مخاطبان محترم : بدینوسیله از مشکل فنی پیش آمده که موجب عدم دسترسی به بخش هایی از سایت و نیز عدم بروز رسانی آن شده بود پوزش می طلبیم.
آرشیو










عضويت در خبرنامه
16 نظر
تاریخ خبر : 1391/3/22 - 15:14
کد خبر : 3698
اختصاصی آناج
دبیرستان طالقانی تبریز یا همان منصور سابق که توسط سید جعفر پیشه وری احداث شده به تصمیم نوسازی مدارس آذربایجان شرقی در آینده نزدیک تخریب خواهد شد.

به گزارش آناج : به دنبال تصمیم نوسازی مدارس آذربایجان شرقی برای نوسازی و بهسازی مدارس فرسوده در استان یک مدرسه دیگر نیز در این فهرست قرار گرفت که دارای پیشینه ای 70 ساله است.

دبیرستان طالقانی تبریز یا همان منصور سابق  که  توسط سید جعفر پیشه وری احداث شده به تصمیم نوسازی مدارس آذربایجان شرقی در آینده نزدیک تخریب خواهد شد.

علی آذرنژاد ، مدیر کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی ، در گفت وگو با خبرنگار آناج با اشاره به قطعی شدن تخریب این مدرسه اظهار کرد: این مدرسه به عنوان یک مدرسه خطر آفرین مطرح بوده و باید تخریب شود.

وی ادامه داد: ادامه تحصیل دانش آموزان در این مدارس به صلاح نیست و نمیتوان در آن برنامه های آموزشی اجرا کرد.

مدیر کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: در همین راستا میتوان به تغییر کاربری این بنا و استفاده اداری از آن نیز اندیشید.

وی با اشاره به نظر سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی  در این راستا بیان کرد: جلسات مشترکی در این زمینه با این سازمان برگزار کرده ایم که در زمینه  ثبت تاریخی آن توافقی حاصل نشده است.

تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی  نیز در گفت وگو یا خبرنگار آناج در مورد وضعیت دبیرستان طالقانی مبنی بر ثبت شدن و یا تغییر کاربری گفت:دبیرستان طالقانی جزو آثار ثبتی نبوده و در حدی هم نیست که بخواهیم آن را ثبت ملی کنیم .

وی افزود : این دبیرستان در سال 1325 و در زمان پیشه وری ساخته شده و جزو آثار تاریخی نیست  ولی اگر آموزش و پرورش بخواهد  این اثر ثبت ملی شود ما  نیز این اثر را ثبت می کنیم .

محمدی اضافه کرد:  به هر حال این بنا جزو آثار شاخص میراث فرهنگی نمی باشد.

وی بیان کرد : این بنا مربوط به دوره پیشه وری می باشد که  دورانی خیانت بار داشت و انواع خیانتها  را به کشور نمود.

   رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اضافه کرد: اما این مدرسه نه بواسطه ساخت توسط این شخص بلکه  به علت نداشتن شاخص های مورد نظر ثبت ملی نمی شود.

وی یادآور شد: به هر حال  اگر رسانه ها و آموزش و پرورش بخواهند که این بنا ثبت شود می توانیم بنا به چهارچوبی این اثر را حفظ کنیم و این بستگی به آموزش و پرورش دارد

