مخاطبان محترم : بدینوسیله از مشکل فنی پیش آمده که موجب عدم دسترسی به بخش هایی از سایت و نیز عدم بروز رسانی آن شده بود پوزش می طلبیم.
آرشیو










عضويت در خبرنامه
0 نظر
تاریخ خبر : 1392/4/2 - 9:39
کد خبر : 40885
معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود.
به گزارش آناج به نقل از همشهری جوان، بازتاب موفق مخاطبان پس از سری اول «هوش سیاه» در سال ۸۸ باعث شد که آب پرور سری دوم را هم کلید بزند. حالا او تمام قد از سریالش دفاع می‌کند و می‌گوید قصه طوری طراحی شده که قابلیت دوباره ادامه پیدا کردن را هم دارد. پس منتظر سومین هوش سیاه هم باشید!


چرا «هوش سیاه» را ادامه دادید؟

معمولا در ایران برای ساخت سری دوم سریال‌ها ریسک و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. برای اینکه از اول برای ادامه طراحی نمی‌کنند. برای «هوش سیاه» هم از اول برای ادامه‌اش طراحی نکرده بودیم اما از جایی که شخصیت محوری سریال طراحی و در دل قصه خلق شد، در اواسط تولید سری اول به این نتیجه رسیدیم که این قضیه و شخصیت با این موتوری که دارد، می‌تواند تا دور دست‌ها برود. از همان‌جا ما به فصل‌ها و اپیزود‌های بعدی هم فکر کردیم. من همانجا گفتم این قضیه می‌تواند حداقل تا ۱۰۰ قسمت ادامه پیدا کند.


پس «هوش سیاه ۳» در راه است؟

نه شرایطی وجود دارد که من نمی‌توانم ادامه‌اش بدهم.


مگر ساختن سریال پلیسی در ایران چه دردسر‌هایی دارد؟

سختی ندارد. زمینه‌هایش باید مهیا باشد. اول از همه زمینه‌های نرم‌افزاری‌اش؛ باید بدانیم از لحاظ فکری وارد چه حوزه‌ای می‌شویم و وقتی کار اکشن و پلیسی می‌کنیم باید چه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را در کار شریک کنیم. در واقع بدانیم که این سریال‌ها با کار‌های آپارتمانی تفاوت دارد،‌ هم هزینه‌هایش فرق می‌کند، هم زمانی که باید صرف کنیم،‌هم آدم‌هایی که درگیرش می‌شوند، تخصص پیچیده‌ای دارند. همه آدم‌هایی که وارد این حوزه می‌شوند، باید آمادگی ذهنی داشته باشند تا یک اثر ناموفق به کار‌های قبلی اضافه نشود. به لحاظ سخت‌افزاری هم باید زمینه‌های تولیدی، تجهیزاتی، ماشین آلات و امکاناتش مهیا باشد. در این سریال‌ها با اکسسوار یک خانه سروکار نداریم. آکسسوارمان ماشین‌ها، سلاح‌های مختلف، هلی‌کوپتر و امکاناتی است که قهرمان و ضد‌قهرمان قصه برا ی جذاب شدن به آن نیاز دارند. سینما و تلویزیون ایران در این زمینه تجربه کمی دارد و بعضی جاها مجبوریم آزمون و خطا داشته باشیم.


پس چرا ما درباره سریال‌های پلیسی سراغ تجربه‌گرایی نمی‌رویم؟ در چند دهه گذشته فقط چند سریال پلیسی موفق مثل «کارآگاه علوی» و «خواب و بیدار» داریم.

برای اینکه ما استراتژی و یک مدیریت فرهنگی واحد نداریم. زمانی تلویزیون این کار را انجام می‌داد، یعنی می‌توانستی به یک وحدت رویه در زمینه امور فرهنگی فکر کنی. آن خط پررنگ فرهنگی را می‌دیدی که تلویزیون روی همه چیز - حتی سینما - تاثیر می‌گذاشت. این نشان می‌دهد که چقدر سازندگان فرهیخته‌ای در تلویزیون حضور داشتند و چه مدیریت فرهیخته‌ای وجود داشت که می‌توانست آنها را به این سمت راهبری کند. اما الان می‌بینیم که به دلیل صف‌آرایی وحشتناک رسانه‌های بیرونی ما بی‌خود در لاک دفاعی فرورفته‌ایم. رسانه ما از خلاقیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و به جای فرو رفتن در لاک دفاغی فرهنگی، باید به تنهاجم فرهنگی رو بیاورد.


