنگ فرهنگی را می‌دیدی که تلویزیون روی همه چیز - حتی سینما - تاثیر می‌گذاشت. این نشان می‌دهد که چقدر سازندگان فرهیخته‌ای در تلویزیون حضور داشتند و چه مدیریت فرهیخته‌ای وجود داشت که می‌توانست آنها را به این سمت راهبری کند. اما الان می‌بینیم که به دلیل صف‌آرایی وحشتناک رسانه‌های بیرونی ما بی‌خود در لاک دفاعی فرورفته‌ایم. رسانه ما از خلاقیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به جای فرو رفتن در لاک دفاغی فرهنگی، باید به تنهاجم فرهنگی رو بیاورد.


سروکله زدن با مفاهیم کامپیوتری و اینترنتی دنیای مجازی در سریال‌، مخاطب عام سریال را پس نزده؟

اصلاً رفته رفته همه به این نکته می‌رسند که ظاهراً ناگزیر هستند از این مسائل سردربیاورند. سری اول را که می‌ساختیم، کمی نگران این طیف مخاطبان بودیم. طبیعتاً نشانه‌گیری ما سمت جوانان بود. برای همین هم این قصه انتخاب شد. اما فکر می‌کردیم آدم‌های میانسال، سنتی‌ها و کسانی که سروکاری با تکنولوژی جدید ندارند، ما را پس خواهند زد. کم‌کم دیدیم این جوری نشد. شاید وجود زمینه داستانی،‌گره‌افکنی‌ها و... آنها را علاقه‌مند می‌کرد که سریال را ببینند. در این سری به موضوعات تخصصی نگاه کرده‌ایم و کمی پیچیده‌تر شده. گاهی از طرف کاربر‌های حرفه‌ای‌تر مورد انتقاد قرار گرفتیم که چرا در بعضی مواقع ساده‌انگاری شده. ما هم گفتیم می‌خواستیم معدل کلی را بگیریم که نه سیخ بسوزد، نه کباب. به خاطر همین این دفعه خیلی حرفه‌ای و دقیق پیش رفته‌ایم. مخاطبان این سری از سری پیش هم بیشتر هستند.


در اجرای فرم تصویری سریال، آگاهانه از فرم سریال «۲۴» استفاده کرده‌اید؟

«هوش سیاه ۱» بعد از سریال «۲۴» ساخته شده و ممکن است این تصور به وجود بیاید که تقلید کرده‌ایم اما من در تله فیلم «خشاب خالی» هم که قبل از نمایش سریال «۲۴» ساخته‌ام، از همین فرم اسکرین استفاده کرده‌ام. البته من فوق‌العاده «۲۴» را دوست دارم.


به نظر خودتان پلیس‌های سریال توقع مخاطب را برآورده می‌کنند؟ شکل دیگری از پلیس در ذهنتان نبوده که عملی نشود؟

ما می‌خواستیم پلیسمان را چابک‌تر، تیز‌هوش‌تر و تکنیکال‌تر نمایش بدهیم. چون هم جهان نوین این سمت در حرکت است، هم برای ما یک چالش ایجاد کرده بود که این آدم‌ها باید توانمند و هوشمند باشند که بتوانند با جنایت‌ها هوشمندانه مقابله کنند. بالاخره نزدیک ۴۰ قسمت اینها مثل موش و گربه دنبال هم هستند اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید پلیس ناتوان است. برای اینکه نشانه‌های تیز‌هوشی او را می‌بیند. جاهایی حتی از مجرم جلوتر حرکت می‌کند ولی در بازی موش و گربه به ابتکار عمل دست موش است.


چرا اصرار دارید که علاوه بر دنبال کردن روایت قصه اصلی در سریال، همزمان موضوعاتی مثل شرکت‌های هرمی و... را با هم پیش ببرید؟

اصولا دوست دارم این خرق عادت انجام شود. اینکه وسط سریال شام هم بخوریم و با مهمان هم حرف بزنیم ولی هیچ چیز را از دست ندهیم، یک تصور قدیمی و نخ‌نما شده است. نباید بتوانید سریال را رها کنیم. باید به بغل دستی‌تان بگویید «حرف نزن، می‌خواهم سریال ببینم» به همین خاطر باید حجم و ریتم اطلاعات طوری باشد که خلائی در آن ایجاد نشود. اگر جایی هم هست که داستان سبک‌تر پیش می‌رود، باید بدانید اینها به اصطلاح نفس خور وسط کار است. وقتی شما به نقطه هیجان می‌رسید، دریچه‌های یادگیری بازتر است و بهتر یاد می‌گیرید. این نقطه حدی دارد. بعد از آدرنالینی که با هیجان به شما تزریق می‌شود، باید یک نفس راحت بکشید. مثل عوض کردن دنده و خلاص کردن برای ماشین. منتهی مردم ما بدعادت شده‌اند. حق مردم است که فیلم و سریال درجه یک ببینند. اگر این اتفاق بیفتد. دیگر خودشان سمت آثار سطحی نمی‌روند. یکی از آرزو‌ها و اهداف من همین سلیقه‌سازی برای مردم است.