نظرات
نام
ایمیل
متن پاسخ
اهراب نیوز
16:20 - 1391/3/22
0
1
پاسخ
برادر... کجا .....****
پاسخ مدیر : با سلام و تشکر از توجه تان. فقط لطفا جلوی چشم خود را نگاه نکنید و نگران نباشید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. info@anaj.ir
ناشناس
16:35 - 1391/3/22
5
0
پاسخ
آخه چیه این مدرسه آثار تاریخیه ؟ بکوبین یه مدرسه جدید و با کلاس بزنین
پاسخ ها
ناشناس
2:11 - 1391/6/2
لطفا کمی در مورد شهرنشینی، تاریخ ، و فرهنگ مطالعه کنید و بعد صحبت کنید!
احمد
17:3 - 1391/3/22
5
0
پاسخ
اين مدرسه تاريخي نيست و من در آن تحصيل كردم فقط كهنه است وكلي مصالح خاكي داره وقتي بكوبنش به اندازه يك شهر ازش خاك درمياد
ناشناس
19:16 - 1391/3/22
0
3
پاسخ
اگه عکسش اونیه که زدین خوب بنای خیلی جالبیه که حیف نیست ؟
الياس ياوري
21:37 - 1391/3/22
0
3
پاسخ
كاش سياست از هنر جدا مي شد وسلام
ناشناس
21:39 - 1391/3/22
0
2
پاسخ
هر دم از اين باغ بري ميرسد ، البته بناهاي تاريخي در ايران چنين سرنوشتي را فراموش كردند رضا شاه بناهاي مشهور و با عظمت را به خاطر اينكه ساخت قاجاريه بود خراب كرد
ناشناس
22:59 - 1391/3/22
0
2
پاسخ
talare ark raft ketabkhneye melli raft har che bod raft yeki 2sale dige in meydone shahdari ham mokhalefe masalehe eslam mishe mire hich chizi arzeshe khod ra hefz nakard makhsosan ensanha......................
مهرداد
11:33 - 1391/3/23
0
3
پاسخ
آدم از اینکه با چه افراد ...... در یک شهر نفس میکشد بر خود متاسف میشود. درتهران یا دیگر شهرها حتی یک اثر مختصر را حفظ میکنند . در شهری مثل تبریز که از آثار تاریخی بعلت زلزله های مکرر وحملات دولتهای خارجی ،چیزی باقی نمانده ،آنچه را هم داریم خراب میکنیم و نوسازی به سبک دهاتی میکنیمش.در مسجدسلیمان که اولین محل استخراج نفط است بچه ها درآغل درس میخوانند اینها آمده اند دبیرستان منصور را با آنهمه خاطرات مشترکش(مدرسه ای که افرادی مثل دکتر ساعدی و خیلی ازمعمرین شهردر آن درس خوانده اند) تخریب میکنند که فلان کس ساخته.انگار جا برای مدرسه سازی قحط است!!! دقیقا روزی راکه در ارک دینامیت میترکاندند به خاطر دارم .عدهای بی هویت میگفتند اصلا ارک مهم نیست به جایش.......واقعا به این .......بی هویت چه میتوان گفت. در غرب خانه هائی را که داستایوسکی زندگی کرده نگهداشته اند.محله شکسپیر هنوز باقی است. ایستگاهی که گاندی در افریقای جنوبی از آن سوار قطار شده را نگه داشته اند(البته دیگر ایستگاه نیست) اینجا خاطرات مشترک نسلهای بیشمار را تخریب میکنند که کجای آن اثر تاریخی است بکوبید یه تازه دهاتی ساز درست کنید. آنهم با معماری بی هویتی که در آتیه تاریخ هیچگونه ارزش هنری جز بی ذوقی یک دستگاه ..... را باخود به همراه نخواهد داشت. عکس بالا تصویر دبیرستان فردوسی است ولی بعید نیست انهم نوسازی شود !!!