سروکله زدن با مفاهیم کامپیوتری و اینترنتی دنیای مجازی در سریال‌، مخاطب عام سریال را پس نزده؟

اصلاً رفته رفته همه به این نکته می‌رسند که ظاهراً ناگزیر هستند از این مسائل سردربیاورند. سری اول را که می‌ساختیم، کمی نگران این طیف مخاطبان بودیم. طبیعتاً نشانه‌گیری ما سمت جوانان بود. برای همین هم این قصه انتخاب شد. اما فکر می‌کردیم آدم‌های میانسال، سنتی‌ها و کسانی که سروکاری با تکنولوژی جدید ندارند، ما را پس خواهند زد. کم‌کم دیدیم این جوری نشد. شاید وجود زمینه داستانی،‌گره‌افکنی‌ها و... آنها را علاقه‌مند می‌کرد که سریال را ببینند. در این سری به موضوعات تخصصی نگاه کرده‌ایم و کمی پیچیده‌تر شده. گاهی از طرف کاربر‌های حرفه‌ای‌تر مورد انتقاد قرار گرفتیم که چرا در بعضی مواقع ساده‌انگاری شده. ما هم گفتیم می‌خواستیم معدل کلی را بگیریم که نه سیخ بسوزد، نه کباب. به خاطر همین این دفعه خیلی حرفه‌ای و دقیق پیش رفته‌ایم. مخاطبان این سری از سری پیش هم بیشتر هستند.


در اجرای فرم تصویری سریال، آگاهانه از فرم سریال «۲۴» استفاده کرده‌اید؟

«هوش سیاه ۱» بعد از سریال «۲۴» ساخته شده و ممکن است این تصور به وجود بیاید که تقلید کرده‌ایم اما من در تله فیلم «خشاب خالی» هم که قبل از نمایش سریال «۲۴» ساخته‌ام، از همین فرم اسکرین استفاده کرده‌ام. البته من فوق‌العاده «۲۴» را دوست دارم.


به نظر خودتان پلیس‌های سریال توقع مخاطب را برآورده می‌کنند؟ شکل دیگری از پلیس در ذهنتان نبوده که عملی نشود؟

ما می‌خواستیم پلیسمان را چابک‌تر، تیز‌هوش‌تر و تکنیکال‌تر نمایش بدهیم. چون هم جهان نوین این سمت در حرکت است، هم برای ما یک چالش ایجاد کرده بود که این آدم‌ها باید توانمند و هوشمند باشند که بتوانند با جنایت‌ها هوشمندانه مقابله کنند. بالاخره نزدیک ۴۰ قسمت اینها مثل موش و گربه دنبال هم هستند اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید پلیس ناتوان است. برای اینکه نشانه‌های تیز‌هوشی او را می‌بیند. جاهایی حتی از مجرم جلوتر حرکت می‌کند ولی در بازی موش و گربه به ابتکار عمل دست موش است.


چرا اصرار دارید که علاوه بر دنبال کردن روایت قصه اصلی در سریال، همزمان موضوعاتی مثل شرکت‌های هرمی و... را با هم پیش ببرید؟

اصولا دوست دارم این خرق عادت انجام شود. اینکه وسط سریال شام هم بخوریم و با مهمان هم حرف بزنیم ولی هیچ چیز را از دست ندهیم، یک تصور قدیمی و نخ‌نما شده است. نباید بتوانید سریال را رها کنیم. باید به بغل دستی‌تان بگویید «حرف نزن، می‌خواهم سریال ببینم» به همین خاطر باید حجم و ریتم اطلاعات طوری باشد که خلائی در آن ایجاد نشود. اگر جایی هم هست که داستان سبک‌تر پیش می‌رود، باید بدانید اینها به اصطلاح نفس خور وسط کار است. وقتی شما به نقطه هیجان می‌رسید، دریچه‌های یادگیری بازتر است و بهتر یاد می‌گیرید. این نقطه حدی دارد. بعد از آدرنالینی که با هیجان به شما تزریق می‌شود، باید یک نفس راحت بکشید. مثل عوض کردن دنده و خلاص کردن برای ماشین. منتهی مردم ما بدعادت شده‌اند. حق مردم است که فیلم و سریال درجه یک ببینند. اگر این اتفاق بیفتد. دیگر خودشان سمت آثار سطحی نمی‌روند. یکی از آرزو‌ها و اهداف من همین سلیقه‌سازی برای مردم است.

 
به خاطر همین فضای زندان سریال را هم متفاوت و فرهنگی طراحی کرده‌اید؟! «انگار این زندان اساسا در ایران نیست.

من فکر می‌کنم فضای ایده‌آل باید این جوری باشد. واقع‌گرایانه با این موضوع برخورد نکرده‌ام. من نرفته‌ام و دوربینم را در یک زندان بگذارم و از همان استفاده کنم. آن موقع که چیزی به جامعه‌ام اضافه نکرده‌ام من باید الگو بسازم و بگویم یک زندان آرمانی، فقط می‌تواند مراودات اجتماعی یک زندانی را از او بگیرد، نه چیز‌های دیگری را.