 
به خاطر همین فضای زندان سریال را هم متفاوت و فرهنگی طراحی کرده‌اید؟! «انگار این زندان اساسا در ایران نیست.

من فکر می‌کنم فضای ایده‌آل باید این جوری باشد. واقع‌گرایانه با این موضوع برخورد نکرده‌ام. من نرفته‌ام و دوربینم را در یک زندان بگذارم و از همان استفاده کنم. آن موقع که چیزی به جامعه‌ام اضافه نکرده‌ام من باید الگو بسازم و بگویم یک زندان آرمانی، فقط می‌تواند مراودات اجتماعی یک زندانی را از او بگیرد، نه چیز‌های دیگری را.

 
اما به درک مخاطب از واقعیت ضربه می‌زند.

بله. روز‌های اول ما را به سریال «فراز از زندان» نسبت می‌دادند. هرچه بیشتر پیش رفتیم. این حرف و حدیث‌ها کمتر شد. معلوم می‌شود که باید عادت‌های قدیمی را دور برزیم. من سعی کردم در سریالم به اصطلاح‌ نمایشی‌ها یک دنیای خود‌بسنده بسازم. دنیایی که خودش کامل است و قواعدی دارد که به آن احترام می‌گذارد. بعد از مدتی مخاطب فرض می‌گیرد که این زندان واقعی است. البته من فقط ۴ قسمت از «فرار از زندان» را دیدم و بقیه‌اش را ندیدم تا ناخودآگاه از آن تاثیر نگیرم.

 
خودتان از پلیسی‌ها کدامشان را دوست دارید؟

در بین خارجی‌ها «۲۴» و در سریال‌های داخلی «خواب و بیدار» آقای فخیم‌زاده.


از نظر شما شاخصه‌های یک کار پلیسی موفق چه چیز‌هایی است که این دو سریال را می‌پسندید؟

باید مولفه‌های استاندارد ژانر پلیسی واکنش را رعایت و چاشنی نو‌آوری را به آن اضافه کرد. بومی‌سازی را هم باید در کار پلیسی تعریف کرد. سینما یک پدیده فرهنگی است. ژانر‌بندی‌ها هم که دست ما نیست و قبلاً اتفاق افتاده. وقایع پلیسی هم که رخ می‌دهد، در جوامع شهری ما اتفاق می‌افتد. فرهنگ جوامع شهری فعلی ما تفاوت چندانی با سایر نقاط دنیا ندارد. به خاطر همین باید از کلی‌گویی پرهیز و بحث ریز‌کنیم.