چون آن از این یکی فرسوده تر است . در زمان شاه سابق برای امتداد خیابان دارائی مسیر کاملا از وسط بازمانده کاخ اوزون حسن تعیین شده و هرچه بود از الباقی میدان صاحب آباد تخریب شد. درحالی که میدان صاحب آباد نسخه مورد تقلیدمیدان نقش جهان بوده(به روایت اسناد تاریخی)ساخت آن ده سال به طول انجامیده ولی میدان نقش جهان در مدت کمترساخته شده. کتابخانه ملی با چه حکایتی ساخته شده خود حدیثی است مفصل که مرحوم دهقان در نوشته جات اواخر خود مفصلا ذکر کرده (ساختمان با اعانه مردم احداث شده) طبیعی است کسانی که به موطن خود علاقه ای ندارند و خود همواره درشرایط ایلیاتی گری زندگی میکنند،چه علاقه ای میتوانند به آثار زندگی مردمان یک شهر داشته باشند. راست است که میگویند شهرهای ما ده بزرگ است حتی تهرانش.چون فرهنگ شهر نشینی ندارد وفقط محل انباشت وتجمع انسانها است.
معمار
14:34 - 1391/3/24
0
1
پاسخ
برادر عزیز تصویر فوق ساختمان قدیمی مدرسه فردوسی تبریز می باشد نه دبیرستان طالقانی است نمای دبیرستان طالقانی از معماری آرددکو(تلفیق معماری بولشویکی و معماری آن زمان ایران) است. در صورتیکه در نمای ساختمان دبیرستان قدیم فردوسی از طاق و قوس که عناصری از معماری اسلامی میباشد استفاده شده است.
امین
23:11 - 1391/3/30
0
3
پاسخ
سلام خیلی متاسف شدم. بنده دبیرستان رو تر همین مدرسه تحصیل کردم. واقعا یک اثر تاریخیه. فکر کنم امروز هم که امروزه همچین مدرسه ای ساخته نمیشه. خواهشا تخریب نکنین. واقعا تخریب این بنا یعنی مرگ خاطرات و هویت قشر تیز هوش شهرمون. شاید باورتون نشه ولی اشک از چشمام سرازیر شده. من و همه همکلاسی هام الآن ارشد یا دکتری حرفه ای رو تو سراری میخونیم. آه
م
14:42 - 1391/4/13
0
0
پاسخ
@معمار اولا :آنه که مرقوم نموده اید "آرددکو" صحیح آن "آرت دکو" است. ثانیا:در عالم معماری تا به حال چیزی به نام "معماری بولشویکی" شنیده نشده است. ثالثا:مدخل "آرت دکو"ازفرهنگ مصور هنرهای تجسمی/اثر پرویز مرزبان وحبیب معروف/ویرایش دوم /چاپ 1371/ Art Deco:هنری تزئینی که بعد از1920 در فرانسه پا گرفت وصرفاجنبه تجملی و خانه آرائی داشت ،و همه نوع مواد نفیس چون عاج و آبنوس تامفرغ و چرم را به کار میگرفت، و هرگونه تزئینات اوروپائی و افریقائی و آزتکی و چینی ومانند آنها را در هم می آمیخت. ص 22 رابعا: معماری آن زمان بعد ها عنوان گذاری شده که به آن دربین معماران ایرانی معماری اوائل پهلوی دوم گفته میشود .مثل عمارت استانداری یا عمارت بانک ملی شعبه مرکزی که توسط محمود فروغی طراحی شده. خامسا: طاق و قوس معماری دبیرستان فردوسی از نوع طاق رومی بوده که چون ساختمان دبیرستان توسط خارجی ها طراحی شده از طاق رومی استفاده گردیده. طاق در معماری اسلامی به شکلی ضربی یا جناقی است. ومعماری دبیرستان فردوسی اصلا ربطی به معماری اسلامی ندارد.
بهنام جعفری
2:6 - 1391/6/2
0
2
پاسخ
باید گفت که افسوس و صد افسوس ! کی این روند تخریب هویت پایان می پذیرد الله اعلم. اگر لیست کنیم ا بلندی لیست تخریب ها و عمق فاجعه آدم سرش گیج میرود... با وجود پنین مسئولینی نیاز به چنگیز و مغول نیست . یارو اصلا توی باغ نیست که بداند اثر تاریخی و بافت تاریخی- فرهنگی یعنی چه...نه رییس میراث و نه رییس نوسازی مدارس...ارک مظلوم ومجموعه ی تخریب شده ی مجاور آن خود نمادی از این روند تاریک است که متاسفانه محدود به یکی ، دو تا هم نیست... براستی چه باید کرد؟ سرمایه هایی که از دست می روند و اصلا قبل جایگزینی نیستند.
محمدناصح امیری
14:32 - 1391/10/17
1
0
پاسخ