 
اما به درک مخاطب از واقعیت ضربه می‌زند.

بله. روز‌های اول ما را به سریال «فراز از زندان» نسبت می‌دادند. هرچه بیشتر پیش رفتیم. این حرف و حدیث‌ها کمتر شد. معلوم می‌شود که باید عادت‌های قدیمی را دور برزیم. من سعی کردم در سریالم به اصطلاح‌ نمایشی‌ها یک دنیای خود‌بسنده بسازم. دنیایی که خودش کامل است و قواعدی دارد که به آن احترام می‌گذارد. بعد از مدتی مخاطب فرض می‌گیرد که این زندان واقعی است. البته من فقط ۴ قسمت از «فرار از زندان» را دیدم و بقیه‌اش را ندیدم تا ناخودآگاه از آن تاثیر نگیرم.

 
خودتان از پلیسی‌ها کدامشان را دوست دارید؟

در بین خارجی‌ها «۲۴» و در سریال‌های داخلی «خواب و بیدار» آقای فخیم‌زاده.


از نظر شما شاخصه‌های یک کار پلیسی موفق چه چیز‌هایی است که این دو سریال را می‌پسندید؟

باید مولفه‌های استاندارد ژانر پلیسی واکنش را رعایت و چاشنی نو‌آوری را به آن اضافه کرد. بومی‌سازی را هم باید در کار پلیسی تعریف کرد. سینما یک پدیده فرهنگی است. ژانر‌بندی‌ها هم که دست ما نیست و قبلاً اتفاق افتاده. وقایع پلیسی هم که رخ می‌دهد، در جوامع شهری ما اتفاق می‌افتد. فرهنگ جوامع شهری فعلی ما تفاوت چندانی با سایر نقاط دنیا ندارد. به خاطر همین باید از کلی‌گویی پرهیز و بحث ریز‌کنیم.