بالاخره ما کار خارجی پلیسی زیادی دیده‌ایم و ناخودآگاه خودمان را با آن مقایسه می‌کنیم. به خاطر همین من باید خیلی بی‌هوش و حواس باشم که بخواهم غربی‌سازی کنم. معمولاً منظور ما از فرمی بومی، یک فیلم ایستا با پلان‌های طولانی، اندازه قاب‌های بی‌خاصیت و بی‌حرکت است. در حالی که دوربین من یک لحظه آرام و قرار ندارد. اینها گرام و ابزار سینماست تا بتوانم تاثیر‌ بگذارم. ضمن اینکه ما الان در پخش جرم و تعدیلی نداریم. اگر از فرهنگ مردم فاصله داشتیم قطعاً با شمشیر پخش مواجه می‌شدیم.
برچسب ها : آناج , زندان , فیلم , پلیس , هوش سیاه ,
نظرات
نام
ایمیل
متن پاسخ
نام
ایمیل
متن نظر
خانه ای که ذره ذره آب می شود +تصاویر سخنگوی داعش کیست؟ +عکس علت اجرای حکم "اعدام" پیش از طلوع آفتاب همسران ابوبکر البغدادی در یک قاب!+عکس عکس/ بازیگر زن روی سی و سه پل اصفهان ساماندهی هیئت‌های مذهبی ورزقان نیویورک تایمز: غرب «منتظر» خبر حکم اعدام متهم ایرانی بود داوود اوغلو: پ‌ک‌ک مانند داعش است مدیرکل سیاسی وزارت کشور منصوب شد حمله هوایی کنیا به سومالی بیش از 80 تروریست کشت نفوذ 450 سلفی به عراق و سوریه رسوایی اخلاقی در مدارس صهیونیستها بهره برداری از 6 باب مدرسه در روستاهای اهر 35 کشته و زخمی در حمله انتحاری در بغداد سلام بر کاروان خون بیمارستان امام سجاد(ع) تبریز از85 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است عکس/ اهتزاز پرچم سیاه بر فراز گنبد سیدالشهدا تاریکی سه روزه زمین افتتاح خانه فرهنگ و سلامت بانوان بناب سردار نقدی:اگر حکم قصاص اسیدپاشی اجرا می‌شد کسی جرأت ارتکاب این جنایت را پیدا نمی‌کرد سردرگمی مسافرین مرند - قم/ مرند ترمینالی در شان خود ندارد ضرب و جرح عمدی رتبه اول جرائم شهرستان بناب رزمایش بزرگ گردانهای بیت المقدس در بناب +تصاویر توقیف سه قبضه اسلحه و یک قطعه کبک از شکارچیان غیرقانونی در اهر پرهیز از عزاداری های شبانه/ مقابله جدی با قمه زنی احتمالی
دوربین آناج/عمل جراحی موفقیت آمیز دست قطع شده بیمار (بهنام آقازاده) دوربین آناج/ خسارات سیل در تبریز توجه به دانشجویان کم بضاعت، برای آقای منادی رای آورست!/ همشهری بودن با آقای هاشمی هم امتیازی است! ستارخان تجزیه طلب نبود / خواستار انتقال شرعی مزار ستارخان هستیم اسید پاشی در اصفهان و چند نکته شاهکار فرهنگی دانشگاه پیام نور تبریز در روز عزای عمومی احتمال قطع و وصل آب در ساعات آینده در تبریز/ لزوم صرفه جویی آب ترکیه در صورت ورود به جنگ زمینی با سوریه، با ایران و روسیه به مرز تخاصم می رسد کشف بزرگترین عنکبوت جهان در جنگل های آمریکای جنوبی+عکس دوربین آناج / تبریزی ها به پیشواز محرم رفتند هر مدیر شهرداری به اعضای شورا پاسخ غیر مستدل بدهد در اولین جلسه حذفش میکنم نسبت به افرادی که پس از بیانات رهبری توبه نکردند،نگاه منفی داریم/حضور داعش در تبریز، شایعه ای بیش نیست دریاچه آرال در حال حذف از نقشه های جغرافیایی + عکس آیت الله خامنه ای، مرجع بزرگ تقلید است/ با ایشان آذری صحبت میکنم احتمال تعطیلی روزهای پنجشنبه در تبریز تصاویر/ دختران "نینجا" در رشت اعضا شورا وارد جریانات سیاسی نشوند/شهرداری مکان رانت خواری نیست سیل دام های میدان دام تبریز را تلف کرد دوربین آناج/ پشت صحنه برنامه شهریمیز دوربین آناج/ شور و حال محرم در شهر دختری که با پدر داماد ازدواج کرد! دوربین آناج/ بازدید معاون پارلمانی سازمان صدا و سیما از تحریریه مرکزی آناج دهه ی اول محرم هیئت کجا بریم؟ شبستری: نباید با نگاه جناحی، طیف عظیمی از مردم را حذف کنیم دوربین آناج/آخرین وضعیت میدان دام تبریز
احمد صالحی قاضی دیدار سایپا - تراکتور/قاسم واحدی بازی گسترش فولاد را سوت می‌زند وسترن سیدنی استرالیا با شکست الهلال عربستان به قهرمانی نزدیک تر شد بازیکنان‌ سایپا به خودباوری کامل رسیده‌اند/انگیزه زیادی برای جبران شکست‌مان در لیگ برتر داریم دوربین آناج / نشست خبری قبل از بازی گسترش فولاد و پدیده اسامی محرومان مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی اعلام شد سرمربی جدید گسترش‌فولاد را نمی‌شناسم/ با روند مثبتی که داریم مشکلات تیم حل شدنی است سوکای: تراکتورسازی از مدعیان قهرمانی است خائنین ال کلاسیکو به روایت تاریخ + تصاویر انتقام باخت قبلی را از پدیده خواهیم گرفت/ مهرداد بایرامی یکی از ستاره‌های فوتبال ایران می‌شود تیم ملی فوتسال بانوان در جام جهانی کاستاریکا شرکت نمی‌کند ارتعاشاتی‌ها با عکس مرحوم معدنی در لیگ برتر والیبال شرکت می‌کنند روزی که رئال، بارسا را 11 تایی کرد + عکس با شماره 10 هم گل می‌زنم زمان نقل‌وانتقالات نیم‌فصل لیگ برتر مشخص شد ممانعت از ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها این بار در جام حذفی محمدپور بعد از ۱۴ سال رکورد توکلی را شکست اورا بازی با پالرمو را از دست داد کفاشیان: فردا درباره وینگادا تصمیم گیری می شود در بازی با تراکتور به دنبال انتقام نیستم در این فصل به ما تهمت زدند/رحمتی به ایرانپوریان لگد زد نماینده استان به مقام هفتم رسید/شهرداری ارومیه قهرمان شد گروه تیم والیبال شهرداری تبریز شش تیمه شد تراکتورسازان با اقدام فرهنگی - مذهبی به پیشواز محرم رفتند/نظمی به اردوی تراکتور ملحق شد پایاسازه آذربایجان فاتح نبرد ته جدولی ها عکس/نیم صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز شنبه، 3 آبان
0.4890