بالاخره ما کار خارجی پلیسی زیادی دیده‌ایم و ناخودآگاه خودمان را با آن مقایسه می‌کنیم. به خاطر همین من باید خیلی بی‌هوش و حواس باشم که بخواهم غربی‌سازی کنم. معمولاً منظور ما از فرمی بومی، یک فیلم ایستا با پلان‌های طولانی، اندازه قاب‌های بی‌خاصیت و بی‌حرکت است. در حالی که دوربین من یک لحظه آرام و قرار ندارد. اینها گرام و ابزار سینماست تا بتوانم تاثیر‌ بگذارم. ضمن اینکه ما الان در پخش جرم و تعدیلی نداریم. اگر از فرهنگ مردم فاصله داشتیم قطعاً با شمشیر پخش مواجه می‌شدیم.
برچسب ها : آناج , زندان , فیلم , پلیس , هوش سیاه ,
نظرات
نام
ایمیل
متن پاسخ
نام
ایمیل
متن نظر
در سوگ آفتاب هشتم تعدد مدیرعامل در مدیریت نیروگاه‌های استان وجود 170اثر تاریخی در شهرستان سراب بزرگ‌ترین مرکز قرآنی شمال‌غرب تبریز برچیده شد منطقه آزاد ارس مزیتی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است فعالیت ها در حوزه راهسازی و مسکن چشمگیر است بیش از 482 میلیون سهم در تالار بورس تبریز داد و ستد شد دوربین آناج/دیدار مدیران حمل و نقل و راه وشهرسازی با امام جمعه تبریز آمار قربانیان ابولا در سرتاسر جهان عکس/‌واکنش‌عجیب‌مردم‌ به‌مرگ‌ یک‌ ابولایی امیر النصره: داعش برادر ماست آلمان یکصد زن قربانی تجاوز را می‌پذیرد افزایش تماس اطلاعاتی آمریکا با دولت سوریه دولت یازدهم، دولت مستضعفان نیست/ وزیر ثروت هزار میلیارد تومانی را از کجا آورده؟ استفتاء از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره خرافات آخر صفر ۴۳ درصد جمعیت استان اردبیل بیمه شده تامین اجتماعی هستند یک پلیس قاتل آمریکایی دیگر بی‌گناه شناخته شد رهبری بزرگترین واقف آثار فرهنگی تاریخ هزار ساله به آستان قدس رضوی است دستگیری سرکرده داعش و عامل قتل عام صدها دانشجوی شیعه در اسپایکر لاریجانی در دانشگاه بیروت مطرح کرد:مذاکره آمریکا با تروریست‌ها در عراق برای هدف قراردادن ایران و شیعیان اهمیت‌زیارت‌امام‌رضا(ع)از زبان آیت‌‌الله‌بهجت العبادی: نینوا نقطه پایان داعش است عناصر کلیدی برای جلوگیری از سرطان عکس لو رفته زن ایتالیایی و مفتی سرشناس سعودی+ تصویر دوربین آناج/ موزه عکس شهدا در تبریز
ورود آقایان ممنوع! درختان کهنسال، قربانی ایجاد پارکینگ شدند+ تصاویر مسئولان در موضوع فرهنگستان زبان ترکی به روش های غیرموثری روی آورده اند/فشار به مردم رویکرد فعلی احیای دریاچه ارومیه دوربین آناج / تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس در تبریز اسامی جان باختگان تبریزی زائران کربلا اعلام شد 5 اسم محبوب در جمهوری آذربایجان این است قدرت شیعه؛ این است اسلام ناب محمدی هاشمی، از گفتار تا عمل بزرگترین نقاشی دیواری ایران در تبریز اجرا می شود حفظ حرمت ماه صفر در شب یلدا فراموش نشود واحد دانشگاهی که در روز روشن در تبریز کلاه سر مردم و مسوولان می گذارد دوربین آناج/ تبریز به سوگ رحلت پیامبر خوبی ها و کریم اهل بیت (ع) نشست مشهدالرضا بوی آذربایجان گرفته است آیا سی و دومین نفر فتح اله گولن است؟+تصاویر مرند؛ اولین مقصد تاکسی های ارس پلاک در آذربایجان شرقی دوربین آناج/مراسم وداع با دو شهید گمنام دفاع مقدس محله هایی از باکو که فراموش شده اند استاندار سابق آذربایجان غربی موضوع دریاچه ارومیه را امنیتی کرد/ اگر شیرمردان ارومیه ای نبودند، اربیل سقوط می کرد دوربین آناج/نشست احیاء دریاچه ارومیه آیا سهند از اسکو جدا می شود؟ شیعه لندنی و آیت الله ماهواره ای یک انحراف بزرگ است/کسی نبود جلوی پخش کتاب بازگشت به اسلام در تبریز را بگیرد؟ برف و باران مهمان روزهای آغازین زمستان در آذربایجان شرقی/ هوای استان سردتر می شود دوربین آناج / نشست خبری کنگره شهدای دانشجو خروج اتوبوس از مسیر در محور ارومیه ـ تبریز/ 23 نفر مجروح شدند عکس/اشک‌های فیل نوزاد در مرگ مادرش
تراکتورسازی با سوختگیری از نفت به صدر رسید بانوان بسکتبالیست شهرداری سوپرلیگی شدند هیات فوتبال استان از کاندیداتوری دبیری قاطعانه حمایت می‌کند فرهاد کاظمی در یک قدمی هدایت شهرداری تبریز عکس/ تغییر در پیراهن رئال مادرید مرکز استعدادیابی فوتبال "کریم باقری" در تبریز تأسیس می‌شود محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال شهرداری اردبیل شد/ به خاطر علی دایی و تیم شهرداری به اردبیل بازگشتم جلسه بازیکنان دبیری با مسئولان باشگاه برگزار شد دفاع تراکتور به داد گسترش فولاد می‌رسد؟ محمود خمیسی به صورت توافقی از گسترش فولاد جدا شد عباسی بهترین گزینه برای مدیرعاملی تراکتورسازی است دور جدید تمرینات تراکتورسازان از امروز آغاز می‌شود آقای دادكان، هدف وسیله را توجیه نمی كند! مدیرعامل همه کاره باشگاه نیست/اگر مدیری قبلاً موفق بوده دلیل نمی‌شود که الان نیز موفق باشد آذربایجانشرقی معدن استعدادهای ورزشی است/نخبه‌یابی و استعدادیابی در استان بر پایه آموزش و علم خواهد بود عکس/ نیم‌صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز دوشنبه، اول دی از متهم کردن منتقدین هسته ای به بی سوادی تا اظهار نظر در مورد مدیرعامل باشگاه تراکتور نخستین موزه فوتبال ایران در تبریز دست کسی که سند شش دانگ تراکتور را از آن خود بداند به مدیرعاملی نخواهد رسید سردار کریمیان مهمان این هفته برنامه موج فوتبال دبیری: قرار بود نظمی خبر کاندید شدنم را به هیات فوتبال بدهد/ مشکلات بخش خصوصی را کاملا لمس کرده‌ام استانداری از شخص خاصی برای مدیرعاملی باشگاه تراکتورسازی حمایت نمی‌کند محرومیت 4 جلسه‌ای و جریمه نقدی برای بازیکن تیم فوتسال پایاسازه اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال/شفیعی تنها نماینده فوتسال تبریز جلسه هیات مدیره باشگاه شهرداری تبریز برای بررسی استعفای پاشازاده
0.2469